Är riktigt orolig nu. Har ett hus byggt 1971 med betongplatta. Jag misstänker att ett värmerör i plattan läcker eftersom jag både förlorar trycket i värmesystemet och har våta rinningar runt ett hörn på plattan. I somras trodde jag först att det våta härrörde från ett tätt köksavlopp, lite osannolikt men det var vad jag kopplade ihop då. Nu när det kyler på mer har jag luftat elementen inne och tittat över fjärrvärmeberedaren, och konstaterat att jag förlorar trycket i systemet. Jag kan fylla på trycket för att några timmar senare förlorat nästan allt igen. Hur gör man för att felsöka och vilka kostnade står jag inför, täcker min villaförsäkring detta? Vem ska jag kontakta först? Rörmokare, försäkringbolaget eller? Jag vill helst inte ha en massa utlägg på en gång.

D
Känner du någon ökad temperatur där det läcker eller kan du mäta med en IR-termometer eller köp en fuktmätare. Har du kontrollerat så att du inte förlorar trycket genom säkerhetsventilen?

OM du har ett läckage på radiatorsystemet så täcker villaförsäkringen i regel detta. Kanske exakta villkor skiljer sig lite från bolag till bolag, men jag tror det är ungefär samma regler hos de flesta? Om det är samma som för mitt bolag så kan du då se fram emot följande:

1. Du får bekosta friläggning av skadan och bekosta reparation av radiatorrören, 100%.

2. Försäkringsbolaget bekostar uttorkning och återställande av allt förutom ytskikt, 100%.

3. Försäkringsbolaget bekostar återställande av ytskikt med åldersavdrag beroende på typ av ytskikt och ålder.

4. Du betalar självrisk.

Innan du gör någonting så skall du absolut kontakta ditt försäkringsbolag och höra med dem vad de vill att du skall göra. De kommer säkerligen för att besiktiga skadan innan någonting är gjort och då kan de säkert ge dig mer handfasta råd om hur du skall gå vidare.

Tack för ditt svar ridax! Jag kan tillägga att jag inte har någon förhöjd fukt inne i huset i de tre rummen som är de aktuella kring detta hörnet, jag har mätt med fuktmätare. Sedan så är läckan nog fortfarande så liten så det är ju inget tal om rinnande än, alltså är det nog svårt att hitta en värmepunkt med IR-termometer, som jag har en. Men jag kan försöka. Jag ska prata med föräkringsbolaget redan i morgon, blir lite orolig för dina punkter 1 och 2, det är ju sånt jag absolut trodde täcktes av försäkringen. :( Men jag ska som sagt höra om villkoren.

Jag tror försäkringen täcker, frågan är vad självrisken kan tänkas hamna på

Kan du ha fått sättningar i plattan när en sådan skada ska kunna uppstå om rören ligger ingjutna i plattan??, såvida huset inte varit kallställt vintertid?

/R

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.