6 160 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Fjärrvärme och Bergvärme
Ja hur konstigt det nu kan låta... Har en bergvärmeanläggning med ett 80 meters hål som funkar hyfsat bra idag. Men varmvattnet räcker inte alltid till när barnen vill bada och jag vill ta en dusch. Bergvärmeanläggningen börjar få några år på nacken och man håller på att dra ny fjärrvärme i området. Nu till min fråga: Kan man på ett effektivt sätt kombinera bergvärme och fjärrvärme? T.ex. ta varmvattnet via fjärrvärmen och låta bergvärmen värma huset? Jag tror ju att bergvärmeanläggningen kommer säga upp sig inom några år och med tanke på det grunda hålet kan jag, så vitt jag förstår, inte koppla in ett nytt aggregat med högre effekt än de 5 kW jag har idag. Stämmer det? Tacksam för åsikter och tankar...
Rent tekniskt är det inga problem att kombinera men tillåter energibolaget det?
Själv skulle jag inte valt fjärrvärme utan kompletterat med en el -VVB som du förmodligen kan få begagnad i stort sett gratis pga fjärrvärmeindragningen.
Sedan om(när) värmepumpen pajar så skulle jag installera en ny 5kW eftersom det knappast går med en större till det hålet, möjligen kanske du kan gräva ner lite jordvärme. Blir förmodligen billigare i både investering och driftskostnad.
Själv skulle jag inte valt fjärrvärme utan kompletterat med en el -VVB som du förmodligen kan få begagnad i stort sett gratis pga fjärrvärmeindragningen.
Sedan om(när) värmepumpen pajar så skulle jag installera en ny 5kW eftersom det knappast går med en större till det hålet, möjligen kanske du kan gräva ner lite jordvärme. Blir förmodligen billigare i både investering och driftskostnad.
Detta var lite som jag tänkte mig, men hur skulle en såd inkoppling se ut? I dag kickar elpatronen in när bergvärmen inte räcker till och det skulle i så fall fjärrvärmen göra... Vilken extra "reglerteknik" behövs?ridax skrev:
Mitt amatörförslag är att montera fjärrvärmeväxlaren på framledningen efter VPn via en växelventil som styrs av elpatronsignalen. När VPn kallar på tillskott så ställer växelventilen om så att flödet går genom fjärrvärmeväxlaren och i övriga fall så går flödet förbi växlaren.
Fjärrvärmecentralen har sedan sin egen reglerlogik som höjer framledningen till önskvärd temperatur.
Framledningsgivaren på VPn får flyttas ut till efter fjärrvärmecentralen.
Då borde det fungera tämligen smärtfritt?
Fjärrvärmecentralen har sedan sin egen reglerlogik som höjer framledningen till önskvärd temperatur.
Framledningsgivaren på VPn får flyttas ut till efter fjärrvärmecentralen.
Då borde det fungera tämligen smärtfritt?
Det beror ju på vad du har för en pump, men det finns säkert möjlighet att driva någon form av laddpump från fjärrvärmeväxlaren till tanken i värmepumpen.
Det du kan göra när din värmepump säger upp sig är att borra ett hål till minst 20 meter ifrån, kanske lika djupt, och köra en större pump på båda hålen kombinerat.
Det du kan göra när din värmepump säger upp sig är att borra ett hål till minst 20 meter ifrån, kanske lika djupt, och köra en större pump på båda hålen kombinerat.
Förresten... Du borde kunna styra cirkulationspumpen i fjärrvärmecentralen med tillskottskontaktorn i VPn och sedan arrangera någon bypass-inkoppling av fjärrvärmecentralen så att flödet normalt går förbi den och enbart genom den när cirkulationspumpen i den går. Då slipper du en dyr växelventil.
Klicka här för att svara