1 651 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Bergvärme anläggning alt vindandelar vad skall jag välja?
Hej
För mig så är det två alternativ jag väljer mellan då det gäller uppvärmning av en villa på 170m2 ca 25000kWh för värme och varmvatten. Det ena alternativet är en bergvärmeanläggning teoretiskt bör jag få en driftkostnad vid båda alternativen som liknar rörligkostnad för vinkraftandelar.
Investeringen på båda alternativen är ca 170 000kr dvs 25 st vindandelar a 6800kr.
Tacksam för klocka argument.
/MIth
För mig så är det två alternativ jag väljer mellan då det gäller uppvärmning av en villa på 170m2 ca 25000kWh för värme och varmvatten. Det ena alternativet är en bergvärmeanläggning teoretiskt bör jag få en driftkostnad vid båda alternativen som liknar rörligkostnad för vinkraftandelar.
Investeringen på båda alternativen är ca 170 000kr dvs 25 st vindandelar a 6800kr.
Tacksam för klocka argument.
/MIth
En jättesvår fråga, kanske kan du fundera så här: Om du behöver låna en större andel av beloppet så kanske bergvärmen är att föredra. I den investeringen har du "inga" risker, vindkraftandelarna kan ju förlora i värde snabbt om förutsättningarna ändras (föreningen går omkull eller vad det nu är för konstellation).
Kostnaden för bergvärme kommer nog att gå på ca 150 tkr det kan jag medge.
Vindkraften kostar per kWh inkl. nät ca 0,30 kr/kWh
El utöver vinkraftsproducerad el kostar mig 1,05kr/kWh
Detta gör att en bervärme anläggning kommer behöva vara minst 3ggr effektivare för att den skall vara likadan rörlig kostnad / år. Frånsett investeringskostnaden som gör bervärme investeringen 350 kr billigare per månad vid (5%ränta).
En liten hake som gör att jag har svårt att komma ner på optimal verkningsgrad vid bervärme är att mitt värmesystem behöver en rel. hög framledningstemp upp mot 55-60 grader vintertid. Hade jag haft golvvärme hade valet varit enkelt då hade jag tagit bergvärme och minskat mitt el behov från 25000kWh (värme o varmvatten) till ner mot 7000 - 8000 kWh/år.
Det är inte heller så enkelt i vårt fall att byta element eller komplettera med fler utan att behöva dra om rördragningen för värmen helt och hållet i vårt 50-talshus.
Vindkraftverket bör vara mer driftsäkert och en storförening där man är med i många snurror minskar risken också betydligt.
Det som är risken med vinkraftproducerad el är om politikerna får för sig att uppfinna någon klurig skatt som gör det olönsamt att lägga ut stora summor pengar för att köpa sig ett lågt elpris över lång tid (20år).
En fördel med vinkraft är att det bara är att slå på elpatronen och inte behöver man vända upp och ner på huset och få tomten sönderkörd då det skall borras och monteras värmepump.
Hjälp mig att hitta ngt som ger mig fog för att installera bergvärme vilket skulle vara trevligt men just nu ligger vinkraft närmast.
/Mith
Vindkraften kostar per kWh inkl. nät ca 0,30 kr/kWh
El utöver vinkraftsproducerad el kostar mig 1,05kr/kWh
Detta gör att en bervärme anläggning kommer behöva vara minst 3ggr effektivare för att den skall vara likadan rörlig kostnad / år. Frånsett investeringskostnaden som gör bervärme investeringen 350 kr billigare per månad vid (5%ränta).
En liten hake som gör att jag har svårt att komma ner på optimal verkningsgrad vid bervärme är att mitt värmesystem behöver en rel. hög framledningstemp upp mot 55-60 grader vintertid. Hade jag haft golvvärme hade valet varit enkelt då hade jag tagit bergvärme och minskat mitt el behov från 25000kWh (värme o varmvatten) till ner mot 7000 - 8000 kWh/år.
Det är inte heller så enkelt i vårt fall att byta element eller komplettera med fler utan att behöva dra om rördragningen för värmen helt och hållet i vårt 50-talshus.
Vindkraftverket bör vara mer driftsäkert och en storförening där man är med i många snurror minskar risken också betydligt.
Det som är risken med vinkraftproducerad el är om politikerna får för sig att uppfinna någon klurig skatt som gör det olönsamt att lägga ut stora summor pengar för att köpa sig ett lågt elpris över lång tid (20år).
En fördel med vinkraft är att det bara är att slå på elpatronen och inte behöver man vända upp och ner på huset och få tomten sönderkörd då det skall borras och monteras värmepump.
Hjälp mig att hitta ngt som ger mig fog för att installera bergvärme vilket skulle vara trevligt men just nu ligger vinkraft närmast.
/Mith
Det kanske räcker med en enda fläktkonvektor?
Har du öppnat alla radiatorventiler? Det gäller att få ut all värme.
Menar du att du kan få elen för 30 öre/kWh om du betalar 25 x 6800=170.000:-?
Det är ju en återbäring på grov räknat 25000x0,7=17.500 mer än 10%.
Tämligen bra faktiskt. Om det är på det viset är det ju bara att slå till.
Har du öppnat alla radiatorventiler? Det gäller att få ut all värme.
Menar du att du kan få elen för 30 öre/kWh om du betalar 25 x 6800=170.000:-?
Det är ju en återbäring på grov räknat 25000x0,7=17.500 mer än 10%.
Tämligen bra faktiskt. Om det är på det viset är det ju bara att slå till.
Jag har kollat mer kring detta och det är nog inga större problem för mig att klara mig på 50grader framledningstemp. Det är ju bara en fråga om flöde.CarMan skrev:
På det sätt jag använt mitt värmesystem idag med vedeldning så har framlednings tempen varierat mellan 20grader- 55grader beroende på om acktankarna varit fulladadde eller ej.
Man är ju så snål att man kör ju inte elpatronen i onödan då man har fullt med ved på tomten och därmed har jag aldrik kollat om jag klarar att hålla tempen vid en kall vinterdag vid 50graders framledningstemp.
Värmegolvet på nedervåningen skall ersättas av två större element på totalt 50DT=1768W mer effekt och utan att behöva värma hela berget och därmed hjälpa alla bergvärmepumpar som grannarna använder, samt att 3-glasfönster skall in, det borde samantaget göra den skillnad som behövs om det varit på gränsen tidigare, annars får jag öka på cirkulationspumpen då det är som kallast.
Nu står det 1-1 mellan vindandelar alt bergvärme dvs det bästa är ju en kombination.
/Mith
Ja, men kombinationen blir ju så mycket pengar så man väl inte kan sova på nätterna
. Fast då kostar dig väl en "värmekWh" inte mer än en sisådär 10 öre
.
En fördel med bergvärmen är att du kan få i princip gratis kyla på sommaren. Men å andra sidan så kostar den kylan inte mycket med en billig L/L VP som du driver med vindkraft heller...
En del påstår att husets värde ökar med bergvärmen, men frågan är om det är propertionellt mot kostnaden? Men låga driftskostnader driver helt klart upp priset en smula, kanske inte så mycket som jag tycker det borde - folk verkar bortse från den kostnaden när en budgivning är igång är min erfarenhet.
Visst blir det lite grisigt att borra men skadorna läker förvånansvärt fort om borrarna är professionella och inte härjar allt för mycket.
En fördel med bergvärmen är att du kan få i princip gratis kyla på sommaren. Men å andra sidan så kostar den kylan inte mycket med en billig L/L VP som du driver med vindkraft heller...
En del påstår att husets värde ökar med bergvärmen, men frågan är om det är propertionellt mot kostnaden? Men låga driftskostnader driver helt klart upp priset en smula, kanske inte så mycket som jag tycker det borde - folk verkar bortse från den kostnaden när en budgivning är igång är min erfarenhet.
Visst blir det lite grisigt att borra men skadorna läker förvånansvärt fort om borrarna är professionella och inte härjar allt för mycket.
Känner igen mig i din frågeställning mith. Vi har funderat både fram och åter, men står nu i kö för vindandelar (i en park som dock skjutits på framtiden pga den horribla euro-kursen) för att få ner vår energikostnad. Hjälpeldar i vedspis och kommer att komplettera med termostatstyrd pelletskamin för att få lite jämnare värmeflöde under dagen när vi inte är hemma.
Det kändes som den bästa lösningen för oss, om vi nu inte ville sätta in vattenburet i hela kåken och det blev ett projekt för mycket.
Det kändes som den bästa lösningen för oss, om vi nu inte ville sätta in vattenburet i hela kåken och det blev ett projekt för mycket.
Klicka här för att svara