Ska dra nya element till ett utbygge på 50 kvm där det idag är elelement (hur tusan kan man sätta in det när det finns vattenburet?).
Enklast vore att tjyva från ett annat element som ligger lättillgängligt, de rören är i taket i källaren och går iväg till rörstammen, dock via bjälklaget. Det jag funderar på om dimensionen räcker, det är 15 mm kopparrör på rören till det elementet.
Räcker 15mm till 4 st element totalt på den delen?
Det är 2-kretssystem.

beror på storleken/effekten på elementen och vilken temperatur du kör ut i radiatorsystemet?

Men om jag säger så här, om du har hyffsat stora element dimensionerade för låg DT typ 20°-30° blir det nog inga problem att mata fram tillräckligt med cu15 generellt

/R

om det är ganska normala storkekar på radiatorerna & det inte är så långt så bör det funka. men det är inte optimalt

Som det är just nu så är det knappast låg temp som gäller, kommer inte ihåg men det är nog runt 60 grader som matas ut, oisolerad kåk på 190 kvm + källare 80 kvm.
Jag räknade att det blir 20 meter ungefär tills man är framme till det sista av de nya elementen från pannan.
Tänkte köpa dubbelpanelelement hos rinkaby i ungefär samma bredd som fönstren, ungefär 2 st 180 cm och 1 st 140 cm x 60 cm högt till ett stort rum på 50 kvm.

Men vad ska jag ha för dimension på rören till elementen om det ska vara optimalt?
Dra 18mm bara utifall det inte skulle fungera så bra med 15 mm och dra en ny påkoppling ifall 15 mm matningsröret inte skulle bli så bra? Eller behöver jag ännu större?
Tänkte dra plusprisol.

Vad tror ni om 18mm till elementen? Är det en lagom dimension eller måste jag upp till 22mm för att vara på den säkra sidan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.