Hur ofta måste ni som har ved(köks)panna med ackumulatortank för att det ska vara en behaglig temp.?

Vi bor ett 126kvm 1.5 plans villa och har en ack.tank på 1000l, och vi eldar 2ggr per dag och har nu ca 20-22grader varmt med elpatronen av. Men elementen blir kalla efter bara några timmar efter att vi har eldat vilket går bra nu men när de blir kallare ute lär vi ju få elda mer eller slå på elpatronen så att de inte blir svinkallt när vi är på jobbet.

Är de normalt? Ja tycker att ack.tanken borde kunna hålla värmen lite längre än några timmar. Va kan de vara för fel i så fall? Eller ska de vara så?

Han som sålde huset till oss har gjort en "special" lösning vid pannan som gör att det bara kommer in nytt vatten när det befitliga i pannan har blivit ca 70grader varmt, men den funkar inte så bra så vi kör med pumpen igång och cirkulerar runt vattnet hela tiden. Kan de vara de som gör att det blir kallt? Att vattnet inte hinner värmas upp tillräckligt?

:) Blev ett längre inlägg än ja hade tänkt...

Vad får du upp för temperatur i acktanken?

Hur laddas tanken? (beskriv din speciallösning lite mer).

C
Du eldar nog inte upp tanken helt. Sitter det termometrar på tanken? Vad visar dom? Vad har ni shunten inställd på?

Speciallösningen, består den måhända av en laddomat?

norrbottenstorpet skrev:
Vad får du upp för temperatur i acktanken?

Hur laddas tanken? (beskriv din speciallösning lite mer).
Ja ja får väl erkänna att ja är lite nybörjare på sånt här :) men övredelen av tanken brukar bli uppmot 50grader, mellersta runt 40 och längst ner runt 20 typ. Just nu eldar vi mest me små vedträn som fanns här när vi köpte huset men såsmåningom så blir det "vanliga" klabbar.

Från nedre delen av tanken kommer de ett rör som går till en pump brevid pannan, från pumpen går det sedan ett rör till ett större rör som delas till två rör, ett stort som går in i panna och ett mindre som går till en till "T-koppling" varav den ena går upp till expansionskärlet och den andra ner till ytterliggare en t-koppling varav den ena går till kopplingen efter pumpen och den andra ner till tanken.

Speciallösningen (Eller allt är säkert special gjort av skrotnissen som bodde här :)) är en termometer kopplad till en eldosa, eldosan är i sin tur kopplad till pumpen(den brevid pannan). De den ska göra är att sätta igång pumpen så de kommer nytt vatten från tanken när vattnet i pannan har blivit 70 grader, de funkar dock inte så bra för efter att den har pumpat in nytt vatten första gången och temp. har sjunkit under 70 grader så stängs pumpen av och startas inte igen (vilket gör att vattnet börjar koka i rören efter ett tag). SÅ därför har ja pumpen igång hela tiden när ja eldar, så de pumpas in vatten från tanken hela tiden.

C
Ja, haha, då är det inte konstigt att det inte räcker länge. 90 grader uppe, i mitten och nere kan du elda till.

Kan du ta en bild på anläggningen så kanske det är lättare att förstå hur den är konstruerad?

cheetah1 skrev:
Du eldar nog inte upp tanken helt. Sitter det termometrar på tanken? Vad visar dom? Vad har ni shunten inställd på?

Speciallösningen, består den måhända av en laddomat?
Shunten är på max, eller ja på 10..

På termometrarna brukar de stå ungerfär 50, 40 & 20 efter eldning.

Och speciallösningen är nått som den tidigare ägaren har gjort själv för de fanns inget att köpa sa han :)

Det låter som om du inte utnyttjar acc tanken särskilt mycket, elda så att den undre termometern går till ca 80-90 grader så ska du se att det blir lite skillnad.

Sedan ska pumpen endast gå när pannan är riktigt varm, går den hela tiden och du inte får skiktning i acc tanken utnyttjar du bara ca 70% av dom.

