Värme allmänt
CurreOrrell: [citat] Jag har fått tänka om, av flera anledningar, så ingen ombyggnation har påbörjats. Jag funderar numera på att köra med en CTC Eco-el som laddas i topp från vattenmantlad vedspis. Funderar på att jacka in värme från Eco-el:en direkt på värmepumpen, men osäker på om jag skall köra in värmen från Eco-el på returen eller stigaren. Jag vill helst ha en så enkel lösning som
tttomten: Tack @Demmpa precis ett sånt svar jag hoppas på. Hade gogglat men inte fått ihop det riktigt.
Runnis: Varmvatten finna ju alltid i en modern värmepump. Vi kör varmvattnet på billig tid. Övrig tid är varmvattenproduktion avstängd. Duschar på jobb och gym. Värmen går att sänka tillfälligt om man skulle behöva laga mat. Kompressorn går då ner i effekt. Mat går alltid att göra på helgen vid lågt elpris så att man bara behöver koka potatis eller liknande och värma mat i
trasker: Exakt så som jag misstänkte är det gjort. Tilluften kommer upp genom ett rör i golvet som då är ett hål i taket våningen under. När jag blåste där i med en hårtork så brann det bra! Ska släpa på mer tilluft till det rummet men funderar också på att montera typ en så chassieflökt till dator nere i hålet som kan putta på luften lite när det behövs. Är detta en dålig idé,
basseman: Har du kvar någon av dessa?
Intet: Självbevarelsedriften när det gäller värme, är stark. Även små människor gillar inte att bränna sig. Till skillnad mot höjder, bilar osv. som gör ont först när det redan är för sent, gör värme ont redan på avstånd innan fara uppstår. Själv hade vi i sommarstugan endast vedspis, öppen spis och strålkamin som värmekälla. Vad jag minns brände varken jag eller min bror sig,
Studdy: Hej, Om någon är nyfiken hur det gått med detta så kommer här en liten uppdatering. Vi tog beslutet att inte lägga pengar på att reparera befintlig EVR och elpanna, Elpannan var från 1991 och såld av Horizont Ackumulatorteknik KB och byggd av Götlinds svets AB. Besvärade mig inte med att ringa servicenummret på skylten :) Vi investerade istället i en ny luft/vatten-pump. Egentligen
Stenhuset36: [citat] Har haft av ventilen och blåst och tryckt och konstaterat att ventilen öppnar och stänger. Hittade lite skit och små små stenar i systemet. Hade även isär pumpen och hittade liknande skit runt imellern. Detta hjälpte inte…
Dowser4711: [citat] Tja, förutom att det kan vara svårt att hitta en klassisk glödlampa så behöver du ju även säkerställa att den har beröringsskydd kring sig så att inget råkar trilla mot den och bli upphettat. Dessutom riskerar den att dra betydligt mer än en 500W frostvakt om den går konstant och uppvärmningsbehovet är litet. Själv skulle jag nog snarare lägga 180kr på
IamJocie: Det kommer ett kluckande/droppande ljud nu från övre delen av pelletspannan, eller ledningarna i anslutning till pannan. Jag kan inte minnas att jag hört det ljudet förut, eller om det kan ha uppstått efter att jag testade påfyllningsventilen igår kväll. Är ljudet normalt?
Demmpa: Utan bilder blir det mest en gissningslek.
ylletröja: Med utgångspunkten att kärlet ändå ska kasseras har jag gått på den lite hårdare nu, med både trubbig pinne och tryckluft. Det är som jonaserik skriver. Blåsan har helt klibbat fast i botten på kärlet. Har fått den att släppa lite, men då läcker det vatten. Måste alltså vara så att däckventilen pyst ut luften, blåsan kollapsat och under lång tid bränt fast, samt slutligen
Rickard.: Den enklaste lösningen är såklart att förbruka mindre varmvatten. En stor beredare tar lite mer energi än en liten att varmhålla men det är så lite att köpa något för att spara pengar blir nog väldigt svårt. Glöm inte att alla värmeförluster blir värme till huset så det är bara skillnaden i mot hur effektivt llvp hade gjort samma värme som är förlusten.
