Funderar fram å tillbaka.......

Vi har idag vattenburen värme, med en gammal panna som sköter uppvärmningen, pannan behöver bytas så småningom.

Det jag grunnar på, är det "bara" att byta panna till en tex luft/vatten? Jag har hört/läst om en massa ang en-rör/2-rörs system, låg/hög-temp system osv osv, att kanske en luft/vatten inte är så bra för våran del, beroende nu på vad man har för system i dagens läge. Vi har väldigt små "platta" element i huset, inga stora "kraftiga" som jag sett att många har. Hur vet man detta?

Problemet är att, idag så har vi manuell shuntning av värmen ut till elementen, så det blir ju inte " så riktigt" om man säger, så jag vet ju inte max temp på värmen ut till elementen. När det är vinter, så kör vi 42 grader ut på elementen, konstant dygnet runt., brur mig inte om att varken "shunta" ner eller upp.

En annan sak är "rören" i värmesystemet, hur länge håller dessa? Huset är byggt 1957, och rören ligger i bjälklaget mellan källaren å ovanvåningen, vi har gjutet bjälklag, så jag tror att rören ligger där! Kan der vara så? Finns ingen ritning på hur rören ligger.

Jag är orolig för läckage m.m osv.....

Jag funderar på att slita ut alla element å slänga in oljefyllda el-element å komplettera med en luft/luft pump.

Huset är inte stort, ca 150 kvm (källare+bostadsyta), vi vill inte ha varmt, ca 20-21 grader.

Hur jag resonerar:

Vi köper en luft/vatten pump+panna, 120.000-130.000?

Ett par år senare måste rören bytas, kostnad för detta? Antar att det kan bli dyrt.

Tacksam för tips/råd, innan jag kliar sönder mitt huvud........

1. Inte oljefyllda.
2. rören rostar inte inifrån om man inte byter vatten.
3 Med "bara 42 grader" som framledning så går det bra med en värmepump.

Protte

Hej.

Varför inte oljefyllda i kombination med en luft/luft pump? Jag förstår ju att man helst inte skall köra enbart el-element.

Du säger att rören inte rostar, vilket ju känns tryggt. men om jag byter panna så måste jag ju koppla loss hela pannan och då rinner väl allt vatten ut, och då måste jag fylla på med nytt vatten=inte bra.

Man hör så mycket gott om luft/luft pumparna, en på jobbet har en sådan, gick från 20.000 kWh till 12.000 kWh, visserligen något mindre hus, men inte mycket.

Verkar så mycket smidigare så som jag tänker.....ingen panna som kan krångla, inga läckande värmerör (om de nu mot förmodan skulle pajja).

Alltså i min lilla värld, så är det något som säger mig att värmerör inte håller i all evighet, huset är ju byggt 1957, å det är väl inte helt "gratis" att dra nya i hela huset.

Har ju även skorsten, så man skulle kunna slänga in en kamin om man nu vill.

Nåväl, hoppas ni förstår hur jag tänker.

Vad beträffande rören så, utan att veta beror det på om du har koppar eller järn och om du behövet fylla på systemet ofta. En flitig påfyllning ger mer syre i systemet och korrisionen ökar.

För min del skulle jag inte ens tänka på luft /luft. Det är för radhus med direktverkande el. Har man vattenburet så finns det mkt. bättre system att gå på. Luft vatten t.ex. är alldeles förträffligt eller ännu hellre bergvärme, men det tjänar inte du in förrän du säljer huset och får ett mervärde i detta då.

Men en fråga som är högst relevant är ju vilken uppvärmning du har idag och vilken förbrukning du har idag. I en del fall med storförbrukare så kan en bergvärme vara bättre att satsa på än att tillägsisolera och byta fönster.

H
Har du redan vattenburet system ska du väl inte nedgradera till sådan uppvärmning som andra lägger ner massor med pengar för att bli av med.

Luftvärmepump är ett utmärkt komplement till annan uppvärmning om det är en öppen planlösning.

