Hej
Jag undrar om det kvittar ur värmeutvinningssynpunkt om jag kopplar enligt alternativ 1 eller 2.

Elementen ska vara i samma rum på samma vägg och jag tänkte seriekoppla och bara ha en termostat på elementet till höger på ritningen. Några problem med en sådan lösning?

• seriekoppla_element.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det andra elementet kommer att vara betydligt kallare.
Mitt förslag (med rött):
163898-seriekoppla_element.jpg

Protte

Såklart, så får det bli. Tack för hjälpen.

Då blir det en seriekoppling enligt följande.

Men.......

Radiatorerna är av olika höjd. kan det bli ett problem med luftning eftersom det högre inte kommer ha någon luftningsventil och är högre än det med luftningsventil?

Kan man kanske sätta ett t-rör uppe i vänstra hörnet på det högre elementet för att få en luftning där också?

• radiatorprob.JPG
Det kan bli problem. Sätt en luftning på det högre elementet också, då löser det sig.

Immobil skrev:
Det kan bli problem. Sätt en luftning på det högre elementet också, då löser det sig.
På sätter jag sa? Allstå att det blir ett t-rör med en luftning? Hittar ingen färdig lösning hos rinkaby. Eller hur tänker du?

Ja, ett T-rör och sedan med hjälp av nån nippel få dit luftningen.

Nej, du får nog bygga en. Och så måste du få fast ett rör i toppen av radiatorerna; det kan bli svårt/omöjligt utan att svetsa beroende på hur stor luftningsnippel du har (de flesta skulle jag säga är för små). Då kan det vara värt att tänka på att en termostat + ventil bara kostar en 300:- eller så ihop... Får man fråga varför du bara skall ha en termostat? Det är inga större problem att ha två termostater på två radiatorer som sitter bredvid varandra. Själv har jag två stora radiatorer med var sin termostat bara 50cm från varandra och det är inga större problem att ställa dem så att båda radiatorerna blir lagom varma. Men det finns ju andra skäl.

Det handlar om att jag inte har lagt ner rör i golvet till det andra elementet. Men det är klart, jag kan ju låta rören gå längs med golvet under det höga och köra en termostat till. Då skulle jag behöva två fyrvägskosningar (alltså t-rör fast en till utgång) eftersom jag redan splittar upp varmvattnet vid inkommande på bilden. Finns det sådana fyrvägs, och vad heter dem?

• radiatorprob2.JPG
Redigerat:
Ditt senaste förslag är det optimala och så som man normalt brukar göra vid tvårörssystem.

Men varför behöver du fyrvägskopplingar? Ska du koppla på mer åt andra hållet? :confused:

Det får du isf lösa med att sätta två T-rör bredvid varandra.

Instämmer helt med föregående talare. Det är möjligt att det finns "fyrvägskopplingar", men jag har aldrig sett några som skulle vara lämpliga här.

Det finns 4-vägare, används i "höghus" och då har ena sidogrenen en krok på så att det tar sig förbi det andra vertikala röret.

Protte

Där ser man, man lär sig något nytt osv... Något tips om var man får tag på dem om man skulle behöva. Jag har aldrig sett dem varken i fackhandeln eller på Rinkaby?

Eftersom jag bara sett det monterat och målat så kan jag inte bidra med inköpskanalen. Inte ens säkert att det säljs på 2000-talet. Men lyssna med Ahlsell &Co

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.