Hallå!

Har blivit lite sugen på att lägga in vattenburen golvvärme på bottenvåningen i vårt suterränghus. Golvet består för närvarande av (uppifrån & ner) plastmatta, golvspån, cellplast (~70mm verkar det som), platonmatta, betongplatta, mark. Vi värmer med direktverkade el för närvarande, men planen är att konvertera helt å hållet på sikt.

Jag vill göra så mycket av arbetet som möjligt själv, men var börjar jag nånstans?

Utifrån vad jag gjort själv så skulle jag säga att isolera så mycket det går från cellplasten och uppåt, lägg värmeslangen, flytspackla, lägg golv. Jag skulle alltså ta bort plastmattan och golvspånet för att bygga därifrån.

Börja med att bila bort minst 20-30 cm under cellplastnivån. Lägg sen lecakulor (lätt att få plant och isolerar mot fukt/kyla) lägg minst 15-20 cm cellplast, ca 10 cm armerad betong, fäst golvvärmeslangarna (ex 20 mm pex) i armeringen innan betongen fylls. Sen beror det på vad du ska ha på golvet, trä, plast, kakel?

Oj, jag hade ju hoppats att det hade räckt med den isolering som finns, dvs att jag tar bort befintlig matta och spån, lägger spårade spån med plåtar, lägger i slang, lägger på golvspån, lägger ytskikt å sen var det klart typ.. så enkelt var det förstås inte? :)

Det går visst bra men du får en högre driftskostnad.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.