Trots letande på formunet och på nätet kan jag inte hitta svaret på min fråga!

Har ett oisolerat betonggolv i källaren där det ska läggas klinker på golvet eftersom en dusch ska installeras. Somliga familjemedlemmar är väldigt frusna av sig och skriker "- Jag vill ha golvvärme!" Okej....

Nu undrar jag följande: kan man lägga golvvärme (elburen!) endast på delar av golvet? Finns det något golvvärmesystem där man INTE måste bila upp golvet och isolera, utan "bara" lägga ut golvvärmen och sen lägga på klinker? Inser att det blir en höjdskillnad på de ställena där golvvärmen ligger, vad kan jag bygga med runt om för att få samma höjd innan jag lägger på klinker, flytspackel? Vad använder man för något under golvvärmen för att få den att "fastna" i golvet, flytspackel? Inser att man tappar mkt av värmen om man inte isolerar, men det låter sig inte göras då takhöjden i detta rum endast är 192 cm i dagsläget. Vill med andra ord bygga så lite som möjligt på höjden, det vore nämligen trevligt att få plats under duschen den dagen den kommer på plats, utan att böja på knäna!

Någon som kan ge råd? :confused:

_ap_
kan och kan, visst kan man men det kommer som sagt att gå mycke energi sett till ytan man värmer.

Personligen är jag negativ till "rackliga" lösningar men allt handlar i slutändan om hur mycke man är villig att satsa.
Dom som har ekonomi att bila upp hela källaren, isolera och gjuta in vattenburen golvärme har garanterat inte ångrat sig.

Så rådet blir att göra det som börsen tillåter, men tänk på att billigt nu blir dyrt på sikt och viceversa.

_ap_
Jag håller helt och fullt med dig när det gäller "rackliga" lösningar!

Borde kanske ha varit extra tydlig och skrivit att detta är en tillfällig duschlösning som jag ska göra. I bästa fall behöver vi inte använda den mer än i något år. Därav mitt sökande efter en enkel (och billig) lösning. Den dagen vi inte längre behöver använda rummet som just duschrum är det ju enkelt att bara stänga av golvvärmen.

Har hittat en produkt på nätet som jag tror kanske löser mina problem.... Finns det någon som kan slänga ett öga på länken och kolla om jag är rätt ute?
http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/products/productDetails.aspx?pcg=2071

t2 är ett vanligt använt värmegolv, inget fel på det alls.
Först ser du till att ha ren betong, är det målat eller annat så får du slipa. Sen primer på betongen, lägg ut värmegolvet, flytspackla. Klart för klinker.

Har också lite funderingar kring golvvärme i en källare med begränsad takhöjd. Vi har också ett rått betonggolv och jag har funderat på att få det slipat och ha radiatorer som uppvärmningssystem. Vill inte ge upp tanken på golvvärme förrän jag vet att det är helt kört, så mina frågor är följande:

1. Jag skulle isf vilja ha vattenburet golvvärmesystem, fungerar det? Alltså hur många cm måste jag offra för att få ett väl fungerande system? Hur ser de olika skikten ut?

2. Vad kostar golvvärme? Finns det tex uppskattade siffror per m2?

3. Vilka skulle fördelarna resp nackdelarna vara med golvvärme jmf med radiatorer?

Källaren kommer att bestå av ett av/påklädnadsrum med garderober, ett badrum med dusch (ev bastu) och ett rum med jordvärmepannorna där vi också kommer kunna inreda med vad vi nu skulle vilja ha (tex hemmakontor).

Nackdel med golvvärme på icke isolerad platta är främst att du skickar energi rakt ut ner i marken.
Dessutom (och det här är en fråga de lärda tvistar dagligen), så innebär det att mer fukt än tidigare kommer vandra upp i väggar och golv där värmen inte finns. Ungefär.

Danne031 skrev:
Nackdel med golvvärme på icke isolerad platta är främst att du skickar energi rakt ut ner i marken.
Dessutom (och det här är en fråga de lärda tvistar dagligen), så innebär det att mer fukt än tidigare kommer vandra upp i väggar och golv där värmen inte finns. Ungefär.
Att man måste isolera är väl en självklarhet?! Men hur många cm går till detta?

Markisoleringskivor 50mm räcker!

Pagno skrev:
Kan du kolla lite på mina tre frågor från igår och svara på dem?

50mm + vattenburna golvslingor + flyt (vad det nu heter) + golv = 8-9 cm???

Kostnaden per m2?

Nackdelar/fördelar?

Eller en lågbudgetvariant vid tillfällig golvvärme=Köp! "flipp flopp" till hela familjen..;)

Mvh

Kom ihåg att du måste anlita en elektriker för att lägga elgolvvärme (om du vill vara laglig). Om du tänker lägga den själv så måste du klara av att även koppla in termostat, dra matning till den, koppla jordfelsbrytare i centralen osv.. Kan vara svårt att få en elektriker att installera en "hemma-pulad" värmeslinga.

_ap_
Pagno skrev:
50mm, jag skulle vilja säga minst 2 x 50mm med skarvarna omlott.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.