4 310 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
hur mkt kW till acken
Sida 1 av 2
Om jag har en ack på 750 l som ska försörja golvvärme och tappvatten till 60 kvm nybyggt hus hur mycket måste då vattenmantlade kaminen ge i kW för att det ska funka?
Golvvärmen kräver ju ganska svala temperaturer så tempen i tanken kan ju få gå ner mellan eldningarna....eller? Har alla ackar olika skikt att hämta vattnet från?
Funderar även på att ta en tank med inbyggd VVB, solslinga och elpatron för att täcka upp då man inte eldar.
Har sett en kamin, Hwam Monet, som ger 2-4 kW till vattnet. Klarar man sig på det, hur mycket måste man elda då?
Hittar inga återförsäljare av vattenmantlade kaminer i stockholmstrakten (ingen marknad säger de) så därför behöver jag hjälp att förstå detta om jag nu ska handla på nätet istället. En bra säljare kan ju lura på mig stressad småbarns mamma vad som helst.
Tips annars på nån bra "uppvärmning för dummies" hemsida

Golvvärmen kräver ju ganska svala temperaturer så tempen i tanken kan ju få gå ner mellan eldningarna....eller? Har alla ackar olika skikt att hämta vattnet från?
Funderar även på att ta en tank med inbyggd VVB, solslinga och elpatron för att täcka upp då man inte eldar.
Har sett en kamin, Hwam Monet, som ger 2-4 kW till vattnet. Klarar man sig på det, hur mycket måste man elda då?
Hittar inga återförsäljare av vattenmantlade kaminer i stockholmstrakten (ingen marknad säger de) så därför behöver jag hjälp att förstå detta om jag nu ska handla på nätet istället. En bra säljare kan ju lura på mig stressad småbarns mamma vad som helst.
Tips annars på nån bra "uppvärmning för dummies" hemsida
Du ska ha en kamin med minst 20kw i effekt annars blir du olycklig. OBS allt går inte till vattensidan utan det blir "spill" ut i rummet. Läs lite här http://www.nordic-trabygg.se/varme/...vattenmantlade/braskaminer_vattenmantlade.htm
Måste det verkligen behövas så mycket kW till ett nybyggt välisolerat fritidshus på 60 kvm? Golvvärmen behöver ju bara knappt 30 gradigt vatten och med en tank med inbyggd VVB eller liknande så klarar man väl även duschandet?rogge_vvs skrev:
I och med att vi vill ha solslinga också och bor vid kusten, därav ofta molnfritt, tycker man att halvårsvis får man tappvattnet via solnergi.
Elpatron i sista hand.
På sidan du hänvisade till står att deras vattenmnatlade kaminer (palazetti) "Kan som ensam värmekälla värma upp hus med boyta på upp till ca 120-150m2*.
Deras effekt till vatten 8kW....
Vi har ett hus på 60 kW och tittat på kamin med 4 kW till vattnet. Borde funka tycker jag. Eller så vill jag så gärna att det ska funka så jag missar någonting i texten nånstans
HWAM Monet med vandtank
Driftsområde kW 4-10
Nominel, kW
(heraf på vandsiden) 8
(3,6)
Opvarmer på vandsiden, m2 60-190
Redigerat:
Medlem
· jönköping
· 73 inlägg
Hej!
Tänk på att når dom skriver 2-4kw till vattnet så är det nog nänmare 2 än 4, de bruker vare lite optimistiska. Sen när ni kommer till fritidshuset fredag på kvällen och det är kallt vill man
gärna ha lite snapp värme. Jag tror det kan funka med den Hwam monet du har tittat på, men du kommer inte ångra om du tar en större model. Jag har själv en 19kw til 180kvm
och det funkar jättebra men man ska elda mycket när det är kallt.
Henrik
Tänk på att når dom skriver 2-4kw till vattnet så är det nog nänmare 2 än 4, de bruker vare lite optimistiska. Sen när ni kommer till fritidshuset fredag på kvällen och det är kallt vill man
gärna ha lite snapp värme. Jag tror det kan funka med den Hwam monet du har tittat på, men du kommer inte ångra om du tar en större model. Jag har själv en 19kw til 180kvm
och det funkar jättebra men man ska elda mycket när det är kallt.
