Hur mkt får ni ungefär betala på ett år / per månad?
Hur mkt går det åt på vintrarna?

H
Om huset är någorlunda bra isolerat så räkna med något under 4 kg pellets per kvadratmeter och månad under de tre kallaste månaderna dec. jan. feb. Mars månad brukar förbrukningen vara ca. 30% lägre.

För 200 kvm skulle det exempelvis kunna bli: 200kvm x 4kg = 800 kg pellets under vardera dec. jan. feb. och 560 kg under mars.
Under den kalla vintern blir det med ett pelletspris på 2,5 kr/kg en kostnad av 2960 x 2,5 = 7400 kr för de fyra kallaste månaderna.

Resten av året går det åt betydligt mindre pellets och där spelar varmvattenförbrukningen en viss roll.
De flesta verkar stänga av pelletseldningen under sommaren och tar varmvatten från elektrisk vv-beredare, det blir billigare.

Många faktorer spelar in. Är huset dåligt isolerat kan det gå åt 6 kg pellets per kvadratmeter under de kallaste månaderna.
Bor du vid kusten så gör blåsten en hel del för att öka värmeåtgången.

7045kg gick det år 2008 i mitt hus på 2plan + uppvärmdkällare med pannrum ca 100m2 /plan

Gammal Eryl Dubbelpanna med ctc Bio brännare, shuntautomatik med utomhusgivare

2lägenheter är det med minst 2pers i varje +lite barn och barnbarn som ofta är på besök

11.000:- i el tillkommer, då är det ej hushållsel till lägenheterna, för tvättstuga pelletsbrännare och elpatroner som vi kör på sommaren och när brännaren stannat

Betalar alltså ca 2200:- / mån för uppvärmning och varmvatten

Redigerat:
2008 gick det åt ca. 7.7 ton.
300 kvm med 2 hushåll 3 plan.
Gareget värms också men bara så det inte fryser och det är 55 kvm till då.
Eryl DP har jag också men Ariterm (Thermia) BeQuem 20D
Värmer med pellets året om men jan, feb är dom värsta månaderna avseende förbrukning.

Jag värmer upp ett uselt isolerat hus med pelletsbrännare i oljepanna, ca 120kvm plus 60kvm källare. Januari februari med neråt 10 minus gick det närmre 50kg/dag.

Jag skulle vilja påstå att husets skick isoleringsmässigt samt värmesystemets komponenter (shuntstyrning t.ex), kan påverka förbrukningen otroligt mycket. Jag har som sagt inte kommit under en pall (852kg) per månad ännu, medans andra med 200+kvm snarare som regel ligger runt eller under 700kg.

Så ekonomiskt 2-2500/månad vintertid.

Om du inte skall bygga nytt får du ju en uppfattning eftersom du vet de tidigare uppvärmningskostnaderna - alltså på ett ungefär vad du kommer att hamna på. Visst är det så att du har förluster i en pelletsanläggning kontra en elpanna, men du får ju tillräckligt bra koll...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.