2 542 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Automix 10
Det låter som du har tänkt låta elementen sköta jobbet istället? Varför skaffa automatik överhuvdtaget i så fall. Detta borde gå att lösa med nån slags blandningsventil istället så spar du en hel del pengar. Jag är ingen expert, så lita inte blint på mig nu men denna kanske kan göra jobbet:
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=146.
Kan nån VVS:are vara så snäll och rätta mig om jag har helt fel?
Eller är det så att du redan har en automatik och vill koppla ur utegivaren?
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=146.
Kan nån VVS:are vara så snäll och rätta mig om jag har helt fel?
Eller är det så att du redan har en automatik och vill koppla ur utegivaren?
Så länge tillloppstempen är lägre än +57 så öppnas shunten sedan beroende på känslighet stänger den shunten <57, detta oavsett utetemp. rent teoretiskt borde det gå att göra så även för automix (jag har Danfoss ECL) men grejen med shuntautomatik är ju att man vill kunna tex tidsbestämma temp eller reglera efter utetemp.
Grejen med shuntautomatik är ju att man kan göra precis som man vill. Eventuellt får man koppla ett lagom stort motstånd mellan utegivarens anslutningar. Sedan kan man ställa in en konstant framledningstemperatur reglerad av framledningsgivaren.
I dom fall jag har i minnet är att avbrott på utegivaren motsvarar låg utetemperatur och kortsluten givare hög utetemperatur. (vissa fabrikat är tvärtom)
Men lätt för dig att testa att koppla bort utegivaren och se vad som händer och sedan kortsluta utegivare anslutningarna (då borde shunten gå på andra hållet).
Den enkla lösningen är annars att bara skruva upp kurvan så långt det går och låta max-fremledningsregulatorn sköta regleringen.
Men lätt för dig att testa att koppla bort utegivaren och se vad som händer och sedan kortsluta utegivare anslutningarna (då borde shunten gå på andra hållet).
Den enkla lösningen är annars att bara skruva upp kurvan så långt det går och låta max-fremledningsregulatorn sköta regleringen.
Klicka här för att svara