Henrik
4 kw är för liten effekt om du vill få någon energi att lagra i tanken inom rimlig eldningstid, med endast 4 kw så kommer du att vara tvungen att elda riktigt många timmar för att få tanken laddad, och det är inte så kul att gå eldvakt om nätterna, risken är också stor att du eldar för hårt i en sådan liten kamin och riskerar att få galet hög rökgastemp med risk för soteld och risk för brand ! , 20kw effekt på kaminen låter som ett lämpligt val utan att räknat mer ingående i mina öron iallafall
din tank kan rymma 35-40kWh, gissar jag. Vill du ladda den med 4kW i timmen får du elda på ful fart i ca 10 timmar. Det blir säkert mycket varmt i huset under eldningen så tanken behöver inte leverera till golvvärmen medan man eldar.
Hur länge räcker det du laddat i acken beror sen på temp ute och duschandet ....
Det är mest den långa laddningstiden som kan ställa till besvärr, tror jag, men man får snabbt lämpliga rutiner när man frusit en morgon eller fått en kalldusch
.
Golvvatten kan du ta från toppen och ta den genom en blandningsventil som blandar retur med varmt till en lämplig temperatur - om du prioriterar uppvärmningen.
Prioriterar du tappvatten så tar du golvvatten från nivå under varmvattensberedarens botten.
Jag skulle prioritera tappvatten för när du börjar elda så kommer ju uppvärmningen direkt från kaminen.
.....mina funderingar .....
gaia
Hur länge räcker det du laddat i acken beror sen på temp ute och duschandet ....
Det är mest den långa laddningstiden som kan ställa till besvärr, tror jag, men man får snabbt lämpliga rutiner när man frusit en morgon eller fått en kalldusch
Golvvatten kan du ta från toppen och ta den genom en blandningsventil som blandar retur med varmt till en lämplig temperatur - om du prioriterar uppvärmningen.
Prioriterar du tappvatten så tar du golvvatten från nivå under varmvattensberedarens botten.
Jag skulle prioritera tappvatten för när du börjar elda så kommer ju uppvärmningen direkt från kaminen.
gaia
Jag kan väl hålla med om att 4 kW kanske är på gränsen.rog_ohl skrev:4 kw är för liten effekt om du vill få någon energi att lagra i tanken inom rimlig eldningstid, med endast 4 kw så kommer du att vara tvungen att elda riktigt många timmar för att få tanken laddad, och det är inte så kul att gå eldvakt om nätterna, risken är också stor att du eldar för hårt i en sådan liten kamin och riskerar att få galet hög rökgastemp med risk för soteld och risk för brand ! , 20kw effekt på kaminen låter som ett lämpligt val utan att räknat mer ingående i mina öron iallafall
Men att hitta vattenmantlade kaminer överhuvudtaget är inte lätt.
Iallafall inte om man inte vill betala hutlöst med pengar
Gjutjärn vill vi helst inte ha.....Pellets vill vi inte heller ha.
Har nån tips på nån vattenmantlad "vardagsrums-kamin" med högre kW och hyfsat pris?
Vi har inte nåt pannrum eller annan plats att ha köksspis eller dyl. så det måste bli en i vardagsrummet, även för myseldning förstås.
Tack för dina funderingargaia skrev:din tank kan rymma 35-40kWh, gissar jag. Vill du ladda den med 4kW i timmen får du elda på ful fart i ca 10 timmar. Det blir säkert mycket varmt i huset under eldningen så tanken behöver inte leverera till golvvärmen medan man eldar.
Det är mest den långa laddningstiden som kan ställa till besvärr, tror jag, men man får snabbt lämpliga rutiner när man frusit en morgon eller fått en kalldusch.
gaia
Det brukar alltid bli bättre om man har ett bollplank att bolla ideér med och höra andras funderingar.
Just nu sitter vi i en gammal 60 tals stuga som vi får elda dygnet runt i för att kunna vara där och ändå är golven iskalla. Inte kul då man har två krypbarn
Så golvvärmen är ju mest till för dem(grundvärme), för själva stugan värmer man ju med kaminen, som du säger..... Nybyggt och bra isolerat med stora isoler-fönster mot söder osv.
Inflyttning väntar så snart vi får tag i en bra kamin att koppla på allt. Det har ju funderats lite fram och tillbaka i den frågan
Medlem
· jönköping
· 73 inlägg
Fast vi vill ju ha varma golv för barnen som kryper/sitter och leker på golvet och därför lagt golvvärme i hela nedervåningen.......rog_ohl skrev:
Problemet är att det finns så lite att välja på bland de vattenmantlade kaminerna om man inte vill ha insatser eller gjutjärn...........
Vi måste ju ändå ha något som värmer tappvattnet och en kamin för myseldning så då tänkte vi kombinera alltihopa men det var inte så lätt visade det sig. Iallafall inte för en hyfsad penning
Letar ju dessutom en bra acktank, för vi har även tänkt blanda in solvärme i det hela (fast kanske längre fram i tiden....)
HENRIK; ska kolla närmare på den fristående modellen på www.mygind.se , tack för tipset.
Hej! om du kan tänka dig att importera så finns det ett stort utbud utomlands, se t.ex. :
http://www.svt.ee
den här modellen säljs även av vissa återförsäljare i Sverige till 3-4ggr priset:
http://www.svt.ee/svt/index.php?id=14&snd_id=396&product=5302047
jag har kontaktat svt.ee om en vattenmantlad köksspis tidigare, frakten skulle då kosta c:a 3000:-
/fth
http://www.svt.ee
den här modellen säljs även av vissa återförsäljare i Sverige till 3-4ggr priset:
http://www.svt.ee/svt/index.php?id=14&snd_id=396&product=5302047
jag har kontaktat svt.ee om en vattenmantlad köksspis tidigare, frakten skulle då kosta c:a 3000:-
/fth
Något du kanske ska tänka på om kaminen är miljögodkänd om du funderar på att importera etc. Kolla med din kommun vad de kräver
(klipp)I praktiken innebär det att
kommunen har en egen ”eldningspolicy”
som säger att eldning av ved bara
får ske en miljögodkänd panna med
ackumulatortank. (klipp) länk
http://www.ovanaker.se/download/18.76f900c111ff73e14eb80002439/Märken+att+känna+till.pdf
Här är några vattenmantlade som jag tycker verkar vara ett bra alternativ. Du får räkna med lite dyrare grejor om du vill ha kvalitet och effektivitet men det lönar sig alltid i längden. Likaså att du väljer en kamin med rejält med kw till värmesystemet/ackumulatortanken.
Denna verkar vara ett bra val
http://konstruktion.ehandel.net/sv/article/54/eldarado_panorama_octa_water_90
Några olika modeller som säkert duger
http://www.nordic-trabygg.se/varme/...antlade/web_ecofire_vattenm_braskamin_1_1.pdf
(klipp)I praktiken innebär det att
kommunen har en egen ”eldningspolicy”
som säger att eldning av ved bara
får ske en miljögodkänd panna med
ackumulatortank. (klipp) länk
http://www.ovanaker.se/download/18.76f900c111ff73e14eb80002439/Märken+att+känna+till.pdf
Här är några vattenmantlade som jag tycker verkar vara ett bra alternativ. Du får räkna med lite dyrare grejor om du vill ha kvalitet och effektivitet men det lönar sig alltid i längden. Likaså att du väljer en kamin med rejält med kw till värmesystemet/ackumulatortanken.
Denna verkar vara ett bra val
http://konstruktion.ehandel.net/sv/article/54/eldarado_panorama_octa_water_90
Några olika modeller som säkert duger
http://www.nordic-trabygg.se/varme/...antlade/web_ecofire_vattenm_braskamin_1_1.pdf
Medlem
· jönköping
· 73 inlägg
Hej!
Jag tycker inte Eldoradoen är ett bra val, den lämnar mycket effekt til luft och for lite till vatten.
Mao. det blir väldigt varmt i vardagsrummet om ni ska lykkas ladda tanken. Synd for den är rigtigt snygg.
Henrik
Jag tycker inte Eldoradoen är ett bra val, den lämnar mycket effekt til luft och for lite till vatten.
Mao. det blir väldigt varmt i vardagsrummet om ni ska lykkas ladda tanken. Synd for den är rigtigt snygg.
Henrik