Värme allmänt
wintermania: jag valde rörhållarskenan. Trögheten i värmeregleringen blir sämre eftersom rören ligger djupt, men samtidigt ligger rören mer skyddat på djupet. Det kändes tryggare när innerväggar och annat bultades i plattan
pjac: Jo det är sant som Fotografen skriver. Detta med pannrumsregler eller rum där pannan står är en djungel. Har upptäckt det isamband att jag ska bygga nytt pannrum i en ekonomibyggnad. Förutom BBR så har även såväl sotare som försäkringsbolag åsikter. Kan ju därför vara bra att ha kontakt med dessa innan man börjar bygga. Ffa om tanken ska stå i samma utrymme som pannan.
Snurre: Jag har gjort samma sak och använde snigeldynamit för att få bort köldbryggorna (stenen).
Matss: Det enda rätta är att ha en egen krets för golvvärmen som matas direkt från panna/VP. Med golvvärme under klinkers behövs inga element.
Guligan: Om ni hade rost i varmvattnet tyder väl det på att pannan varit trasig en tid. Dvs att nytt syrerikt vatten har pumpats in i systemet och rosten fått fäste. Jag hade nog pratat med tidigare ägaren om detta.
hammer: Hej, Ska lägga klinkers i min tvättstuga.... golvet har redan varit flytspacklade av en fackman (jag var dum i huvudet och struntade i att lägga värmeslingor samtidigt). Enligt alleco http://www.alleco.se/documents/Produktblad%20Värmefolie%2048V.pdf Man kan limma golv folie direkt på golvet, sedan är det bara att lägger klinkers som vanligt..... Det låter alldeles för enkelt..... är
2an: [citat] Nädå den finns då i 50 meters rulle, En kompis köpte en sådan iaf.. Man kunde måttbeställa den oxå men de skulle ta 3 veckor längre tid då.. Ang priset så har den kostat ca 280:-/m för en 2x22 mm vilket räcker gott..
Jan-Å: [citat] Jag lagade genom att ta upp ett hål där läckan var och sätta dit en koppling på slangen och sen lägga igen golvet. Men då var det väldigt tydligt var läckan var, det sprutade vatten upp genom skruvhålet :eek::D
olle45: Tips vid el avbrott... Ved, olja, Pellets som bränsle går det att lösa elförsörjningen med litet resev elverk. Hur stort reserv elverk som behövs, går att räkna fram med känd effekförbrukning.. OBS elmotorer drar ca 30% mer effekt vid själva start ögonblicket det måste också räknas in ! tex. en villa oljebrännare behöver ca 200 Watt i start ström och i drift ca 100 Watt..
holmertz: 3-4 år gamla Nibe City säljs för 2000-3000 till de som vill ha en billig panna för pellets. 3000-4000 finns det nog folk som vill betala.
pbengtsson: Bara för att vara tydlig, jag beskrev hur man tar upp ett luftnings/monteringshål högre upp i kåpan, inte utvidga befintlig eldstad. Skall du utvidga uppåt blir det knepigare, normalt sitter det ex ett järn i ovankant av öppningen. Min kasset passad in perfekt i hödled (5cm luft både uppe och nere), dock fick jag snedkapa sidorna då stenen tog emot på insidan.
Boan: Hej! Jag undrar om det är någon mer här som har radiatorer från Viessmann ? Vi satte in det nu och undrar lite hur ni gjort när ni justerat in dem i så fall... tackar på förhand!
withnail: Kan det vara nåt sånt här du är ute efter? http://www.blocket.se/goteborg/Linoljat_varmepump_skydd__Testad_av_SP_19067848.htm?ca=15&w=2
Peanuts: Jag har en ctc total -81. Har kombinerat elpatron med vedeldning, senaste tiden endast eldat. Var bortrest en vecka tog då ut säkringen till elpatron så den inte skulle stå och dra i onödan. När vi kommer hem eldar vi som vanligt och får varmvatten, efter ca ett dygn tar det "slut" trots eldning. Inget fel på vattentrycket i kranarna, temperaturen bra i ackumulatortanken. Har hört att
Snailman: om man kör med beulco 66 till pem 32 slangen hur mycket ska den dras åt? http://www.beulcoarmatur.se/download/pdf/1/1-1-1.pdf här står Kapa röret vinkelrätt Tag mutter och klämring över röret Pressa plaströret över hela stödhylsan Drag åt kopplingsmuttern
JanneL: Som sagt, elda i pannan, flis eller pellets. Antar att det är ett äldre hus med självdag. Ett hus av den modellen mår bäst av att det eldas i en panna och skorstenen används. Bra för både ventilationen i våningsplanen och en annan miljö p.g.a högre luftväxling i källaren.
