Hej på er.

Sitter i dagens läge med ett system som kanske inte passar värmepump då det säkerligen kan klassas som ett högtemperatursystem (om än dock i den lägre skalan)

Det jag funderar på är dock.

I katalogen från en stor känd rörfirma så kan jag utläsa att ett element verkar behöva vara ungefär dubbelt så stort ifall man sänker DT från 50°C till 30°C (Skillnaden mellan radiatorns medel temp och rumstempen)

Frågan jag behöver svar på är hur funkar det ifall jag vill sänka ytterligare 20°C? Behöver jag bara öka ytan med det dubbla igen eller drar det iväg med någon exponent?

Tacksam för vettiga upplysningar.

Redigerat:
Tack tack.
Som jag misstänkte så drar det iväg i storlek ifall man vill sänka temperaturen på radiatorn.

Det är riktigt som du misstänkte med en exponent man brukar sätta till 1.3, så om du i ditt exempel ändrar Δt till 10℃ från 50℃ måste dimensioneringen öka ca: 8ggr.

Tack igen.

Då tror jag att jag har kläm på det här och kan säga att det kan bli dyrt att gå under DT 25-30℃.

Som tur är så planerar jag ju även att tilläggsisolera taket lite vilket kommer att göra effektbehovet något lägre:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.