Värme allmänt
Classeman: Tackar för feed back. T-rör ok, var lite skeptisk till all flöden och riktningar. Uppdaterat ritning.
JK2: Fick detta svar av supporten: "Hej Om du vill styra rummen individuellt så måste du ha en push 15 och en golvvärmefördelare. Jag hade dragit ett par nya ledningar från pannan. I annat fall så får du montera ett T-rör på tillopp och retur på ditt bef.system i närheten av där du skall montera shunten. Spelar ingen roll att det i övrigt är kopplat som en en enrörs-slinga." Blir att
AndersS: Golvvärmen fungerar nu åter med en ny ersättningspump från Grundfos, vilket bekräftar att andra fabrikats ersättningsprodukter alltid inte är 100% identiska trots att deras ersättningstabeller påstår detta.
drakhenke: slå på pannan och ställ termostaten på 0 så borde pumpen gå iaf , om du är orolig ingen fara om den står still en tid, gå och slå på med jämna mellanrum ( 1 gång varje eller varannan vecka ) för att motionsköra så den inte fastnar bara
Jari Borén: Innegivarna som jag söker heter EGZ4 eller EGF1, alternativt om någon vet vilket ohmvärde det är på termistorn så skulle det lösa sig. Värmen i huset är bra inställt men det blir varmare när vi har besök eller använder ugn osv.
Fader Jan: Hej Fredrik L Kolla på "varmepumpsforum.com". Där finns många personer med stor erfarenhet.
sjönära: http://www.hallbacks.se/?pid=384105 en Miele för 13495 med kall å varmvattenanslutning tvättar man i snitt 350 tvättar/år kan man nog spara in priset för den dyrare maskinen under sin livslängd om man har billigt/gratis vv fr sol el VP
niblom: Jag har ett avlopp som går lite ovanför cellplasten pga av fall och annat. Nu skall jag ha vattenburen golvvärme i det rummet. Kan jag dra slangarna över avloppet eller måste jag dra runt?
Bezt: OK. Var mest för att jag skulle ha 3 st i 2 olika mått och här fanns de på samma ställe.
johan_ben: Jag hänger gärna på denna tråden med två tilläggsfrågor, straffa mig om man inte får göra så. På snabbsystemen som Floree och Roth erbjduer finns två dimensioner, typ 12 och 18 mm. Är den tjockare slangen att föredra? Varför? Vi skall lägga ett litet golv, 6 kvm i hallen. Har hört att Ahlsells a-collection har en shunt för små golv så man slipper lägga ut 3000:- för en shunt
exerg: Problemet brukar vara att ,beroende på typ av eldstad, att rökrörsarean minskas katastrofalt. Om den befintliga rökgången är 14 x 14 cm brukar det vara ett elände att få i större slang än 110 mm vilket naturligtvis räcker till pelletseldning och till kaminer med små vedluckor. Vid glidgjutning brukas det en "ballong " i sidokanalerna för att undvika "kalvning" av kanalväggarna och
jomany: Skit! Då blir det till att lyfta klickgolvet och lägga om slangen.
Touran: Hej! Tack förs svaren! Jag väntar in uppgift från byggentreprenören som återställer huset om vad extrakostanden blir. Tilläggas kan att det inte finns något element i badrummet utan golvvärmen står för all uppvärmning. Inte helt lyckat kanske med elvärme, dock är det ett litet utrymme, faktiskt inte mer än 3,5-4m2.
