Hur ser radiatorerna ut som du har idag?? Hur ser de ut du ska sätta dit?
Och varför ska du byta?? kanske räcker med att byta ut ventilerna.
Det är bara att tappa ut hela systemet.
Och varför ska du byta?? kanske räcker med att byta ut ventilerna.
Det är bara att tappa ut hela systemet.
Systemet är tömt för länge sedan, en panelradiator läcker genom ett par rosthål vid sidan om inkommande vattenrör och en har börjat läcka i en koppling under all färg.
Det är 3st panelradiatorer och 4st sektionsradiatorer.
Om en har rostat sönder så tänkte jag att det var lika bra att byta alla nu, det är ju "bara" 7st, så det blir ju inte så himla dyrt, men visst kostar det ändå...
Man vill ju inte heller tappa i/ur vatten i onödan heller.
Och med min tur så går väl en radiator sönder i höst/vinter om jag inte byter alla
Ventilerna läcker inte vad jag vet, en gammal ventil med vred läckte, men den stoppade jag i lite o-ringar i, så nu är den tät. Ingen idé att sätta termostat på den radiatorn, sitter tämligen inbyggd på sidorna.
Jag hade tänkt mig dubbelpanel-radiatorer.
Det är 3st panelradiatorer och 4st sektionsradiatorer.
Om en har rostat sönder så tänkte jag att det var lika bra att byta alla nu, det är ju "bara" 7st, så det blir ju inte så himla dyrt, men visst kostar det ändå...
Man vill ju inte heller tappa i/ur vatten i onödan heller.
Och med min tur så går väl en radiator sönder i höst/vinter om jag inte byter alla
Ventilerna läcker inte vad jag vet, en gammal ventil med vred läckte, men den stoppade jag i lite o-ringar i, så nu är den tät. Ingen idé att sätta termostat på den radiatorn, sitter tämligen inbyggd på sidorna.
Jag hade tänkt mig dubbelpanel-radiatorer.
jag är väl partisk, men vi valde Viessmann när vi konverterade vårt hus, de var avsevärt billigare än andra alternativ. dessutom ser de rätt bra ut..
men av någon anledning verkar de inte vara så vanliga, förstår inte varför riktigt, kanske lite sparsam marknadsföring.
till en radiator får man dock inte glömma att beställa ett upphängningskit med ventil, ett koppel, termostat samt två st klämringar...
är det mer estetiskt kanske begagnade sektionsradiatorer passar bättre?
men av någon anledning verkar de inte vara så vanliga, förstår inte varför riktigt, kanske lite sparsam marknadsföring.
till en radiator får man dock inte glömma att beställa ett upphängningskit med ventil, ett koppel, termostat samt två st klämringar...
är det mer estetiskt kanske begagnade sektionsradiatorer passar bättre?
Var får man tag Viessmann och vad kostar de?
Vilken modell valde du, den med vertikala "ränderna" var snygg.
Finns det någon effekttabell på dem, fanns ju 1-3 raders
Kollade lite på deras hemsida och de såg ju trevliga ut + att de fanns i rättså höga modeller, upp till 950mm
Hur gör man med anslutningen, tänker på returen, brukar det inte sitta strypningar (justerbara?) där nu för tiden? Det kanske inte behövs på mitt gamla system?
Jag har tvårörs-system.
Har du några bilder på dina radiatorer?
Sen har jag en fundering på om man ska sätta två radiatorer i sovrummet, en vid varje fönster. Nu sitter det bara en under ett fönster, men i rummet brevid sitter det ett under varje fönster. Rummen är inte så stora, men jag tänkte mest på kallras vid fönstret.
Sen undrar jag om man kan löda igen rosthålet i radiatorn, bara för att provfylla systemet för att se ungefärlig vattenvolym, så man vet vilken storlek man ska ha på exp. kärlet.
Vilken modell valde du, den med vertikala "ränderna" var snygg.
Finns det någon effekttabell på dem, fanns ju 1-3 raders
Kollade lite på deras hemsida och de såg ju trevliga ut + att de fanns i rättså höga modeller, upp till 950mm
Hur gör man med anslutningen, tänker på returen, brukar det inte sitta strypningar (justerbara?) där nu för tiden? Det kanske inte behövs på mitt gamla system?
Jag har tvårörs-system.
