Hej,

när behöver man byta sina termostater på vattenburna radiatorer ? Jag har ingen aning om hur gamla mina termostater är men jag kan väl gissa på c:a 30 år.
Någon som vet hur dåliga gamla termostater blir ? Jag har kollat på Rinkaby rör och en ny termostat kostar c:a 200 kr. Är det värt att byta tror ni ?

Har du bra reglering i övrigt (VP eller motorshunt) så fyller inte termostaterna någon större uppgift.
Har du för varmt eller kallt någonstans?

Protte

Ja det är lite olika varmt i olika rum och det vill jag ju att det ska vara, så jag behöver termostater, men jag tycker inte att de hänger med så bra i vissa rum. Ser inte att det skulle vara en bra lösning att köra utan termostater oavsett motorshunt eller ej.

Vad är det för termostater du har då? Jag kan mycket väl tänka mig att 30 år gamla termostater kan ha begränsad funktionalitet.

Frågan är om du även måste/bör byta ventil. Ytterligare en hundring.

Du kan väl passa på att uppgradera till digitala termostater
om du vill ha möjligheten att styra varje rum mer exakt.

• Termostat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har Danfoss gamla termostater RAV el RAVL har inte mätt diametern ännu, jag har kollat de flesta ventilerna och de fungerar, jag har fått motionera en ett par ggr då den fastnat, men det skulle ju kunna vara så att om jag byter termostat så kommer ventilen bli mer motionerad bara av det.

Den digitala termostaten såg ju intressant ut, finns den för gamla RAV/RAVL också ?

Är det dom med slangkoppling med gamla ventilen finns det både packbox och ny termostat på rinkaby...(Tyvärr ej den digitala,,vad jag sett :)

Mvh

Tyckte den digitala var riktigt ful, själv tycker jag att MMAs ser snyggast ut och de har adaptrar till RAV också.
Det ser nästan ut som den där digitala har samma fäste som MMA så deras adapter för 27:- på Sigro kanske passar också.

Peter2400 skrev:
Du kan väl passa på att uppgradera till digitala termostater
om du vill ha möjligheten att styra varje rum mer exakt.
No ja, den visar kanske mer exakt vilken temp råder närmast termostaten men kanske inte i rummet i övrigt så jag vet inte om man får så mycket hjälp av den vissning. Kanske måste den stå på 32 för att få 21 i andra hörnan i rummet ?
Hur blir det när bateri är slut?
Nu ska man avlufta, motionera pinnen om den hängt sej ... och byta batteri varje höst? Eller har jag missat något smart som digital bidrar med?
gaia

Den skall passa både Danfoss RA-, RAV-, RAVL-elementventiler, sen
har den faktiskt funktionen att motionera ventilen.
Det är vanligt med elektroniskt termostat på vanliga elradiatorer
och man brukar inte få problem med temperaturskillnader på 10grader i rummet.

http://shop.conrad.se/websale7/Radiatortermostat-HR-20.htm?Ctx={ver/7/ver}{st/3eb/st}{cmd/0/cmd}{m/websale/m}{s/conrad-swe/s}{l/01-aa/l}{mi/SHOP_AREA_22717_0812040/mi}{pi/615952/pi}{type/extern_search/type}{po/1/po}{sf/%3Cs1%3Etermostat%3C/s1%3E%3Cs5%3E1%3C/s5%3E/sf}{fc/x/fc}{p1/89d39f8b11286500cf1f804f4e30d675/p1}{md5/f7345556b214e3cd5ac7b7067b4eca08/md5}

Jag beställde nya termostater och nya packboxar på Rinkabyrör igår, hoppas att det blir bra.

D
gaia skrev:
No ja, den visar kanske mer exakt vilken temp råder närmast termostaten men kanske inte i rummet i övrigt så jag vet inte om man får så mycket hjälp av den vissning. Kanske måste den stå på 32 för att få 21 i andra hörnan i rummet ?
Hur blir det när bateri är slut?
Nu ska man avlufta, motionera pinnen om den hängt sej ... och byta batteri varje höst? Eller har jag missat något smart som digital bidrar med?
gaia
Jag har elektroniska termostater, samma modell som www.conrad.se artnr 750407 både i fritidshuset och hemma (betalade inte alls så mycket som hos Conrad dock). Ja, man måste byta batterier i dem vartannat år eller så (vet inte exakt, de piper när det är dags). Men med dessa kommer ju temperaturavkänningen på valfri plats i rummet istället för alldeles intill elementet som vanliga termostater gör och de elektroniska termostaterna reagerar mycket snabbare på förändringar.

Dessutom kan jag programmera dem att sänka temperaturen under valfria perioder och här hemma är vi inte i sovrummen dagtid och inte i vardagsrum/hall/kök på natten, så då sänker jag temperaturen i rummen under dessa perioder. Årsförbrukningen i huset har gått ner från 40,0 MWh 2004, 39,9 MWh 2005, 38,5 MWh 2006 till 35,2 MWh 2007, 34,4 MWh 2008 (de installerades hösten 2006, vilket förklarar varför 2006 hade lägre förbrukning då Okt-Dec låg på 11,7 MWh detta år mot 14,4-14,6 MWh 2003-2005).

Förbrukningen på detta sätt har alltså minskat med ca 12% och jag sparar 5 MWh/år (ca 2,800:-/år) (med reservation för naturliga temperaturvariationer från år till år).

I fritidshuset så ställer jag ner temperaturen till 15 grader när jag är borta och ringer sedan till systemet dagen innan jag åker dit så temperaturen är 21 grader när jag kommer dit. Vet inte exakt hur mycket jag sparar på detta, eftersom jag alltid har gjort så med fritidshuset och jag dessutom bytt värmepump under tiden osv. Men det är självklart väldigt mycket man sparar, men alternativet hade ju knappast varit att ha på 21 grader hela tiden, så det är mest en bekvämlighetsfråga att ha det varmt och skönt när man kommer dit.

Dessutom har termostaterna en motioneringsfunktion som automatiskt motionerar pinnen en gång/vecka så att den inte fastnar mer....

Redigerat av moderator:
ridax!
tack så mycket för så utförlig info
då har jag verkligen missat mycket .... tack att du svarade :).
ska tänka på dom fördelarna när det blir dax att byta.
gaia

Någon som vet vad det är för gänga på de elektroniska termostater som conrad har typ
http://www.conrad.se artnr 750407
Har mma vr10 på de flesta hemma.
Någon som har dessa och vet om man kan bygga ut med styrning av shuntmotor och villaregler???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.