JPW: Kan det inte bli så om de är kopplade åt fel håll och tillopp/retur sitter på samma sida på radiatorn? Dvs att tilloppet sker i botten och returen sker i toppen via termostaten? Då borde det varma tillopsvattnet komma in i radiatorn, direkt stiga till toppen eftersom det är varmare än befintligt vatten i radiatorn, och där direkt fara ut via returen eftersom det utloppet sitter just
JonN: Ja, den verkar vara välldigt bra...men dyr. Jag har inte fått offerten än, men tror att bara tanken ligger på 35 000+. Känns lite saftigt måste jag säga. Ingen som känner till något annat fabrikat eller liknande lösning med fjärrvärme kombinerat med sol eller ved eldning? J
prototypen: Den illusionen har jag också men det står en donatorbil i varmgaraget och en i kallgaraget. Konsoller för dubbelmontage finns nog inte men en händig man GÖR sina egna. Fläkt LÅTER och STANNAR om en 5-10 år, det är ju som en kupévärmare. Jodå om det är för mycket plåtar så blir värmeavgivningen sämre. I huset byggt 79 så har jag element som är ganska släta både mellan och på
dalise33: Hej, Har en välisolerad enplans-villa på 150m2 byggd 1980 med en relativt öppen planlösning. Dessutom ett fullisolerat inbyggt garage på ca 40m2 som idag håller ca 14 grader, men som på några års sikt kommer att ändras till boyta. Med 5 pers förbrukar vi idag cirka 19500 kWh per år, huset har elpanna med vattenburet system. Pannan är orginal, alltså 1980, och fabrikatet
Tompa74: Kör åtminstone på att lägga golvvärme i nya delen. Sen kan du vid ett senare tillfälle koppla på resten om du skulle vilja. Jag tycker att alla nybyggen borde ha vattenburen värme. Då blir man inte så låst till värmekälla.
Linnex: Jupp. En radiator avger ungefär dubbla effekten vid högtempurerat 80/60 som lågtempurerat 55/45. Redan 40 grader känns radiatorn kanonvarm för mig men då är det ändå långt kvar till 80 grader ;) Pellets ger högtempurerat. Som sagt kolla framledningstemperaturen. Har ni inte automatshunt så får man vara med och manuellt justera framledningstemperaturen vid större väderomslag.
Paddy: Har funderat lite och insett att den temperatur där vattnet ska släppas ut i den stora kretsen, nog kan komma att behöva justeras. När varmvattnet släpps ut kommer kallt vatten att komma in och rör man sig i intervallet där pannan slår om till lågeffekt kan det bli onödiga effektregleringar upp och ner tills allt värmts upp. Jag får kolla närmare på det.
maq777: Röret sitter precis jämte väggen och 'förstör' liksom ett hörn av förrådet. Får åka in till byggvaruhuset och införskaffa lite mineralull... tack för tipset.
Kjell_G: Jag hakar på tråden, har också funderingar på att dra radiatorrör till öv. Första tanken var att gå upp från grovköket o göra fördelningar på öv. Nu finns kanske möjligheter att gå dolt från bv, direkt upp på platsen där radiatorn ska sitta. I så fall kommer rören på bv att gå ovanför köksskåp vilka i sin tur får takanslutning = inga synliga rör. Är detta bra eller
monsterbyggare: Hur mkt spelar pump&shuntenheten in på funktionaliteten av ett golvärme system? Funderade på Roth X-PERT S5 som golvärmeslang med Wilo pump. Det skiljer ju en del i pris på shuntgrupper. Tips?
Valbobygge: Du kommer att få skiktning om du har en riktig laddautomatik som laddar tanken med samma gradtal som termostaten i laddautomatiken. Skiktningen gör att du får ut mer värme ur tanken. Köp tex Laddomat 20. Har du däremot bara en cirkulationspump som startar då du eldar kommer tanken få i princip samma temperatur uppe som nere. 150 liter låter lite snålt. Det är vad 10 liter ved kan
robsarve: Det beror på hur det ser ut under golvet, men är det en kallgrund utan extraisolering försvinner mycket värme nedåt. Vill ni spara lite energi men inte lägga ut några stora pengar, kolla att tätningslisterna till fönstren är i gott skick, kolla på möjligheten att tilläggsisolera (på rätt sätt) och satsa på ett bättre styrsystem av radiatorerna, t.ex http://www.iqtherm.se/,
S3: http://www.mma.se/sv/flik/09/932.htm#1 Adapter till Danfoss RAV
petepete: Hej! Jag har tagit in lite offerter från rörisar på värmepumpar, både berg och luft/vatten. En röris säger att ctc ecoel inte kommer att räcka, eftersom jag har hörnbadkar. Han säger att man behöver en spetsvarmvattenberedare.Ev. går den att koppla ihop med min thermia. En röris säger att det kommer den att göra. Han säger dessutom att den kommer inte att kunna kopplas ihop med