Jag och min sambo håller på att renovera vårat hus, som är byggt i slutet på 1800- talet.
Vi har nu väldigt kalla golv, som vi måste riva upp för att kunna isolera ordentligt.
För tillfället har vi varmluftspumpar på väggen och en vedpanna som är kopplad på elementen. Men, vi tycker inte luftpumpen fungerar något bra, och vedpannan har gjort sitt. Så nu står vi i valet och kvalet vilken uppvärmning som kan passa bäst. Bra, om det är något som sköter sig självt.
Har funderat en del på att skaffa jordvärme och koppla på det vattenburna systemet.
Hur mycket kan det skilja sig i pris på att köpa nya radiatorer eller att lägga in vattenburen värme i undervåningen? golvytan hamnar runt ca 80 kwm

Kostnadsskillnaden har jag ingen koll på men golvvärme har jag aldrig ångrat att vi lägger in när vi renoverar. Det tar längre tid men är värt både tiden och pengarna när det väl är klart. Radiatorer på väggen ser jag ingen fördel med alls, sämre värmespridning och omöjliggör möblering förutom att dom är klart fulare än väggen. Om Ni ändå ska byta radiatorer så skulle jag lägga golvvärme om jag hade råd.

Ett hus från 1800-talet kanske inte är så välisolerat eller?
Första problemet som kan uppstå är kallras från fönster om fönstren nu inte är bytta till 3 glas:confused:
Golvvärme kräver också en välisolerad grund.

Det har ju varit en del gjort med huset sen dess.. Men, det är inte väl isolerat. det, är något vi ska åtgärda. vi kommer även byta ut alla fönster om snar framtid.

Västerhaninge 17 skrev:
Golvvärme kräver också en välisolerad grund.
Iofs men är den inte det så finns system med frigoitskivor som har spår för värmeslangen och aluminiumplattor för värmetransporten uppåt som räcker väl för att lägga golvvärme.

Kallras innebär att kall luft från glaset(på insidan) sköljer ned på golvet,finns ej ett element ivägen som är varmt får/upplever man ett kallt drag vid fönstret.
"Tror" inte det räcker med plåtar eller tätare läggning.
Huset måste vara väl isolerat runt om för att golvvärme skall vara ekonomiskt/komfortabelt.

Bor i ett nybyggt hus (-08)med golvvärme i plattan och upplever kallras från inluftsventilerna på väggen (som har ventiler som skall styra luften uppåt/åt sidorna) Isbjörn på ryggen när man sitter i soffan,hmm

Redigerat:
Vi har golvvärme i 2 bostadsrum i källaren med just frigolitisolering och plåtar med laminatgolv. Det blir inte lika varmt som i badrummet där grundisoleringen är EPS-bruk men å andra sidan har bostadsrummen 3 ytterväggar mot 1 i badrummet så det är inte rakt av jämförbart. Men nog räcker golvvärmen för att värma rummen, detsamma gäller köket och hallen på bostadsplanet. Vi bor i ett lättbetonghus från -65 som inte är tilläggsisolerat alls, har tidigare haft golvvärme i källardelen av ett suterränghus men då med spånskiva med spår uppepå plattan, fungerade också bra rent värmemässigt. Vi har inte haft nån märkbar skillnad när det gäller kostnaden för uppvärmning före/efter golvvärmen i nåt av husen.

det låter bra.

Jag går i precis samma tankar... även om mina tankar började i tråden http://www.byggahus.se/forum/vaerme...ng-i-betongplatta-pa-mark-utan-isolering.html så är det just golvvärmens vara eller ick vara som jag nu funderar på. Sist i tråden skrev jag att Hornbach inte trodde på golvvärme i betongplatta på mark utan isloering. Idag har jag haft en byggfima hemma för att titta lite på delar jag behöver hjälp med, och han trodde inte heller på det.

Men det är klart, sara1988, om ni ska ta upp betongen (om det nu är betong ni har) och isolera ordentligt och sen på med ny betong, då är ni ju i ett annat och bättre läge.

Jan-Å, du skrev att ert hus inte var tilläggsisolerat, men kan det vara så att det är isolering under er betongplatta som varit där från början? Jag får väldig beslutsamhetsångest när vissa säger att det funkar med golvvärme och andra inte... :o

Mvh
Mats

Nä vi har ingen isolering under plattan det vet jag för jag bilade upp golvet i rummet där vi gjorde bad/toa i källaren. Men i det rummet göt vi EPS-bruk först innan flytspacklet/värmeslangen. Och som sagt i dom andra 2 rummen har vi frigolit med aluminiumplåtar under laminatgolv. Jag skulle rekommendera EPS-flyspackel-klinkers om man bara väljer fritt men i bostadsrummen var plattan iordninggjord med nån form av avjämning så den var 100 mm tjockare där, kan ju va nåt isolering i den iofs men det vet jag inte.
I vårt förra hus la vi vattenburen golvvärme i halva källaren, det var innan "forskningen" kommit på att det ska vara isolering under, på den tiden trodde man att värme steg uppåt, så tokigt :D:D Där la vi spångolv direkt på plattan, spånet hade frästa spår för värmeslangen, å sen laminatgolv ovanpå. Vart mer än tillräckligt varmt där (eldade i vedpanna med acktank) och vi träffar nuvarande ägare med ojämna mellanrum men dom har inget märkt av vare sig fukt på sommaren eller höga värmekostnader. Den källaren gjorde vi i ordning 1996 så även om jag studerat mej till att tycka att evidensbaserade uppgifter är korrekta är jag lätt skeptisk till alla åsikter som anser att man måste ha 1000 mm isolering under huset för att värmen inte ska försvinna neråt :rolleyes: Hos oss fungerar det alla fall och fjärrvärmen är lika dyr som innan men inte värre eller mer :p

Som en liten notis i kanten. Kallvatten till köket, en sträcka på ca 7 m ,är lagd i frigoliten.
Så slangen är lagd med rör i rör med svart skumplast runt ,åvanför är det 50 mm frigolite.Sedan betongplattan .Ändock blir kallvattnet uppvärmt :mad:
Vill jag ha kallt vatten o dricka får jag gå till tvättstugan (där vattnet kommer in i huset)

Så värme sprids även i frigolite:rolleyes:
Skulle ha lagt kallvattnet under all (250 mm) frigolite i makadamen.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.