Jag har nytt klinkersgolv i källaren. Jag har köpt en begnad jordvärme panna. Denna panna väger ca 250 kg. Den ska flyttas tvärs över rummet. Fötterna på pannan är 4 st M12 bultar med skallen neråt. Jag vill ha nån form av plastfötter som passar på bultskallen för att inte skada klinkersen när jag lirkar pannan tvärs över golvet.
Jag har googlat på plastfötter, pannfötter, golvskyddsfötter osv osv men inte hittat det jag vill ha.

Så finns det någon som vet vad dessa "fötter" heter och var man evt kan köpa sådana?

Staffans2000
har inte du eller någon granne etc. en säckkärra, funkar utmärkt.
Vid hasning en liten eller längre bit kan du även använda masonit eller plankor eller ...........

Staffan

En gammal madrass, täcke, filt eller liknade funkar bra med och så får man ett bra handtag att dra i med ;)

Ordet "maskinskor" gav mig bra med träffar. Tyvärr verkar dom flesta vara av gummi för att det INTE ska glida. Men nu har jag hittat ett företag som verkar ha vad jag vill ha. http://www.mecmove.se/Maskinskor/oversikt_AZ.pdf
Gammal hård härdad masonit blir nog bra att ha under vid flytten även om jag har lite större fötter.

Tack för hjälpen

Fyra brädbitar med en försänknig (borra med en 20 mm kvistborr/plattborr) Är väl enklare än att KÖPA något.

Protte

Träbitar med hål i var inte nån dum ide. Kan ta en bit gammal golvskiva av spånplatta. Dom är hala (ialla fall när dom låg i högen). Sågar till dom i 10x10 cm. Sen låta detta glida över en masonitskiva. Det bör bli rena isbanan.

Har iofs lite bitar kvar från bänkskivan till köket. Den är av ek så den lär hålla.

Mer ideér?

Jag skulle nog inte försöka "hasa" nått tungt över ett kanske tryckkänsligt golv som klinker, masoniten kommer inte att "lastfördela" den är för tunn :(

Mitt tips är 2 brädor typ plank som "slanor" över golvet som fördelar lasten, ytterligare för att skydda känsliga golv om behov/risk finns kan man lägga en filt eller papp mellan plankorna och golvet, sedan rullar kapad av trä (ett träd funkar bra) med diameter ca 50mm något bredare än maskinen, rulla maskinen på rullarna på plankorna 3-4 rullar är lämpligt :rolleyes:

Risk för skador på golvet är eliminerat och maskinen/pannan kommer med lätthet och precision hanteras med lätt handkraft , jag vet att det fungerar, har gjort liknande manövrer många gånger :)

/R

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.