Jag håller på att bygga pannrum i garaget. Där skall jag ha 3 st 750 liters tankar.
Från garaget hade jag tänkt mig en kulvert till husets källarvåning. I källarvåningen kommer jag i så fall att ha en 500 liters tank med värmeslinga.
Nivåskillnaden är ca 2,5 meter mellan garaget och hustets källarvåning. Någon som vet om det här kommer att fungera..??
Skickar även med en skiss på vad jag menar.
Hoppas nån kan komma med nåra smarta tips..
Från garaget hade jag tänkt mig en kulvert till husets källarvåning. I källarvåningen kommer jag i så fall att ha en 500 liters tank med värmeslinga.
Nivåskillnaden är ca 2,5 meter mellan garaget och hustets källarvåning. Någon som vet om det här kommer att fungera..??
Skickar även med en skiss på vad jag menar.
Hoppas nån kan komma med nåra smarta tips..
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
OM det vore jag:
Skulle jag ha en större acctank, minst 3000 liter.
Ha allt ink shunt i garaget.
Ha en flödesstyrd varmvattencirkulation för ett hyffsat snabbt varmvatten.
Du måste troligen ha en lite starkare cirkulationspump som orkar jobba mot naturen.
Protte
Skulle jag ha en större acctank, minst 3000 liter.
Ha allt ink shunt i garaget.
Ha en flödesstyrd varmvattencirkulation för ett hyffsat snabbt varmvatten.
Du måste troligen ha en lite starkare cirkulationspump som orkar jobba mot naturen.
Protte
Nivåskillnaden har ingen betydelse.
Däremot borde du låta någon kunnig dimensionera EN riktig tank och skippa tanken i huset. Som det ser ut på ritningen behöver du inte mycket vattenpelare ovanför tanken i garaget = läge för att använda en gammal oljetank. Den tål åtminstone 3 m vattenpelare.
Däremot borde du låta någon kunnig dimensionera EN riktig tank och skippa tanken i huset. Som det ser ut på ritningen behöver du inte mycket vattenpelare ovanför tanken i garaget = läge för att använda en gammal oljetank. Den tål åtminstone 3 m vattenpelare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden