Y
Ved- & elpanna, halvt isärplockat system, har fått veta att det är fel på min Shunt, för vrider jag den fullt medurs så går all värme till elementen, visst jättebra, men så fort jag nuddar den moturs, så tjoff försvinner all värme till elementen.

Då sade en herre att de kan kärva och sitter man och vrider fram å tillbaka ett tag så kan de släppa. Det var tydligen svårt att få tag i rätt shunt då många modeller finns.

Aha, okej, men så håller jag på att byta ett element så har tömt allt på vatten. Såg att cirkulationspumpar är skapligt billiga och min väsnas om de blir lite förvarmt.

Frågan är; hade ni passat på och bytt pump och shunt nu när man ändå tömt all vatten, eller hade ni kört vidare och försökt lösa problemen med knep, och isf vilka knep?

-------------------------

Hur spolar man rent element ledningarna?

Jag lät ju pannan tömmas på vatten via en slang, sen vred jag på inkommande vatten till el-pannan, lagom så inte övertrycksventilen släppte, så lät jag det stå och rinna igenom. Efter en lång stund blev det rent vatten som komut (gräsmattan är svart än). Men även om jag körde cirkulationspumpen så tvivlar jag starkt på att rena vattnet gick runt i elementen också..

H
Varför spolar du ut det gamla vattnet. Slår du i nytt vatten så får du både rost och kalkbildning.
Gamla vattnet samlar man upp och pumpar tillbaka.
Kan tipsa om Grundfos Alfa cirkulationspump. Den reglerar effekten efter behovet och sparar el.

Y
Typiskt, jag som tyckte jag var så duktig som spolade rent.

Varför jag ens kom på tanken är för att jag inte fick värme på de sista elementen i huset hur jag än trixade och då menade folk på att det kunde vara smuts i systemet.

Tips på cirkulationspump uppskattade jag, men tycker du/ni att jag ska skruva loss shunten och försöka byta ut den, eller ska jag fortsätta sitta och vrida den fram å tillbaka i hopp om att det släpper och funkar normalt?

Strular shunten så sätt dit en ny när det ändå är tappat, den kostar inte så många kronor. Problemet kan vara att hitta en som passar rakt på utan att behöva modda och greja med rören.

Y
Yes då vågade jag mig på demontering, stötte givetvis på en utmaning vilket jag inte törs våldföra mig på utan frågar istället, hur får jag loss den i från kärlet?
Sidrör och pump är loss, men sista delen, mellan shunt och kärl så vet jag inte, ska jag ta rörtången på shunten och vålda runt den?

shunten637.jpg

överst på bilden syns isolering, kikar man över den så är röret svetsat mot kärlet som det säkert inte heter egentligen men... Vågar jag verkligen slita med rörtången och riskera att vri sönder metallen lite varstans?

Lite halvsvårt att bedömma om det är gängor över den överhuvudtaget, men tycker det borde vara det för själva shunthuset måste väl gå att lossa eller byter man delar innuti den på plats?

Y
Så, ingen som törs avslöja ifall det nu ska gå att lossa shunthuset genom att rotera kalaset med våld eller om det är meningen att försöka plocka isär den på plats? sidrören är lösa men den upp mot tanken är de som spökar, törs inte vålda utan att veta om det ens är gängat..

Det ser ju absolut svetsat ut..alltså går det inte att gänga loss shunten..

Min gissning, dock, inget expertutlåtande.

Y
om så vore fallet, går det då att renovera den på plats eller måste det kapas och donas?

Den där ser inte demonterbar ut, är nog svårt att renovera. Det finns klämkopplingar för stålrör, jag hade nog kapat så nära shunten som möjligt och monterat en sån.
Alternativt gänga röret.

Y
mummel, om jag nu sågar bort... kan man montera nästan vilken sort som helst som liknar någolunda? sägs ju finnas så många olika och svårt att hitta rätt delar.

satt ju en elektrisk dosa utanpå engång i tiden (hänger i sin kabel mot golvet) men tror styrsystemet är skrot, kan man mäta upp det?

Med ledning av din bild, tycker jag inte att det ser svetsat ut. Spraya på rikligt med 5-56 el. dyl. i skarven till röret. Låt det gärna verka över natten. Ny spraydos nästa dag, innan du hugger i med rörtången.

Den undre rörbiten ser också ut att va gängad in i shunten.

Hmm, om man tittar noggrannare på röret som kommer från höger ser det ju gängat ut, då borde även dom övriga vara det, prova att skrapa rent lite och kanske värma för att lossa.

Om du kikar in i shunten borde du se hur den reglerar.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Y
jo, både sidrören och den som går ner var gängade men ganska lätta att lossa emot denna som stack upp, men ja jag får stålborsta lite och peppra med spray så får vi se ;)

Det som hjälper mot saker som sitter med lin är *värme*.

Japp värme eller "klå" muttern först med en kulhammare:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.