Har själv bara 500liter acc tank och elda en gång per dag nu när det är kring 0 grader ute, har 225kvm uppvärmd yta.

Cedrix skrev:
Har själv bara 500liter acc tank och elda en gång per dag nu när det är kring 0 grader ute, har 225kvm uppvärmd yta.
Hmm jag har 1700liter acc tank och får elda en gång per dygn för att inte hamna under 50 grader i toppen. Detta på ett hus med ca 230 kvm uppvämd yta. Får jag fråga vad du har för utmatningstemp och returtemp?

Oj shit ja då förstår ja :) så då gäller de alltså att vara vid pumpen och sätta på / och stänga av den varefter. Tills vi har fixat en bättre lösning :)

För om ja gör som tidigare så skulle ja nog få elda i en 4-5 timmar i sträck för att komma upp i en sån temp.

• P1150517.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1150518.JPG
    Skapa konto
  • P1150519.JPG
    Skapa konto
  • P1150520.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
foliehatten
  • Laddar…
En annan sak är när ja eldar så att blir runt 80-90 grader i pannan så låter de i rören som fan, de knakar och smäller och knäpper och har sej, så ska de väl inte bli i så fall om man endå ska komma upp i sånna tempraturer?

De kan ju i och för sej vara så att det är lite kallare där termometern sitter..

Forward skrev:
Hmm jag har 1700liter acc tank och får elda en gång per dygn för att inte hamna under 50 grader i toppen. Detta på ett hus med ca 230 kvm uppvämd yta. Får jag fråga vad du har för utmatningstemp och returtemp?
Har en gammal panna från 82, den inehåller i sig en hel del vatten (ca300l) och fungerar lite som acc tank den också.
Har kopplat en laddomat mellan panna och acc.tanken.
Tyvärr har den inga termometrar på in/ut vatten, Har själv monterat en termometer på utgående rör och brukar shunta ut ca 40 gradigt vatten, men det varierar med tempen på pannan (har ingen shunt automatik).

Eldar på ordentligt på kvällen och låter det bli ca 24 grader i huset, låter pannan kallna helt och huset sjunka till ca 21 grader innan jag eldar nästa kväll. (kan även lägga till att jag inte har full värme på mer är 175kvm, övrigt ca 15 grader).

Huset är ett Björkmanshus/villavarm.

Nu har ja eldat i ca 1.5h och när vattnet har blivit ca 80 grader varmt så har ja startat pumpen tills tempen har varit ca 70-75 grader.. Under tiden så har rören smällt och knarrat ganska högt, vilket ja antar beror på att vattnet expanderar, men de borde väl inte låta som fan i rören varje gång vi eldar? De röret som går till expansionskärlet har låtit mest.

Meen, nu gick ja ner i källaren och kolla tempen på tanken och då står de på 20, 20 och 4 grader!!!!! Hur fan kan de bli så? De varma vattnet kan ju inte bara försvinna? De borde inte ha försvunnit ut i expansionskärlet heller för de hörs ganska väl när det rinner i skvallerröret..

Och va ja vet så har ja inte pumpat in kallvatten heller.. Elementen är inte direkt varma heller...

Nån som har en aning va de kan bero på???

C
Så tabbar man sig, så försvinner hela inlägget, tack för det, forumkoden. :(

Jaja, iaf. Jag skulle prova att köra pumpen hela tiden om jag var du, och försöka jämföra termometern uppe och nere och försöka få max en 10 graders skillnad (gärna typ 70 in och 80 ut eller nåt sånt. Tror inte pannan funkar som den borde om du inte kör pumpen hela tiden.

Rekommenderar att du installerar en laddomat 21.

När du börjar komma upp i temp i tanken kommer du få sänka shunten om du inte vill bränna dig på elementen.

Det var inte alldeles lätt att komma på hur det är konstruerat måste jag säga.

Redigerat av moderator:
C
Och att elda upp en acktank på 1000 liter kan nog ta mer än 4-5 timmar med en kökspanna är jag rädd. :)

Hur lyckas du få 4 gradigt vatten i acc tanken? Har du grävt ner värmeslingor i trädgården?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.