Jag skulle behöva stänga ena acktanken för att elpatronerna ska orka med att få upp temperaturen i den andra nu när det är kallare ute. Tänker jag rätt om jag planerar att stänga till alla tre ventilerna på bilden? Två blåa och en röd. Eller ska jag göra på annat sätt? Tankarna är parallellkopplade och elpatronerna sitter i den högra.
Lite svårt att se exakt hur det är kopplat, men jag gissar på att du kan stänga dom två övre och låta den nedre vara öppen så att vattnet i tanken kan röra på sig (expandera/motsatsen-till-expandera). Stäng allt som går mellan tankarna, men se efter så att du inte stänger nåt som går till något expansionskärl eller nåt annat vitalt, men låt en kran, gärna i botten, vara öppen mellan tankarna.
OK, tack! Min teori är att patronerna inte orkar värma upp bägge tankarna när det går ut en massa varmvatten till elementen. De orkar bara hålla tempen precis där den var när jag startade dem verkar det som. Borde väl funka bättre med bara en tank, även om det ska gå ut värme i systemet? Alltså elda upp till full temp och sedan stänga en tank och slå på patronerna?
Ska nämligen åka hemifrån och min sambo kan inte hålla springa ner och elda med en 1-åring i släptåg eftersom pannan är skitbökig och det ryker in som fasen. Vore därför skönt att kunna köra på el.
Ska nämligen åka hemifrån och min sambo kan inte hålla springa ner och elda med en 1-åring i släptåg eftersom pannan är skitbökig och det ryker in som fasen. Vore därför skönt att kunna köra på el.
Det är väl vettigare att stänga tanken innan du eldar, annars stänger du ju bara in en massa värme som ändå inte tar sig ut. Fullständigt slöseri är det att ha el på med båda tankarna öppna, riktigt.
Still, låt det finnas en förbindning kvar mellan tankarna, gärna i botten.
Still, låt det finnas en förbindning kvar mellan tankarna, gärna i botten.
Testade i natt vad elpatronerna gick för. Hade eldat på dagen och när jag slog på patronerna såg tempen ut såhär:
Vä Hö
85 85
75 85
60 50
Efter en natt då det går ut ca 40-gradigt vatten till elementen såg det ut såhär:
Vä Hö
85 95
60 35
45 35
Det märkliga är att patronerna sitter i högra tanken, halvvägs mellan mitten och botten. Tycker att temperaturfördelningen är lite skum, men det kanske blir så? Har ställt deras termostat på 75 grader, men varmvattnet stiger väl så topptempen tycks bli högre än så.
Vä Hö
85 85
75 85
60 50
Efter en natt då det går ut ca 40-gradigt vatten till elementen såg det ut såhär:
Vä Hö
85 95
60 35
45 35
Det märkliga är att patronerna sitter i högra tanken, halvvägs mellan mitten och botten. Tycker att temperaturfördelningen är lite skum, men det kanske blir så? Har ställt deras termostat på 75 grader, men varmvattnet stiger väl så topptempen tycks bli högre än så.
Klicka här för att svara