Hejsan. Jag tog bort radiatorn i badrummet när vi renoverade där. Helt enkelt för att vi aldrig har det på. Nu i efterhand har jag fått höra att det inte var så smart. Men folk säger olika hela tiden så jag gör ett försök med att få rätta svaret här.
Radiatorn var den sista i slingan,måste man ändå sätta dit ett förbigångsrör?
Nu när jag inte gjort det,måste förbigången sitta exakt där radiatorn satt eller går det bra att sätta den i klädkammaren som ligger vägg i vägg. Så man slipper ha den i badrummet.
Kan det här vara anledningen till att det som nu blivit det sista elementet inte har nåt vatten i sig. Jag har luftat ur ganska länge men det händer inget.
Är det rent ut av kanske lättast att sätta tillbax radiatorn igen?
Tack för hjälpen

Mvh Micke

D
Ja, då måste koppla ihop de två rören som gick till radiatorn oavsett om det är första eller sista radiatorn i slingan. Det är som ett snöre som håller uppe en tyngd... oavsett var du klipper snöret så ramlar tyngden ner :)

Nej, du kan inte göra sammankopplingen någon annanstans.

Allt detta naturligtvis under förutsättning att radiatorn du hade där tidigare var kopplad med ett koppel ovanför golvet och inte med en bypass under golvet.

Men det gick inte två rör till radiatorn. Det gick bara ett värmerör där i badrummet. Fast det blir ju automatiskt två rör. Ett som går in i tillop och ett som går tillbax i retur. Fast det egentligen bara är ett rör. Krångligt värre =).
Men då sätter jag tillbax radiatorn. Blir ju snyggare än att ha ett förbigångsrör där iaf.

Tack för svaret. Mvh Micke

Radik skrev:
Men det gick inte två rör till radiatorn. Det gick bara ett värmerör där i badrummet. Fast det blir ju automatiskt två rör. Ett som går in i tillop och ett som går tillbax i retur. Fast det egentligen bara är ett rör. Krångligt värre =).
Men då sätter jag tillbax radiatorn. Blir ju snyggare än att ha ett förbigångsrör där iaf.

Tack för svaret. Mvh Micke
Om du har ett enrörsystem, dvs att du har ett rör som går i en slinga, där början är tillopp och slutet är retur. Har du säkert ändå två rör upp till radiatorn. Dessa rör sitter båda nedskruvade i enrörsystemet. I så fall är det bara att plugga de båda rören eller skruva ur de båda rören från det enda rör som de sitter i och sätta pluggarna där.Så har jag gjort på flera ställen. Det är inga problem.

Men om du har ett rör som kommer in i radiatorn och ett annat som går ut, utan att dessa två rör sitter ihop på något sätt går det inte att plugga dem, då måste du ha en förbikoppling.

/Kjell

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.