Värme allmänt
Havsutsikt: Här är det befogat med en följdfråga, hur tjock är bottenplattan/golvet? Hur gammalt är huset? Om det är som jag tror så har du i värsta fall ett gammalt hus med platsgjutna golv på skärvbotten. Det vill säga att golven är gjutna efter att väggara är uppmurade/ eller så är det bara strängar gjutna som förstärkning där bärande vägg står. Det innebär att du kanske bara har
Sippan7: Tack för svaret, har varit i kontakt med några lev och de flesta rek att man lägger en parkett ovanpå för att vara säker på att få ett bra resultat, i många fall blir det säkert ok med laminat också men lev vill väl gardera sig lite. Parketten rek dels för att eliminera svikt samt att den ökade tyngden gör att allt hålls på plats och ger bättre kontakt med fördelningsplåtarna.
Bulwark: Jag ska ha 5 radiatorer, 4 st 1100x600 och 1 st 800x600 Tot med koppel och termostat är Sigro ca 1100 :- billigare. Dock har Rinkaby ej raditorer av typen "21", med dubbelpanel och en konvektionsplåt. De har istället typen "22" dvs med två konvektionsplåtar. Det går alltså att argumentera att man får lite mer effekt för stålarna om man väljer Rinkaby.
imported_dr: Kan det vara så att du har fått någon typ av beläggning på slingorna.
Fardelin: [citat] Tackar. Borde givetvis ha sökt där först :cool: Nu ska skarvas!
Danne031: Är det en pelletspanna så kan du nog släppa alla funderingar kring ved och hur det funkar. Du kommer att köra uteslutande på pellets för det är så mycket enklare ;) Däremot så är det ju bra att veta att möjligheten till ved finns ifall pelletsbrännaren havererar. Vissa system kan du ju dessutom veda i och få självcirkulation trots strömavbrott, också en bonus.
sa3afc: Funderar lite på val av uppvärmning av ett äldre hus på 5x9m 1,5plan. Huset finns i södra norrland. Jag har tittat på frånluftsvärmepump eller luft/vatten. Är huset för litet för att kunna använda en flvp, alltså blir luftflödet för högt? Just nu finns det inte några ventilationsrör eller vattenrör dragna alls i huset, då totalrenovering pågår. Jag har tittat på FTX också,
2an: Kör golvvärme över allt tycker jag, Hoppas att även huset är av en modell som är bra isolerat..
Peje67: Jag har ett konstigt ljud i huset när min cirkulationspump går. Jag har ett radhus med två våningar och ljudet hörs på övervåningen som ett tjutande precis utanför toaletten. Jag kan inte härleda ljudet till någon radiator men när jag har luftat alla element och cirkulationspumpen så tystnar det eller hörs bara svagt. Problemet är att ljudet återkommer efter ca 3-10 minuter igen
_ap_: [citat] I vårat fritidshus har vi direktel, L/L pump och en braskamin, fungerar utmärkt och tar inte mycke ström heller, L/L pumpen går alltid och när den inte orkar mera slår direktelen in och sen när man kommer dit eldar man 1timme så har man varmt. Nu bor vi i norra sverige så det är nästan ett måste med direktel som backup, vet inte hur kallt ni brukar ha. Skulle jag byggt vårat
Fredriks: Läget är följande: Flyttade in i nybyggt hus med fjärrvärme och vattenburna radiatorer för 15 månader sedan och har upptäckt att trycket i värmesystemet sjunker omkring 0.25 bar på ca 2-3 månaders tid med följd av att jag då och då har behövt fylla på mer vatten. För 4 månader sedan togs vindsvåningen i bruk med inkoppling av nya radiatorer som luftades ett par gånger. Nu
martinga: tja det är skillnad på m3 och m3. se http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=22402 Jämför med annonser på blocket så kan se om det är rimligt där du bor. Beror även på vilket trädslag det gället.
