Skall göra om i tvättstugan och även bygga om en bastu och toalett till förvaringsuttrymme.

Jag har bilat bort en del av det gamla golvet som såg ut så här: underst själva betongplattan (den är kvar) ovanpå det så låg det lecakulor som man har gjutit betong ovanpå, och sedan ovanpå det så har man flyttspacklat/gjutit betong, totalt nästan 15 cm...

Så här tänkte jag:

1. Befintligt betongplatta.
2. Flyttspackel ca: 20mm så jag får en jämn yta att bygga vidare på.
3. Plattonmatta för att skydda mot fukten
4. 70 mm cellplast
5. 30 mm flytspackel med ingjuten el-golvvärme
6. Klinkers

Eftersom det är en tvättstuga med golvbrunn så måste det till ett våtskydd som skall gå upp 10 cm på väggen vilket gör att jag inte kan lägga upp platonmattan mot väggen och ha ventilerad sockel, så istället tänkte jag helt enkelt dra ner ett rör från det mekaniska frånluftsystemet (som skall installeras) och låt den ventilera ut luften, men jag har ju ingen egentligt tilluft till plattan så vad kommer hända här?
Eller är det bättre att dra upp platonmattan över dessa 10 cm och där fixa till någon sorts ventilation, kanske någon kombination av dessa 2 metoder blir bäst?

Vilket fall som helst, saknas det något i ovanstående konfiguration, behövs det det något mellan platonmattan och cellplasten, typ golvspån?

Kan jag bara lägga ner elkablen direkt mot cellplasten eller skall jag lyfta upp den med distanser, eller skall jag flytspackal i 2 omgångar?

- M

Kan du inte skippa punkt 2.

30 mm flytspackel på cellplast och sedan klinker låter bräckligt, risk finns att du bryter sönder spackelkakan och det är ju inge bra.

Protte

D
Kommer platonmattan att ha någon funktion? Betong tål ju fukt och cellplast är kapilärbrytande så inget organiskt material kommer ju i kontakt med eventuell fukt i plattan. Men jag är ingen expert, så kanske det finns någon vits med platonmattan?

Om du tittar på Wirsbos hemsida så ser du några olika förläggningsalternativ

EDIT: Hmmm... såg att du visst planerade elgolvvärme. Men det blir väl ungefär samma sak, förutom att du inte behöver samma tjocklek för att täcka "rören" (däremot får du fortfarande tänka på hållfastheten).

30 mm flytspackel på cellplast och sedan klinker låter bräckligt, risk finns att du bryter sönder spackelkakan och det är ju inge bra.
oj, jag trodde 30 mm var mycket, det är fiberarmerad flytspackel om det gör saken bättre. Jag kanske skall gå ner till 50 mm cellplast och 50 mm flytspackel om det blir bättre.

Kan du inte skippa punkt 2.
Nej, golvet är jätte ojämt, så jag måste jämna till det för att platonmattan skall ha någon chans att ventilera bort eventuell fuktigluft.

- M

Känns som om Isodrän (cellplast med luftgenomsläpp) skulle kunna ge dig bättre ventilation samtidigt med isoleringen. Fast jag instämmer med föregående skribent i att fråga om det verkligen behövs någon fuktavledning? Kan väl knappast skada heller förstås, och lär ju kännas bra i maggropen om inte annat!

Strunta i Platonmattan. Slå uhop skikt 2 o 3 och ersätt med 70 mm EPS-cement. Kanske något sämre isloering än 50 mm cellplast men mycket snabbare och enklare att fördela än celplasten.

EPScement har bara häften så bra isoleringsförmåga som cellplast så du får nog dubbla mängden cement alternativt höra med EPScement om det går att lägga cellplast i botten och sedan gjuta med EPScement och flytspackel ovan.

www.epscement.com

Det går alldelse utmärkt att gjuta EPS-cement ovanpå cellplast men inte med den höd TS har tillgänglig.

Vet inte om jag vill strunta i platonmattan. I och med att jag lägger golvvärme och det är en oisolerad platta från 70-talet så känns det bra att kunna ta hand om den fukt som möjligtviss kommer stiga upp på sommaren när golvvärmen är avstängd.

Jag pratade med Flytgolv i Landskrona och de sa att det skulle räcka med 30 mm fiberarmerad flytspackel med armeringsnät i, det var precis det måttet som var gränsen för fribärande golvspackel.

- M

Läste på ett forum att om man har oisolerad platta på mark, så skall man INTE ha fuktskydd på golvet?!!?!

Hur kan det gå ihop med övriga regler i typ badrum och tvättstugor där man skall ha fuktskydd om man har golvbrun?

Arghhh... varför skall allt vara så komplicerat!?!?

- M

Skier12345 skrev:
Det går alldelse utmärkt att gjuta EPS-cement ovanpå cellplast men inte med den höd TS har tillgänglig.
15cm. Det är väl bara att börja med 70mm cellplast+50mm EPScement +30mm flytspackel med armeringsjärn.

Mailade EPScement angående mitt projekt med 200mm cellplast+50mmEPScement+30 flytspackel och det gick bra men han rekommenderade armeringsnät i flytspacklet

alternativt kör 70+50mm cellplast och sen 30-40mm flytspackel med armeringsnät

skippa platonmattan

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.