v-g: Jag hade samma fenomen som sagt och detta hände med cirkpumpen AV och min lösning var att fippla på med shunten och tillslut blev det bättre. Sen stängde jag kranarna som skiljer cirkulationen från acctanken nu över sommaren.
nikke: Hej! håller på med en tillbyggnad till vårat befintliga hus och i det utrymmet ska jag lägga golvvärme hade jag planer på, så jag behöver lite idér på hur man kan bygga... det är krypgrund under golvbjälklaget, cc 60 på bjälkarna. ca 30 kvm har lästa att man kan lägga glespanel över för att sen lägga vanliga spånskivor, eller ska man köpa färdigsågade spånskivor? vilket
Rigor: [citat] Som jag tolkar det har du fjärrvärme som via en växlare värmer ditt system. Även ditt tappvarmvatten således. Som en tidigare skrivit finns det färdiga shuntar som du kopplar på "din" sida, med andra ord efter växlaren. Ska man köra både radiatorer och golvvärme samtidigt i ett värmesystem så är det att föredra två shuntar, en till rad o en till gv Du har redan en shunt
withnail: Hej! Vill gärna byta ut oljebrännaren på den här pannan mot en pelletsdito. Hittar dock inte själva pannan i någon lista Har fått för mig att den heter Relevant men ser ju inte pga brytaren. Oljebrännaren är en CTC 25 med nr 031035. Vill helst ha en Viking Bio-brännare.
knekten: Husets värde lär ju inte påverkas heller?Om man gett 25000:- eller 75000;- för pannan...:)
Marive: ROT-avdragen för värmepumpar nu klara SVEP, Svenska Värmepumpsföreningen, har fört en framgångsrik dialog med Skatteverket om vilka schablonavdrag som ska gälla vid installation av värmepump. Nu är det klart, och såväl installatörer som köpare av värmepumpar kan andas ut. Av totalkostnaden (alltså inkl värmepump, rör, borrning etc) är det nu beslutat att 30 procent anses som
Pompe1997: Bra då blir det en 500 med vv sen en 1500 slavtank efter. Tack gnoll
Pompe1997: Hej! E det någon som var man kan hitta acctankar till ett billigt pris? Och visst måste det väl finnas solfångare under 10000:- Har 170m2 att värma upp med en TMW panna från -62 utan acctank för tillfället. Men det e väl isolerat och 3-glas fönster i hela kåken. Ge men bra tips snälla!
Korp-Johan: Derfkir. Livslängden blir längre om du har en bra "hatt" ovanför, "rätt" eldning med god förbränning, rätt sotning, luftfuktighet, kvalitet på röret osv. osv. Många variabler! Nog kan det vara så att röret behöver bytas, men ta in en andra åsikt, så slipper du känna dej osäker. Har själv nyss satt in rör i min tegelskorsten som blivit dålig pga lite eldning och dålig hatt.
Jan-Å: det är nog lättare att sätta reglar än att gjuta om man inte gjort nåt av dom tidigare men det är bättre att gjuta. Är du i källaren å håller på eller på en våning upp?? I källaren bilade jag upp golvet och la nytt avlopp, tog en dag med hyrd maskin från cramo, ett riktigt skitgöra men inte svårt. Drog avloppet och la EPS över alltihop. Då var jag tillbaka på ursprungsnivån,
pinebar: Jättegammal tråd, men jag har precis den frågan. Fast nu. Vilken är den bästa luft/luft värmepumpen?
mattssons72: Hej Letar efter en pump som kan monteras i vägg (Alltså ej utanpå!) Som kan Värma/Kyla Lokaler på 30m2 Någon som har någon modell att rekommendera? Har hittat airstar ventilator comfort 30, men vill gärna hitta fler! mvh /Tobias
Tomix11: [citat] Vad är det för pump du har? Vad heter den?