Eldas pannan med olja är den billigaste åtgärden att sätta in en pelletsbrännare i pannan.
Luft-vattenpump blir dyrare men har du redan låg framledningstemperatur så är det en bra lösning.
Oljefyllda el-element är absolut det sämsta du kan satsa på

Byt för guds skull inte ut ditt vattenburna system till oljefyllda elradiatorer, det betyder ju att du betalar pengar för att få betala mer i uppvärmning. Att man sänker sin kostnad med L/L pump är för att man tidigare haft just elradiatorer.

Hej igen......

Pannan måste bytas, den är gammal, känner att det inte är någon idé att klämma in en en pelletsbrännare i den. Samtidigt så vill jag ju ha ett så lättskött system som möjligt.

Värmerören är av järn, hade det varit koppar så hade jag varit glad! :)

Vad kostar det att byta till nya värmerör, om jag nu måste göra det i framtiden?
Är det något jag kan göra själv?
Vad för sorts rör skall man då använda? Hur skall man koppla det hela? Å till slut vad kostar det att göra själv resp. fackman, alltså att dra nya rör? Finns det någon "generell" kostnad?

Rören behöver inte vara nått jätteavancerat-jättedyrt, utan så länge det är till just ändamålet värme, finns säkert en uppsjö olika varianter!

Koppar är nog att utesluta totalt!

MVH Poggan

Mina rör är från -37, känner ingen oro över dem. Hur gammal är din panna, min är från -73 och har nu pelletsbrännare sedan 7 år tillbaka.

Inget har gått sönder. :)

Ka inte påminna mig att jag hört någon som bytt alla sina rör, centralvärme med vatten har inte funnit så himla länge (<100 år?)

C
Haha va? Menar du att du är orolig för att du har järnrör från 57? Såhärva: koppar ärgar också, det är precis lika bra/illa att ha kopparrör. Sågade av ett av våra värmerör från 1922 av järn, typ 60mm diameter, och godset såg ut som nytt rakt igenom, var knappt nån beläggning i ens. Järnrör är skitbra, och dom kommer inte rosta sönder bara för att du tappar ur vattnet nån gång. Dina järnrör från 1957 håller sannolikt utmärkt i minst 50 år till.

Luft/vattenvärmepump är en relativt bra lösning om man inte vill kosta på berg/jordvärme, och om du klarar dig med 42 graders framledning även de kallaste nätterna kommer du inte ha några som helst problem med värmepumpen. Har du oljepanna förut kommer du dessutom säkert minska din uppvärmningskostnad med typ hälften, om inte mer.

Något att rekommendera om du inte längre använder den gamla skorstenen kan vara att plåta in den och sätta en fläkt på den, som dels ventilerar pannrummet och dels håller skorstenen torr så att den inte vittrar sönder. Dessutom får du ett rum "över" som du kan använda till annat. (Dels slipper du en stor oljetank och dels slipper du den skitiga pannan, du får istället någon form av innedel med varmvattenberedare och eventuellt värmeväxlare beronde på pumpmodell, och ingen av dom skitar ner nåt när dom går. :) )

Vill du veta mer om hur en anläggning kan se ut är det bara att fråga. Kan även rekommendera http://www.värmepumpsforum.com, där finns det mycket kunnigt folk.

Lycka till!

H
Järnrör sedan -57 skulle jag inte känna mig orolig med. Om värmesystemet sköts kommer det inte in något syre som kan få rören att rosta. Järnrör och koppar i blandning är sämre.
Finns många som eldar pellets i pannor sedan 60-70 talet. Lite sämre verkningsgrad än med ny panna förstås men man sparar ju pengar som kan användas till något lönsamt i stället för att begravas i en brusande elmanick decennier framöver.

Tack för positiva svar! Det känns ju lite tryggare nu! :)

Jag har aldrig behövt fylla på mitt system, det bara tuffar på å går......... :)

Funderar lite på luft/vatten, är sugen på en sån verkligen, men det är ju en nice investeringskostnad......pannan, röris, elektriker, höja lånet på huset.......

Så det gäller ju å kunna räkna hem en sån investering på kortast möjliga tid.

Visserligen, kommer man ju å sänka uppvärmningskostnaden avsevärt å då kan man ju visserligen amortera av mer på lånet... :P

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.