En 70 mm mineralullsisolerad (95 mm i topp) 500 l acktank med 9,5 meter förslinga, 15 meter vv slinga+ solslinga+elpatron.
inkl. cirkulationspump, expansionskärl, shuntpaket m.m
ca 26.000 kr inkl. moms och frakt
:confused:
För 750 l med 90 mm Pur isolering dryga 30.000 kr
Ibland ser ju man ju riktigt bra priser men då vet ju inte jag som glad amatör om den är komplett eller vad som tillkommer. Dessa ska vara kompletta.

Tja. En lös tank kostar väl 3', två slingot 3'st pump 1' kärl 0,5' shunt 2'. Summa 12,5' oisolerat.Bygg en vägg runt och fyll med kösull och du har en bättre isolerad tank betydligt billigare..

Spontant utan att veta vad som ingår i "m.m" så lät det ganska dyrt

Generellt ska man alltid köpa oisolerade tankar och isolera själv, det blir klart billigare och flera gånger mycket bättre isolerat ur flera viktiga aspekter

Isoleringen är nog viktigare än vad tankförsäljarna vill medge, för man kan i praktiken inte leverera en tank så välisolerad som det bör vara, och man tjänar riktigt bra på den tunna isolering man bifogar

Isoleringen har förstås den uppenbara uppgiften att hindra värmeläckage i förtid, den andra uppgiften som gör att isoleringen bör vara bättre/tjockare än standard är för att behålla skiktningen i tanken bättre och där med höja prestandan på tanken, en dåligt isolerad tank tappar skiktningen före energin hunnit nyttjas i den

/R

GustavW skrev:
Tja. En lös tank kostar väl 3', två slingot 3'st pump 1' kärl 0,5' shunt 2'. Summa 12,5' oisolerat.Bygg en vägg runt och fyll med kösull och du har en bättre isolerad tank betydligt billigare..
Ja det var ju lite skillnad i pris. :( Hade jag tid och ork så......
Men att bygga en själv är inget för mig. Småbarnsmamma som byggt ett helt hus med min man helt utan snickare. Det har varit så mycket info/regler/kunskap att ta in inom alla områden hela tiden, så nu på slutet är man helt slutkörd i huvudet.
VVS och EL är just sånt vi inte tänkte ge oss in på själva;)

Men är priset högt även för en "färdig" ack.tank?

_ap_
GustavW kan väl sälja grejerna till dig för 12500:- ink allt?!

Rent spontant låter inte 26000:- som ett dåligt pris, mycke har att göra med vad det är för acktank vissa tillverkare tar ca 4500-5000:- för en 15m slinga och du har ju 2st såna sen att hitta ett expkärl för 500:- med moms och frakt är nästan omöljligt.

Majgårdarna
Låter som en Borö tank?
Jag skulle kollat på någon annan tank isåfall

Hej!

Sen kostar väl elpatronen lite oxå om du skall bygga själv, vilket kanske inte var ett alternativ :) och det va väl 3st slingor i tanken du fick pris på?
9,5 meter förslinga, 15 meter vv slinga+ solslinga. men förslingan är väl billigare antar jag eftersom den är kortare. Men 500literstanken är väldigt dåligt isolerad tycker jag.. kanske värt att ta den lite större tanken med bättre isolering, Beroende på vad du har för värme källa och hur mycket spillvärme du kan tänka dig där tanken står.( Inge kul att få varmt inne på sommaren även om energin är gratis i form av solvärme.)

Är själv lite sugen på nån liknade tank som du, men det känns som om det är mycket pengar det handlar om.. och jag tror jag isolerar min tank själv har gjort det med dom 3st jag har nu ;)

Mvh Johan

Kan man köpa PUR isolering nånstans?
Är den hård som frigolit eller mjuk som en isoler-matta?
Pris?
Kan ju alltid isolera extra på toppen, upp mot taket tänkte jag. :)
Det är väl där största värmeförlusten är.
Har svårt få plats med mer på sidorna:(

bryggtomten skrev:
För 750 l med 90 mm Pur isolering dryga 30.000 kr
Ibland ser ju man ju riktigt bra priser men då vet ju inte jag som glad amatör om den är komplett eller vad som tillkommer. Dessa ska vara kompletta.
Är det bara material eller ingår nått arbete i det?

Sedan en relevant fråga, vad ska ni ladda tanken med? :rolleyes:

/R

Majgårdarna
bryggtomten skrev:
Kan man köpa PUR isolering nånstans?
Är den hård som frigolit eller mjuk som en isoler-matta?
Pris?
Kan ju alltid isolera extra på toppen, upp mot taket tänkte jag. :)
Det är väl där största värmeförlusten är.
Har svårt få plats med mer på sidorna:(
Det finns tankar med passande pur isolering.
Köp inte en tank men mineralulls isolering.
Jag har en och den läcker som bara den

Om jag skulle vara elak skulle jag påstå att alla fabriksisolerade tankar har lite eller mycket större läckage än platsisolerade. har man inte plats/lust att bygga in det så är det väl inte mycket att välja på. Vad gäller priser så är det bara att konstatera. Rinkaby/sigro och tanksvets i huskvarna kapar kostnaderna ganska rejält för den som vill bygga själv.

rog_ohl skrev:
Är det bara material eller ingår nått arbete i det?

Sedan en relevant fråga, vad ska ni ladda tanken med? :rolleyes:

/R
Den är färdig att bara kopplas in mot vattenmantlad kamin (och solpaneler i senare stadium kanske)

Andreas_Hansson skrev:
Det finns tankar med passande pur isolering.
Köp inte en tank men mineralulls isolering.
Jag har en och den läcker som bara den
Jag har varit emot mineralullsisolerad tank från början men har svårt att övertala gubben om att det kan löna sig att köpa bättre isolerat.
Efter 1½ år byggande på huset all ledig tid vi haft så är vi nog båda ganska less:eek: och vill bara få igång allt nu, barnen vill nog ha lite mer tid med sina föräldrar oxå;)

Grejen är att vi tänkte köpa helhetskonceptet av en och samma firma då vi inte kan ett smack om slingor, expansionskärl och sånt......:confused:

Majgårdarna
Att isolera en tank 200-300mm i sidan och 300-500mm på toppen och sätta upp reglar och skivor runt så det blir snyggt är gjort på 2 timmar av 2 man, är man fler så går det fortare! ;)

Det är värt att få det utfört ordentligt även om ni hyr folk till det arbetsmomentet

Tanken ska stå där och serva er i årtionden, livslängden under normala förhållande på en ackumulatortank kan du räkna till 40-50 år !

Jag hävdar fotfarande att man ska köpa oisolerade tankar och isolera själv, inte i första hand för att det blir billigare, utan för att tankarna ska bli isolerade :p

/R

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.