783 läst ·
5 svar
783 läst
5 svar
Isolera acctank?
Håller som bäst på att installera en vedanläggning och har en oisolerad acctank som är 1,90 meter hög. Problemet med denna är att det endast är 2 meter till tak där den står i källaren. Ska man skippa att isolera den under för att kunna få så mycket isolering ovan som det är möjligt? Ett alternativ är ju att ta upp taket och sågspånet för att ge plats åt någon bättre isolering. Låter helst bli, men gör det om det anses nödvändigt. Tror det rör sig om ca 15cm sågspån. Vad ska man isolera med vissa säger markskivor medans vissa säger att dom inte har bättre isolervärde än mineralullen som finns, det beror helt på vilken handlare man pratar med.. Själv är man ju bara en glad amatör
Har förstått att det ska vara välisolerat, framförallt upptill men man får väl göra det bästa av det. Tanken är på 3kubik och rektangulär.
Mvh/J78
Har förstått att det ska vara välisolerat, framförallt upptill men man får väl göra det bästa av det. Tanken är på 3kubik och rektangulär.
Mvh/J78
Tror nog att du skulle lägga lite energi på att isolera toppen väl.Jag skulle nog skippa isolering under tanken. Sedan hade jag isolerat upp mot innertaket 10cm.Gå upp på vinden och sopa bort spånet just över tanken och lägg på så mycket du kan. Vidare ska du vara noga med att isoleringen på sidorna så att den sluter tätt mot tanken annars får du en skorstens effekt i mellanrummet och tanken kallnar fort.
Precis som tobbe beskriver, isolera så gott du kan topp och sidorna med ordentlig kontakt mot tanken använda isolering med bästa lamda-värde då fu får på så lite på toppen, typ takskivor för 1½-plans hus funkar, sidorna minst 200mm mer om du kan, funkar bra med vanlig glasfiber på rulle, ett tips är att använda nätad mineraullsmatta från beijers för enkelheten men den kostar mer än te.x glasfiber på byggmax 
Däremot ställer jag mig lite frågande vad tobbe menar med att isolera på vinden när tanken står i källaren?
/R
Däremot ställer jag mig lite frågande vad tobbe menar med att isolera på vinden när tanken står i källaren?
/R
Då skippar jag isoleringen under. Ni tycker inte det är värt att ta upp taket för att isolera med annat än spån där? Vore ju skönt att slippa det momentet isf. Spånet isolerar ju endel iaf. På vintern gör det ju inte så mycket, kan ju vara rätt skönt med golvvärme i vardagsrummet
Isolera sidorna är inget problem, där finns gott om plats
Tackar för era svar/ Jimmy
Tackar för era svar/ Jimmy
Klicka här för att svara