Hej! Jag håller på och bygger ett nytt lösvirkeshus och skall snart installera ett vattenburet värmesystem. Jag funderar på om det är lämpligt att återanvända ett par begagnade radiatorer jag har samlat på mig under åren. De ser bra och gedigna ut (typ 50-tal gjutjärn), och det går nog att koppla på nya termostater. Eller är det bättre att köpa nya?
mvh alen

Hej!
Jag är för återanvändning så jag tycker det är kul att du vill använda dina gamla radiatorer. Jag förutsätter att de är i gott skick. Risken du löper när du blandar gamla och nya radiatorer på det här sättet är att de har olika värmeavgivande ytor vilket medför att du riskerar att inte få den värme du vill ha, för lite eller för mycket. Du måste därför göra en s.k. transmissionsberäkning där du räknar ut värmeeffektbehovet per rum och jämför dessa värden med värmeavgivningen på dina radiatorer. De nya radiatorerna är det inget problem med men det kan vara svårt att få fram värden för de gamla. Dessutom måste du tänka på att det skall vara ett lågtemperatursystem så att du räknar med rätt temperatur vid dimensioneringen.

Tar upp en gammal tråd då detta nu är aktuellt för mig! I källaren ska vi antagligen sätt in ett par radiatorer när vi renoverar. Jag vill gärna ha gamla radiatorer i gjutjärn, men om detta är lämpligt går meningarna isär?

Vissa menar att de kan vara helt upprostade inuti pga syret när de har blivit frånkopplade samt att det kan ha stått lite vatten kvar i dem. Sant eller falsk?

Kan man provtrycka dem? Var/vem gör detta? Kostnad?

Hur hade ni gjort?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.