723 läst ·
6 svar
723 läst
6 svar
Läckage eller expansionsproblem?
Tömde värmesystemet för att grena av huvudstammen till en utbyggnad. Har efter detta haft problem med tryckfall i systemet. Jag fyller upp till 1bar. Ca ett dygn senare har trycket fallit till noll. Har fyllt på på detta sätt fem-sex ggr, och luftat.
Ingen av de kopplingar jag gjorde läcker, och jag har inte kunnat upptäcka något annat läckage heller.
Kan förtrycket i expansionskärlet sjunkit?
Behöver expansionskärlet luftas/ fyllas på?
Jag har inte värmt upp systemet till maxtemp innan luftning.
Slutet tvårörssystem, expansionskärl i pannrum.
Det skulle vara skönt om jag bara behöver pumpa upp trycket i kärlet lite, snarare än att spåra läckor genom att riva bort gullfiberrörisolering i krypgrunden och på vinden...
Har ni några tips?
Ingen av de kopplingar jag gjorde läcker, och jag har inte kunnat upptäcka något annat läckage heller.
Kan förtrycket i expansionskärlet sjunkit?
Behöver expansionskärlet luftas/ fyllas på?
Jag har inte värmt upp systemet till maxtemp innan luftning.
Slutet tvårörssystem, expansionskärl i pannrum.
Det skulle vara skönt om jag bara behöver pumpa upp trycket i kärlet lite, snarare än att spåra läckor genom att riva bort gullfiberrörisolering i krypgrunden och på vinden...
Har ni några tips?
Nu är jag helt grön på detta och du kanske inte har samma system som jag har men när jag tappade tryck efter påfyllningar så berodde det på min automatiska avluftare inte höll tätt.
Så har du en sådan kanske det kan vara värt att kolla upp.
Mvh
Så har du en sådan kanske det kan vara värt att kolla upp.
Mvh
Låter som du har för litet tryckexpansionskärl nu när radiatorvolymen ökat med tillbyggnaden
Förtrycket skall vara meter vattenpelare /10 + 0,2, felaktigt förtryck både för högt och för lågt minskar kapaciteten på kärlet volym att reglera expansionen av vattnet
Försök att beräkna totalvolymen av vatten i ditt system, kolla sedan på min site
http://web.telia.com/~u35405265/Berakning_av_expansionskarl.xls
Så du klarar dig med det du har eller om du måste skarva på ett till kärl
/R
Förtrycket skall vara meter vattenpelare /10 + 0,2, felaktigt förtryck både för högt och för lågt minskar kapaciteten på kärlet volym att reglera expansionen av vattnet
Försök att beräkna totalvolymen av vatten i ditt system, kolla sedan på min site
http://web.telia.com/~u35405265/Berakning_av_expansionskarl.xls
Så du klarar dig med det du har eller om du måste skarva på ett till kärl
/R
Hur mycket har systemvolymen ökat?
Större system=större expansionskärl.
Större system=större expansionskärl.
Jag satte kulventiler vid förgreningen, så jag har inte fyllt i det nya ännu. Lutar mer och mer åt läckage. Det blir till att bita i den sura tjuren och krypa in under huset imorgon.
Det har antagligen varit lite felaktigt förtryck i kärlet tidigare, säkerhetventilen har släppt lite vatten ibland. Jag tänkte nu att det var något som hänt med kärlet vid tömning och fyllning av systemet, att man ska lufta det, eller något.
Vi får se...
Det har antagligen varit lite felaktigt förtryck i kärlet tidigare, säkerhetventilen har släppt lite vatten ibland. Jag tänkte nu att det var något som hänt med kärlet vid tömning och fyllning av systemet, att man ska lufta det, eller något.
Vi får se...
om kärlet är anslutet med en separat ledning och inte typ hängande i systemet direkt så lufta vid kärlet ska du göra när systemtrycket är lägre än förtrycket, hänger kärlet i systemledning så blir det knappast någon luft i blåsan så det är nog inget problem där då...
Kontrollera förtrycket i kärlet kan du bara göra om det är separerat från systemet oavsett aktuellt systemtryck, har du ingen avstängare till kärlet får du skruva loss det med allt vad det innebär
/R
Kontrollera förtrycket i kärlet kan du bara göra om det är separerat från systemet oavsett aktuellt systemtryck, har du ingen avstängare till kärlet får du skruva loss det med allt vad det innebär
/R
Klicka här för att svara