1 017 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
CBJ Thermomatik som "spökar"?
Ja har använt mig av cbj med innomhus givare i 3år,har fungerat klockrent ända tills i morse när ja slog upp mina blå.Innetempen visade 25g men inne givarn ställd på 20g.Ute i pannrummet fick ja se att shunten drog iväg med 45g framlednings temp på rad kretsen.Nån som varit med om liknande eller har nån ljus teori om vad som kan ha hänt eller vad som har pajjat??Den ska väll inte kunna slå på 5g va??
Jag antar att du fått glapp i din innegivare eller kablaget till den, utan att ha jobbat med någon CBJ skulle jag tro att givarna är av NTC-typ dvs högt motstånd vid låg temp på givaren. Då blir resultatet som du nämner vid avbrott eller glapp. Har du ställt maxbegränsaren vid 45-50℃ borde den ju reglera efter det när innegivaren kallar maximalt på värme, det borde tyda på att givaren på framledningen och regulatorn i övrigt är OK.
Står ställmotorn i ett mellanläge är det ytterligare ett tecken på att ovanstående borde stämma.
Står ställmotorn i ett mellanläge är det ytterligare ett tecken på att ovanstående borde stämma.
Ja ställde inne givarn på 18 igår kväll o i morse var det 20g innomhus.Shunten stog o stängde,tog då enligt bruksen o släppte på skruven på inne givarn o ställde om den till 20g på skalan.Provade att vrida upp innegivarn till max,då följde shunten med ialla fall o öppnade.Ska avakta några dar o se om felet upprepar sig..
Har du en svart plasthylsa som kniper åt kring shuntaxeln?
Den fick jag med när jag köpte min för ett par månader sen, dock så ville den itne nypa ordentligt så jag fick en "ny variant" (citat tillverkaren), i stål hemskickad gratis efter ett mail.
Den fick jag med när jag köpte min för ett par månader sen, dock så ville den itne nypa ordentligt så jag fick en "ny variant" (citat tillverkaren), i stål hemskickad gratis efter ett mail.
Nej det är en metall hylsa som man drar åt runt shunt axeln.Har dom börjat tumma på kvaliten? Skicka med grejor i plast..Danne031 skrev:
Klicka här för att svara