Som rubriken lyder - går det att laga en Cronspis?
Som synes på bilden så har ett gäng kakelplattor lossnat, och ytterligare några sitter löst och kommer att lossna inom kort.
Efter att ha pratat med några olika kakelugnsmakare har jag förstått att Cronspisen inte är något att jubla över när det kommer till kvalitet. Det är också svårt att få tag på nytt kakel då den inte produceras längre.
Vissa företag vill inte göra jobbet då det förmodligen kommer att fortsätta att lossna med tiden.
Kaklet fyller ju enbart en kosmetisk funktion, och därför tycker jag att det borde gå att:
1. Ersätta dom lösa plattorna med nya (om jag hittar samma kakel)
2. Kakla om hela spisen med nytt kakel
Det kluriga blir väl att hitta ett lämpligt sätt att fästa dom.
Någon som har räddat en Cronspis och har värdefulla tips så mottages dessa väldigt tacksamt!
Som synes på bilden så har ett gäng kakelplattor lossnat, och ytterligare några sitter löst och kommer att lossna inom kort.
Efter att ha pratat med några olika kakelugnsmakare har jag förstått att Cronspisen inte är något att jubla över när det kommer till kvalitet. Det är också svårt att få tag på nytt kakel då den inte produceras längre.
Vissa företag vill inte göra jobbet då det förmodligen kommer att fortsätta att lossna med tiden.
Kaklet fyller ju enbart en kosmetisk funktion, och därför tycker jag att det borde gå att:
1. Ersätta dom lösa plattorna med nya (om jag hittar samma kakel)
2. Kakla om hela spisen med nytt kakel
Det kluriga blir väl att hitta ett lämpligt sätt att fästa dom.
Någon som har räddat en Cronspis och har värdefulla tips så mottages dessa väldigt tacksamt!
Medlem
· Kalmar
· 13 inlägg
Medlem
· Kalmar
· 13 inlägg
Har plankakel 230x330. Vh Niclas 0481 10021F fillefjonken skrev:Som rubriken lyder - går det att laga en Cronspis?
Som synes på bilden så har ett gäng kakelplattor lossnat, och ytterligare några sitter löst och kommer att lossna inom kort.
Efter att ha pratat med några olika kakelugnsmakare har jag förstått att Cronspisen inte är något att jubla över när det kommer till kvalitet. Det är också svårt att få tag på nytt kakel då den inte produceras längre.
Vissa företag vill inte göra jobbet då det förmodligen kommer att fortsätta att lossna med tiden.
Kaklet fyller ju enbart en kosmetisk funktion, och därför tycker jag att det borde gå att:
1. Ersätta dom lösa plattorna med nya (om jag hittar samma kakel)
2. Kakla om hela spisen med nytt kakel
Det kluriga blir väl att hitta ett lämpligt sätt att fästa dom.
Någon som har räddat en Cronspis och har värdefulla tips så mottages dessa väldigt tacksamt!
Hej hur gick det med din cronspis har lite samma problem! Annars tycker jag att cronspisen är rätt okej så kass är den inte klart att genomföra med en riktigt kakelugn är svårt! Hör av dej👍AWF fillefjonken skrev:Som rubriken lyder - går det att laga en Cronspis?
Som synes på bilden så har ett gäng kakelplattor lossnat, och ytterligare några sitter löst och kommer att lossna inom kort.
Efter att ha pratat med några olika kakelugnsmakare har jag förstått att Cronspisen inte är något att jubla över när det kommer till kvalitet. Det är också svårt att få tag på nytt kakel då den inte produceras längre.
Vissa företag vill inte göra jobbet då det förmodligen kommer att fortsätta att lossna med tiden.
Kaklet fyller ju enbart en kosmetisk funktion, och därför tycker jag att det borde gå att:
1. Ersätta dom lösa plattorna med nya (om jag hittar samma kakel)
2. Kakla om hela spisen med nytt kakel
Det kluriga blir väl att hitta ett lämpligt sätt att fästa dom.
Någon som har räddat en Cronspis och har värdefulla tips så mottages dessa väldigt tacksamt!
Hej! Jag vände mig till Mariebergs som kom hem och hjälpte mig. Jag hade kvar alla trasig plattor och dom limmade dit dom på nytt med ett väldigt imponerande resultat. Vi har eldat på i två år nu utan några ytterligare problem.A Alf Willmarsson skrev:
Klicka här för att svara

