Hej!

Jag är i full färd med att installera ett system med vattenburen golvvärme från Flooré. Har bara golvvärme och inga radiatorer. Supporten på Flooré sa att jag skulle styra temperaturen med termostater och inte med en shunt.

Någon som vet vad jag behöver inhandla för att få på termostater på denna fördelare?

https://billigtvvs.se/golvvarme/vat...vvarmefordelare/golvvarmefordelare-3-slingor/

Tack så mycket om någon vill hjälpa mig! 😊

• Golvvärmefördelare med tre slingor och röda samt vita reglageknoppar. Produkten visas på en webbsida för köp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var kommer värmen ifrån? Normalt har man ett annat styrsystem före.

Sorry, den kommer från en bergvärmepump. Jag har två våningar med golvvärme. Klinikers i källaren och parkett på markplan. Vill kunna reglera ner temperaturen på markplanet.

Bästa svaret

När man har värmepump så ska i princip alla termostater stå på max och temperaturen i huset styrs av värmepumpens inställningar. Du ska strypa in flödet i varje slinga i fördelaren på markplan så att det alltid blir lagom varmt där. Ingen shunt och inga termostater, bara rätt flöde.

• Gilla
kiao och 1 till
  • Laddar…
Ok tack! Jag testar detta. Det blir ju en besparing i så fall 😊

Om du däremot tänkt ha golvvärmen på i källaren under sommaren behöver man dock tänka till lite. Då ska man kunna stänga av markplan och det behövs en volymtank i värmesystemet.

Menar du ett expansionskärl? Tror jag har ett sånt. Dum fråga kanske, men varför behöver jag ett sånt?

Expansionskärl är bara ett litet kärl som ska kompensera förändringar i trycket i värmesystemet. En volymtank är större, kan vara 100 liter, och är till för att värmepumpen ska få bra och effektiva arbetscykler. Annars kan det bli mycket start/stopp som sliter extra på kompressorn.

• Gilla
kiao
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.