Jag har tittat lite på installationen av golvvärmen i vårat nya hus och jag tror att cirkulationen går åt fel håll i halva huset. D.v.s att inkommande värme i alla rum börjar i mitten vandrar sedan utåt väggarna (hoppas ni förstår vad jag menar).
Hur påverkar detta förbrukningen och behovet av en hög framledningstemperatur?
Har kontaktat husbyggaren och dom har lovat att skicka hit folk som tittar på det, men som vanligt så tar det lite tid och jag vill ha så mycket information som möjligt innan dom kommer hit.

För att svara på det behöver man veta vilken typ av förläggning man gjort på golvvärmeslangen. Fabrikat? Är det en vanlig traditionell läggning har det inte så jättestor betydelse. Då missar man framledning/retur som brukar läggas längs med eventuell yttervägg där värmebehovet oftast är störst.

Men eftersom du säger att det är varmast i mitten kan man anta att det är en snäckförläggning? Då får du antagligen lite större värmeförlust om du vänder på tillopp/retur.

Å andra sidan kan det inte vara en jätteapparat att byta tilloppet mot returen på de slingor där det är felkopplat utan bör gå att göra ganska enkelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.