Matss: [citat] Jag repeterar från inlägget ovanför: Att skydda golvet från fukt.
hakjar: Hej och tack för ett snabbt svar. Ja min tanke var att ha dubbla shuntar med CBJ och givare, en uppe och en nere. Kvadratmeterytan är 70 både uppe och nere +- lite grand. Har inte mätt själv utan går på de gamla byggdokumenten. Det är tre rum och kök uppe och fyra rum och pannrum i källaren. //Håkan
drakhenke: tjenare 1 ja visst kan man ha det, 2 finns inget max avstånd vad jag vet, men om det vi pratar meter vis skulle jag isolera rören mellan shunt och fördelare för att inte tappa för mycket effekt. en fiffig sak du också kan ha i åtanke är att köpa samma styrhuvuden som du har till fördelaren och sätta på radiatorerna ( och adaptrar förstås för att få dit dem ), sedan strypa flödet
Backeborta: Jag pratade med en rörmockare som gjort på samma sätt. Han sa att man ska vara noga med att inget hörn från klickgolvet kommer utan underliggande stöd av glespanelen, för att om man ställer en stol precis på hörnet så kan det oturas och spricka.
drakhenke: [citat] vet inga nackdelar ännu! har bara montera något fåtal men alla funkar ingen har klagat. det skulle vara det att den inte är toklämplig i kombi med trägolv isf, pga framledningstempraturerna
rschneberger: Precis som Slacker32 skriver så får itne primärvärmekällan dela pipa med annan värmekälla. Annars är det helt okej att ansluta två kaminer bara det finns stängbara spjäll i båda två. Likaså ska det finnas en höjddifferens om minst 30cm mellan anslutningarna in i murstocken och man _bör_ ha 45 graders vinkel på anslutningsröret. F.ö. är det fritt fram. Sotaren är mannen man
puu: Akta dig för Stjernradiator i alla fall.
husaberg: Pelletsbrännare i en tulikivi braskamin,finns det någon som provat?Kommer det att funka?
Malino: Ja vi har också dissat pellets... Känns trist att vara beroende av leveranser utifrån, o att behöva sätta av utrymme för pannan mm. Luft/vattenpump har vi också funderat lite på, men visst får man ut lite mer värme av en bergvärmepump? Kostar ju förstås lite mer också... Vilket som var den smartaste investeringen vet man nog inte förrän efter x antal år skulle jag gissa ;)
Macke202: Har kollat nu och det är rätt att golvtillverkarna inte står för kostnaderna att ersätta yttergolvet om man inte har plast och någon skada uppkommer... Som jag nu värderar det, om jag lägger in ett golv för 10.000 i huset och så "skiter" jag faktiskt i kostnaden för att ersätta det ifall en vattenskada skulle uppkomma som ligger och letar upp skarvarna jämnt över hela golvytan
KINBO: Jag har ett hus i Spanien. El och gas blir allt dyrare där, så solfångare för att värma varmvattnet kommer nu på bred front. I Spanien finns ju ingen frostproblematik. Min tanke är att man därför borde kunna ta fram ett enkelt och okonventionellt sätt också kunna värma husets golv med hjälp av solfångaren. (Kanske direkt på varmvattnet?) Har någon kunskap om några inte alltför
fuinho: Ska man lägga slingor som är så långa att dom ligger på gränsen, se till att stigaren ligger där det behövs värme mest, utmed fönstren.
fuinho: Har du en termostat på radiatorn, ta loss den och knacka på ventilen lite, och sen lite till.Den kan ha hängt sig. Förmodligen är det den som är felet iaf.
mikaelbe: Vi har det kopplat mellan panna och tank på så sätt att rören går uppe i taket och sen ner till panna resp. tank. Då har vi en luftare på utgående till tank samt en på returen till pannan. Dessa luftare sitter på högsta punkterna mellan panna och tank och då tror jag det funkar bra med avluftningen. Kanske du inte har luftaren på högsta punkten? Den du har gör i alla fall nytta om