1 538 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Självcirkulation vattenburen handdukstork
Hej,
Vi har idag en vattenburen handdukstork som är kopplad till egen radiatorkrets där VP ger värmen. Under sommaren är radiatorkretsen kall då VP står still. Nu funderar vi på att köpa till en el-patron för att hålla igång värmen i handdukstorken. Ni som har el- / vattenhanddukstorkar:
Använder ni självcirkulation eller den centrala cirkulationpumpen till handdukstorken? Eller finns det andra lösningar?
Vi har idag en vattenburen handdukstork som är kopplad till egen radiatorkrets där VP ger värmen. Under sommaren är radiatorkretsen kall då VP står still. Nu funderar vi på att köpa till en el-patron för att hålla igång värmen i handdukstorken. Ni som har el- / vattenhanddukstorkar:
Använder ni självcirkulation eller den centrala cirkulationpumpen till handdukstorken? Eller finns det andra lösningar?
Själv satte jag en minikulventil på tilloppet på handdukstorken som jag stänger på sommaren när radiatorkretsen är kall för att El-patronen i handdukstorken inte ska orsaka självcirkulation i radiatorkretsen och därmed värma hela huset med elpatronen. Kanske onödigt, jag vet inte?
Tack för svaren! Det fungerar alltså automagiskt med stigande varmvatten och sjunkande kallvatten så hela handdukstorken blir varm? Då blir det till att installera el-patron i handdukstorken innan värmepumpen slås på igen.
Har man termostat på HDT kan man ju vrida igen den och på så sätt hindra vattnet från att cirkulera. OBS att en ut/ingång måste vara öppen så vattnet kan expandera iaf första gången den blir varm.
Tänker själv sätta handdukstorken på samma slinga som golvvärmen så jag alltid får dem varma
Tänker själv sätta handdukstorken på samma slinga som golvvärmen så jag alltid får dem varma
Klicka här för att svara