Har idag ett vattenburet golvvärmesystem (20 år gammalt) i ett inrett garage. Uppvärmningen sker med elpatron och cirkulationspump. Detta har dock visat sig vara väldigt dyrt och jag söker nu alternativ för att värma upp biytan. Övriga huset värms med fjärrvärme och biytan är i direkt anslutning till huset. Vilka rimliga alternativ till uppvärmning finns? Ska jag försöka ansluta biytans uppvärmning till resten av husets? Vad krävs för att det ska fungera, dvs hur stort arbete kan det tänkas bli? Ngn som har erfarenhet av ngt liknande?

Är det väldigt dyrt så måste garaget vara dåligt isolerat och då blir det dyrt att värma med fjärrvärme.

2 rör och en shunt, cirkulationspump har du ju redan är väl det som behövs.

Protte

Skulle tro att du behöver 2 rör och lite koplingar. sen beror det på vad du har i garaget idag...

kostnaden för att ansluta biytan till fjärrvärmen istället för el har du nog tjänat in inom 1 år, däremot bör du kanske komplettera med väggelement i garaget i en framtid om plattan är väldigt dåligt isolerad, med några element så kan du sänka värmen i golvet och bibehålla en komfortabel värme i biytan utan att det för den skull blir kallt om fötterna där, men det går mindre energi

/R

Jag gissar som de andra att problemet är att golvet är dåligt isolerat, vilket väl är det vanliga i utrymmen som tidigare varit biyta, särskilt i garage och andra typer av kallförråd. Kanske blir det billigaste att stänga av golvvärmen och sätta in en luftvärmepump tex? Den är ju inte känslig för dålig golvisolering som golvvärmen är.

Sen undrar jag över en helt annan sak: är det fortfarande definierat som biyta, fast det är inrett? Vad är orsaken? Är det souterängvåning, inga fönster, dålig takhöjd, eller vad är orsaken? Eller är det bara skrivfel? För ett inrett garage blir ju i normalfallet boyta i nästa taxering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.