1 053 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Fråga ang radiatorer och cir pump
Nu till problemet 3 st radiatorer av nyare modell har alltid haft dålig värme men blivit ännu sämre sedan det installerades en värme pump.
Kan dom vara fel kopplade båda rören går in nedtill på radiatorn och den som går upp mot termostaten är kallare än den som går in nedtill och radiatorn är varmare vid termostaten och iskalla lägst ifrån.
På röret som går upp mot termostaten sitter det en blå tejp runt röret betyder det kallt ? eller kan man köra radiatorer åt båda håll
Har provat lufta och lufta men inget hjälper
Hur mycket kan man ha på en cirkulationspump just nu finns det 8 st äldre radiatorer och 7 st nyare med mindre matning dim till samt 100 m slang golvvärme i källare.
Funderar på att skifta dessa rör till dessa 3 tänkte höra lite fakta först innan man börjar
så man inte gör något i onödan 
/MIcke
Kan dom vara fel kopplade båda rören går in nedtill på radiatorn och den som går upp mot termostaten är kallare än den som går in nedtill och radiatorn är varmare vid termostaten och iskalla lägst ifrån.
På röret som går upp mot termostaten sitter det en blå tejp runt röret betyder det kallt ? eller kan man köra radiatorer åt båda håll
Har provat lufta och lufta men inget hjälper
Hur mycket kan man ha på en cirkulationspump just nu finns det 8 st äldre radiatorer och 7 st nyare med mindre matning dim till samt 100 m slang golvvärme i källare.
Funderar på att skifta dessa rör till dessa 3 tänkte höra lite fakta först innan man börjar
/MIcke
Det är svårt att hjälpa dig utan en bättre beskrivning av värmesystemet. Är det ett eller tvårörssystem, hur är de radiatorer du har problem med kopplade mot resten av systemet? Har du justerat in radiatorerna så att de får ungefär samma flöde? Vad hade du innan du satte in värmepump?
Utifrån det du beskriver så låter det som om du kan ha ett enrörskoppel i alla fall på de radiatorerna du har problem med och i så fall kan de radiatorerna vara för hårt strypta. Om det finns ett "lock" längst ned där rören går in i radiatorn så kan du prova att skruva av det. Under locket sitter en insexskruv som reglerar flödet genom radiatorn, skruva ut för att öka flödet och skruva in för att minska. Tänk på att om du har en enrörskrets så påverkar justering på första radiatorn i slingan även i viss utsträckning flödet till övriga radiatorer i slingan. Det kan vara knepigt att få till injustering av ett värmesystem om man inte har koll på hur man skall göra, särskilt om man som du har mycket förbrukning på samma cirkulationspump eftersom ändringar i flödet på ett ställe kan påverka på andra ställen beroende på hur systemet är kopplat. Ett tips är att söka i forumet på "injustering värmesystem" eller liknande alt. att du kontaktar en VVS firma som kan hjälpa dig med injusteringen.
Utifrån det du beskriver så låter det som om du kan ha ett enrörskoppel i alla fall på de radiatorerna du har problem med och i så fall kan de radiatorerna vara för hårt strypta. Om det finns ett "lock" längst ned där rören går in i radiatorn så kan du prova att skruva av det. Under locket sitter en insexskruv som reglerar flödet genom radiatorn, skruva ut för att öka flödet och skruva in för att minska. Tänk på att om du har en enrörskrets så påverkar justering på första radiatorn i slingan även i viss utsträckning flödet till övriga radiatorer i slingan. Det kan vara knepigt att få till injustering av ett värmesystem om man inte har koll på hur man skall göra, särskilt om man som du har mycket förbrukning på samma cirkulationspump eftersom ändringar i flödet på ett ställe kan påverka på andra ställen beroende på hur systemet är kopplat. Ett tips är att söka i forumet på "injustering värmesystem" eller liknande alt. att du kontaktar en VVS firma som kan hjälpa dig med injusteringen.
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Det är ett två rörssystem och det finns två lock ned till och dom är utskruvade max på alla tre samt så har jag motionerat den lilla piggen och nu tagit bort termostaten helt så radiatorn går för fullt, innan värme pumpen var det en kombipanna el ved olja som ännu sitter kvar och som nu flödet går igenom så det är bara köra med den när man vill. Men temperaturen var mycket högre på utgående då nu ligger den krig 30 då kanske det gick ut 55- 65 och då gick det bättre...Jaarmanen skrev:Det är svårt att hjälpa dig utan en bättre beskrivning av värmesystemet. Är det ett eller tvårörssystem, hur är de radiatorer du har problem med kopplade mot resten av systemet? Har du justerat in radiatorerna så att de får ungefär samma flöde? Vad hade du innan du satte in värmepump?
Utifrån det du beskriver så låter det som om du kan ha ett enrörskoppel i alla fall på de radiatorerna du har problem med och i så fall kan de radiatorerna vara för hårt strypta. Om det finns ett "lock" längst ned där rören går in i radiatorn så kan du prova att skruva av det. Under locket sitter en insexskruv som reglerar flödet genom radiatorn, skruva ut för att öka flödet och skruva in för att minska. Tänk på att om du har en enrörskrets så påverkar justering på första radiatorn i slingan även i viss utsträckning flödet till övriga radiatorer i slingan. Det kan vara knepigt att få till injustering av ett värmesystem om man inte har koll på hur man skall göra, särskilt om man som du har mycket förbrukning på samma cirkulationspump eftersom ändringar i flödet på ett ställe kan påverka på andra ställen beroende på hur systemet är kopplat. Ett tips är att söka i forumet på "injustering värmesystem" eller liknande alt. att du kontaktar en VVS firma som kan hjälpa dig med injusteringen.
Du har svaret själv- när man sänker uttemp. 25-35 c på högtempererade radiatorer kan det bara bli kallare,men visst kan det vara så att de också är fel kopplade, dock kvarstår fakta- högre framtemp fodras om de från början är dimensionerat för( oljeuppvärmning) högre tempererat systemHummlan skrev:Det är ett två rörssystem och det finns två lock ned till och dom är utskruvade max på alla tre samt så har jag motionerat den lilla piggen och nu tagit bort termostaten helt så radiatorn går för fullt, innan värme pumpen var det en kombipanna el ved olja som ännu sitter kvar och som nu flödet går igenom så det är bara köra med den när man vill. Men temperaturen var mycket högre på utgående då nu ligger den krig 30 då kanske det gick ut 55- 65 och då gick det bättre...
Glasklart är det så som pr95 skriver. Har du problem med att det är för kallt i de rum där de här 3 radiatrerna sitter och det beror på att du har sänkt framledningstempen så är det bara större radiatorer som kan hjälpa mot det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden