3 343 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Öppet expansionskärl i källare???
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
MEN varför ett öppet och växlare? Är det någon övertygelse?
Protte
Protte
Prototypen - nej det är ingen övertygelse. Bara det att jag tidigare har haft ett exp.kärl på vinden men rev allt för ett tag sedan för att det var gammalt, slitet och ur funktion. Dessutom så gjöt jag nytt golv m golvvärme o klinker i badrummet där stammen till vinden gick (trodde aldrig att det skulle bli aktuellt med kärl på vinden igen
) så nu får jag ett rent H..vete att få upp en ny rörstam. Visst går det på något sätt, men det skulle vara både enklare och billigare att sätta ett öppet kärl i källaren.
Om det inte fungerar så överväger jag ett slutet kärl innan jag river ut garderober, borrar i betongbjälklaget och sätter upp ett kärl på vinden
Växlaren är bara ett sätt att skapa ett "öppet system". Om jag väljer ett slutet kärl så kan värmen hämtas direkt från tanken.
Häls
J
Om det inte fungerar så överväger jag ett slutet kärl innan jag river ut garderober, borrar i betongbjälklaget och sätter upp ett kärl på vinden
Växlaren är bara ett sätt att skapa ett "öppet system". Om jag väljer ett slutet kärl så kan värmen hämtas direkt från tanken.
Häls
J
Då vetefan om det inte är bättre med ett slutet kärl?JonN skrev:Prototypen - nej det är ingen övertygelse. Bara det att jag tidigare har haft ett exp.kärl på vinden men rev allt för ett tag sedan för att det var gammalt, slitet och ur funktion. Dessutom så gjöt jag nytt golv m golvvärme o klinker i badrummet där stammen till vinden gick (trodde aldrig att det skulle bli aktuellt med kärl på vinden igen) så nu får jag ett rent H..vete att få upp en ny rörstam. Visst går det på något sätt, men det skulle vara både enklare och billigare att sätta ett öppet kärl i källaren.
Häls
J
Du slipper växlare då, med allt vad det innebär.
Jo- antar att du har rätt...
Jag ska se om det inte går att göra en ny koppling för FjärrV C så att man slipper "risken" av att skicka ut värme på nätet och göra Vattenfall arga. Men återkomer under en annan tråd med de förslagen
Tack för era synpunkter.
Häls
J
Jag ska se om det inte går att göra en ny koppling för FjärrV C så att man slipper "risken" av att skicka ut värme på nätet och göra Vattenfall arga. Men återkomer under en annan tråd med de förslagen
Tack för era synpunkter.
Häls
J
:eek: Oj, den tråden har jag missat. 
För du menar väl denna:
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/60533-overtrycksfritt-system-pa-begaeran.html
För du menar väl denna:
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/60533-overtrycksfritt-system-pa-begaeran.html
Klicka här för att svara