Har varit inne på uponor´s hemsida och läst om gölvvärme på träbjälklag och vill harna höra era åsikter! Pris i jämförelse med arbete osv.
Ska Bygga upp golvet med en 45 regel cc 600 för att få i lite mer isolering.
Känns lite dyrt att köpa spårade spånskivor och sedan en plåt för golvvärme slangen..
Nån som har gjort så och hur gick det?

Om du kan leva med bygghöjden så är nog glespanel+plåtar+golvgips (eller golv direkt på gles) det mest prisvärda alternativet.

Jag tror inte jag riktigt förstår hur du tänkte bygga ditt golv. Ska du lägga 45x45 reglar tvärs ditt bjälklag och sedan rör i/på det?

Vi håller precis på med golvvärme på bjälklag.

I vårat fall blev det glespanel (vanlig råspont 22X120). På detta lade vi golvvärmeplåt och i med rören.
I de flesta fallen skall vi ha furugolv 30mm så de lägger vi direkt på glespanelen.
På de ställen som skall ha kliners blir det spånskiva på glespanelen och ovanå detta golvgips.

Glesen kostade typ 14000 för att täcka 180kvm
En förbannad massa spik alternativ skruv går åt vi har gjort av med 6000 spik ca 1500kr

Kan tyvärr inte säga vad värmegolvet det kostar då fakturan inte kommit samt att uponor räknade fel från början så att det har gått åt 40% mer material, men det blev i varje fall billigare med glespanel än med spårad spånskiva.

gles1_1161671148.jpg
golvplat_stora_salen_1164102942.jpg

S
d-sajn skrev:
På de ställen som skall ha kliners blir det spånskiva på glespanelen och ovanå detta golvgips.
Jag har kört med dubbel och limmad golvgips på gles där jag har klinker. Det blir rimligtvis stabilare än spån och gips men också dyrare (tror jag). Att det verkligen behövs kan jag inte svära på, men det var den rekommendationen jag fick när jag gjorde jobbet första gången, så jag har fortsatt på inslagen väg.

Att spika gles måste vara jobbigt. Jag har använt borrmaskinen för att skruva - när man fått in snitsen går det väldigt fort att skruva.... Det finns förstås mer proffesionella skruvdragare att använda, men har man inte en sån så.....

Själv så använde jag en spikpickadoll och räfflad trådspik (2st på varje bjälklag). Gick som en dans. Det enda problemet var att det var lite monotont, de första 10kvm var "kul" sen så blev det tåkigt för att de sista 50kvm vara riktigt riktigt tråkigt

d-sajn din lösning verkar ju riktigt vettig, hur gjorde du i svängarna? Lade dit slangen direkt på isoleringen eller? Själv så har man ju tillgång till bondsågat virke ;D

I svängarna så 45graders kapade jag glesen så att det blev som en spets  /||\. Slangen behöver ju ca 250 i diameter för att den inte skall knäckas.

gles3_1162389407.jpg

Dock så har mina rörläggare varit väldigt slappa på vissa ställen och helt sonika kapat glesen rakt av med cirkelsåg 500 innan vägg på vissa ställen (skyllde på att det var svårt att komma åt) >:( >:( man slutar aldrig att förvånas på byggjobbare.

Blir det för vekt att köra med reglar cc600, glespanel 28x120, plåtar, limad enkel golvgips o laminatgolv/klinkers på.. :-/

2an skrev:
Blir det för vekt att köra med reglar cc600, glespanel 28x120, plåtar, limad enkel golvgips o laminatgolv/klinkers på.. :-/
Ja, för klent för klinker skulle jag säga.

När jag lade golvvärme i min hall så tog jag bort de befintliga golvreglarna som var reglade på gjutet valv med 60cc och monterade dit nya reglar med 30cc istället.
På dessa spikade jag sedan 22*95 råspont med gles så jag sedan kunde lägga i plåtarna och sist slangen.

Jag gjorde ingen snedkapning av min råspont i ändarna för att passa in slangen utan gjorde böjen under spånten istället, dvs i ändarna går man ned under 22*95 spånten och vänder o sedan upp igen, på så vis förlorar man ingen stadga i ändarna på golvet.

På råsponten lade jag sedan en golvgipsskiva och på denna fixet och slutligen klinkers.
Det har hållt hur bra som helst, men observera att det då också är reglat 30cc...

Har man 60cc så bör man som ovan skrivet använda en golvspånskiva eller dubbelgips för att få det riktigt stadigt.

Lycka till!

dwedin skrev:
När jag lade golvvärme i min hall så tog jag bort de befintliga golvreglarna som var reglade på gjutet valv med 60cc och monterade dit nya reglar med 30cc istället.
På dessa spikade jag sedan 22*95 råspont med gles så jag sedan kunde lägga i plåtarna och sist slangen.

Jag gjorde ingen snedkapning av min råspont i ändarna för att passa in slangen utan gjorde böjen under spånten istället, dvs i ändarna går man ned under 22*95 spånten och vänder o sedan upp igen, på så vis förlorar man ingen stadga i ändarna på golvet.

På råsponten lade jag sedan en golvgipsskiva och på denna fixet och slutligen klinkers.
Det har hållt hur bra som helst, men observera att det då också är reglat 30cc...

Har man 60cc så bör man som ovan skrivet använda en golvspånskiva eller dubbelgips för att få det riktigt stadigt.

Lycka till!
Ok!

Kanske är säkrast att köra med cc 30 då där det ska va klinkers..
Det ligger reglar på valv av siporex block o som det är nu så är det 125 mm från valvet till färdigt golv..

Om man orkar borde det väl gå klyva nuvarande golvspånskivor o använda dom som glespanel.. Tänkte om man börjar med en 130 mm sen springa för plåten/slangen sen en remsa på 260 mm mellan varje slang/plåt, Det borde väl gå fint.. ::)

Tappar du inte hållfasthet om du börjar klyva remsor av golvspånskivan, det låter lite vanskligt att göra så...
Du bode kanske kolla med en snickare för att vara säker på att du inte får framtida problem, blir det för mycket svaj så riskerar du ju att klinkers släpper i fogen...

dwedin skrev:
Tappar du inte hållfasthet om du börjar klyva remsor av golvspånskivan, det låter lite vanskligt att göra så...
Du bode kanske kolla med en snickare för att vara säker på att du inte får framtida problem, blir det för mycket svaj så riskerar du ju att klinkers släpper i fogen...
Det är nog säkrast att köra cc30 på reglarna o 22/28x120 gles då för man vill ju att det ska hålla då man väl fixat allt en gång.. :-/

Det enda jag är ute efter är så lite som möjligt ovanför slangarna/plåtarna o att alla golv ska få smma höjd..

MathiasS skrev:
Jag har kört med dubbel och limmad golvgips på gles där jag har klinker. Det blir rimligtvis stabilare än spån och gips men också dyrare (tror jag).
Hej!

Antar att du lagt den ihoplimmade gipsen flytande på glespanelen eller har jag missuppfattat allt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.