Kustvägen: Jag hade tänkt ta ner masonitskivorna i taket med sågspånet som jag tror finns där. Mössen har sparkat ut sådant vid ett rör. Kommer göra som du föreslog att fokusera på drevning runt fönster. Klistrade nu fönsterremsor på det stora 70-talsfönstret, treglas med läckor i den fasta fönsterdelen och som inte sluter tätt. Ska bytas så småningom då det inte passar 30-tals huset.
c_johansson100: Har precis haft läcka på mantlad vvb i Autotherm Elpanna från -93. Fixat läckan provisorisk med hopp om att det håller tätt till våren. Se https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-laecker-varmvattenberedaren-haer.536099/#post-6013064. Tror att min bergärmepump IVT D5 -99 kan gå några år till och funderar på att ersätta hela pannan inkl vvb heller koppla bort bef vvb och sätta
ArttuP: Jag har kollat underhållssäkringen, jag tror inte det är något relaterat till detta. Fw-versionen är 1.20
Frazzemackan: [citat] 116m² totalt. Ja, det har funnits en radiator till / plan.... på övre plan togs ett bort i hallen, troligen då förra ägaren installerade golvvärmen i badrummet. På botten våningen gick ett sönder förra vintern (var gammalt) och togs bort då vi har beställt ett nytt kök som kommer till våren och då lägger vi in golvvärme i köket och hoppas det kan kompensera den
ZipLock: Jo, jag hyrde en värmekamera. Notera att tråden är från 2012.... 😀
rickardg: Husets energiförbrukning är grovt sett proportionerlig mot skillnaden mellan temperatur ute och inne så när du sänker temperaturen inne går det åt mindre energi ut från värmepumpen för att värma upp huset. För att värmepumpen ska producera mer energi måste den jobba fler timmar om dan, eller snurra snabbare om den har en varvtalsstyrd kompressor, vilket gör att värmepumpen drar
Lechuza: [citat] Kommer inte ihåg men vart bor du? Hur stort är huset du värmer? Vilken ålder på huset? Har som sagt s320 f2120 12kw. Hus från 71 1.5 plan med källare så 296kvm. Bor i södra Skåne. Den månad som vår pump dragit mest var januari detta år eller om de var förra. 2303kwh på 1 månad inklusive hushållsel. Drygt 75kwh om dagen den månaden. Håller ca 22-23 grader inne. 13000 kwh
SestoSoli: [citat] Ok, här kommer bilden med tappvappenpumpen, pannan och så skymtar man varmvattenberedaren till höger i bild.
Viktor.J: [citat] Jag är lite osäker på vad du menar, kan du ta en bild och försöka beskriva? Luftintaget är i underkant på min modell och den står på stålfötter på ca 5 cm. Jag förstår inte riktigt hur det påverkas av stål plåten. Försök beskriva lite bättre + bilder så kan vi nog bena ut frågorna!
hempularen: Njej. Du ser en del av reglersystemet. På första bilden ser vi en fördelare. Monterad på tvären tycker jag det ser ut som, ovanligt. Klumpen med kantigt lock på den bilden är en cirkulationspump i en shuntgrupp. Man cirkulerar vattnet i värmeslingan och hela tiden fyller det på liite varmt vatten, och liite går i returen tillbaka till pannan/väårmepumpen. Längre bort ser man en
Anette två tre: [citat] Tack för all hjälp! Det var nödlösningen och det fungerade bra. Det blev tropiskt varmt i helgen. Det var ingen hejd på värmen fast jag bara öppnat lite grann manuellt. Blev lite rädd att något skulle explodera, så jag återställde allt och ringde FV-killarna. I dag var de här och bytte den svarta värmeregleraren, och jag fick en ny som kontrollampan fungerar på. Tyvärr
Daniel Kron: Har typ samma siffror som dig. Dock en sorptionsavfuktare modell Acetec EvoDry PD med 6-7 år på nacken.
Gimp: Solinstrålning och hur mycket folk som är i rummet gör att värmebehovet ändras, så vill man inte komma undan med billigaste lösningen så är det termostater som gäller.
ricebridge: [citat] Tja… vi kan höras av om ett år eller så, så får vi se hur det låter. I vilket fall ska man inte underskatta verkstadens förmåga att drabbas av vatten eller andra mer eller mindre flytande varor, som färg, olja, lacknafta, fernissa, bensin, lim, T-röd, kaffe m fl substanser. Samt de kemikalier som åtgår för att sanera desamma. Redan det är ett argument för att man vill ha