Har du några bilder på dina radiatorer?
Sen har jag en fundering på om man ska sätta två radiatorer i sovrummet, en vid varje fönster. Nu sitter det bara en under ett fönster, men i rummet brevid sitter det ett under varje fönster. Rummen är inte så stora, men jag tänkte mest på kallras vid fönstret.
Sen undrar jag om man kan löda igen rosthålet i radiatorn, bara för att provfylla systemet för att se ungefärlig vattenvolym, så man vet vilken storlek man ska ha på exp. kärlet.
För att skarva på kan man enklast (?) använda reparationskopplingar (koppling med o-ring i som spänns åt runt det gamla röret), men det är varken särskilt snyggt eller billigt. En vettigare lösning då är kanske att gänga upp rören och skruva på moderna kopplingar.
jag kan lägga upp en liten excel fil också, kanske inte förrän i nästa vecka dock. har gjort en ett beräkningsprogram , något enkelt men funkar bra om du har lågtempsystem. använde det när vi räknade på vilka radiatorer vi skulle ha.
Hej igen
här är "katalogen" jag fick från Viessmann, priserna ska man nog inte låsa sig fast vid, det blir nog lite bättre. Har ni redan någon bra rörläggare så kan ju de ta hem elementen åt er.
http://files.getdropbox.com/u/354719/Viessmann_Radiatorer.pdf
vi är mycket nöjda med våra än så länge, passar bra in och jag personligen tycker de är relativt snygga. (det är ju trots allt ett element...
)
enklast är helt klart om ni kan använda kopplet de har, vi kunde inte det på alla ställen pga att elementen kom väldigt nära golvet, där vi fick koppla på "gammalt" vis, vilket var lite bökigare.
Men köper man deras paket med ventil, uppmonteringsdetaljer och pluggar. samt ett koppel (finns både rak och 90-grader), samt, och detta är lätt att glömma, klämringar för 15mm rör. (dessa är nämligen inte med.... och det är inte "vanlig" Vatette-gänga).
den yttre anslutningen är returen.
dessutom är cc-måttet 50 mm på kopplen.
här ligger beräkningsfilen
http://files.getdropbox.com/u/354719/Elementberäkning_45-35_endast22_33.xls
den är endast för fallen 45-35 grader i radiatorvattnet, men det går ju räkna om....
de tomma raderna kan du ju ändra i. fyll dock bara i de blå fälten...
här är "katalogen" jag fick från Viessmann, priserna ska man nog inte låsa sig fast vid, det blir nog lite bättre. Har ni redan någon bra rörläggare så kan ju de ta hem elementen åt er.
http://files.getdropbox.com/u/354719/Viessmann_Radiatorer.pdf
vi är mycket nöjda med våra än så länge, passar bra in och jag personligen tycker de är relativt snygga. (det är ju trots allt ett element...
enklast är helt klart om ni kan använda kopplet de har, vi kunde inte det på alla ställen pga att elementen kom väldigt nära golvet, där vi fick koppla på "gammalt" vis, vilket var lite bökigare.
Men köper man deras paket med ventil, uppmonteringsdetaljer och pluggar. samt ett koppel (finns både rak och 90-grader), samt, och detta är lätt att glömma, klämringar för 15mm rör. (dessa är nämligen inte med.... och det är inte "vanlig" Vatette-gänga).
den yttre anslutningen är returen.
dessutom är cc-måttet 50 mm på kopplen.
här ligger beräkningsfilen
http://files.getdropbox.com/u/354719/Elementberäkning_45-35_endast22_33.xls
den är endast för fallen 45-35 grader i radiatorvattnet, men det går ju räkna om....
de tomma raderna kan du ju ändra i. fyll dock bara i de blå fälten...
Redigerat:
-PC- skrev:
inga problem, vilken temperatur vill du räkna på?
påminn mig gärna i nästa vecka så ska jag ta några kort.
för vår del var de i alla fall billigare än tex Thermopanel, även om vattenvolymen var lite mindre, men vi fick ändå ha en volymtank för att få bra förhållanden ändå.. så det spelade mindre roll.
en av offerternagivarna räknade faktiskt på Viessmann-radiatorer bara för vi tipsat om det och sa att de låg mycket bra till i pris,.. (och det var ändå en viessmann försäljare av VP....