10 794 läst ·
28 svar
11k läst
28 svar
Ju mer jag eldar desto sämre brinner det...
Vår kassett har luftintag enbart i fronten. Inget i sidorna. Inget i botten. Den har dock några år på nacken.T TorpSara skrev:
Om din kamin/insats har en termostat så stryper den luften när kaminen blivit för varm. Då beter den sig precis som du beskriver. Därav skulle en bild på din kamin underlättaH Henrik 75 skrev:Det är inte så uppenbart tyvärr.
Om det har varit väldigt kallt och jag har eldat i flera timmar så märker jag att det brinner mycket sämre.
När första brasan har brunnit ut och jag lägger in ett par vedträn så tar det sig direkt men när jag har eldat länge så märker jag att jag får ha luckan öppen och även ibland locka med några träflisor för att det ska få fart.
Jag är ganska säker på att luften i huset tar slut när du eldat en hel dag, testa att öppna ett fönster någon centimeter och se om du märker någon skillnad. Om det är en energikassett så har du luftintaget under luckan och det är vanligt att aska täpper till hålen dom ska släppa in förbränningsluft.O OppfinnarJocke skrev:Jag har en spiskassett som jag eldar i dagligen under vinterhalvåret. Veden är torr och i ganska smala bitar. Jag tar in den så jag har en full vedlår, den ligger inne i flera dagar och utomhus i vedskjul. Skorstenen inspekterades 2023 utan anmärkning, och sotaren var här i november 2024 och hade inget att säga.
Mitt problem är att när jag börjar elda på eftermiddagen, tidig kväll, så brinner det fint med klara lågor, men ju senare det blir på kvällen desto trögare brinner det. Jag begriper inte detta. I början av eldningen klara lågor, nu sent på kvällen små futtiga lågor, knappt nån eld alls, även om jag har rostret öppet. Lägger jag in ny ved måste jag hålla luckan på glänt för att det ska börja brinna ordentligt, och sen när jag stänger luckan avtar elden där inne i spiskassetten.
Nån som har nåt förslag på vad problemet kan vara?
Tack,
// Jocke
Jag har lite så i ena min kamin. Tilluftshålena sitter så långt ned att aska täcker dem när jag eldar för mycket utan att tömma.O OppfinnarJocke skrev:Jag har en spiskassett som jag eldar i dagligen under vinterhalvåret. Veden är torr och i ganska smala bitar. Jag tar in den så jag har en full vedlår, den ligger inne i flera dagar och utomhus i vedskjul. Skorstenen inspekterades 2023 utan anmärkning, och sotaren var här i november 2024 och hade inget att säga.
Mitt problem är att när jag börjar elda på eftermiddagen, tidig kväll, så brinner det fint med klara lågor, men ju senare det blir på kvällen desto trögare brinner det. Jag begriper inte detta. I början av eldningen klara lågor, nu sent på kvällen små futtiga lågor, knappt nån eld alls, även om jag har rostret öppet. Lägger jag in ny ved måste jag hålla luckan på glänt för att det ska börja brinna ordentligt, och sen när jag stänger luckan avtar elden där inne i spiskassetten.
Nån som har nåt förslag på vad problemet kan vara?
Tack,
// Jocke
Medlem
· Västra götaland
· 69 inlägg
I mitt fall gäller det en Handöl, en sån https://static.bonniernews.se/ba/c484dc75-bf62-5de9-b040-47721013b2b4.jpeg fast med vikluckor. Här är bruksanvisningen och jag gör ungefär som det står.
Det kan mycket väl vara så att insuget, om det nu sitter undertill (bruksanvisningen verkar inte säga nåt om det) att det kanske behöver rengöras, det har jag nog aldrig gjort. Men det verkar inte finnas nån termostat eller liknande som skulle reglera insuget. Och det handlar om ett gammalt hus, inget FTX-system eller liknande, enbart självdrag.
Efter att ha postat här i lördags, så gjorde jag rent, tog ur all aska, men det är fortfarande samma problem, det brinner bra i början men framåt kvällen brinner det trögare. Kassetten suger in rumsluft, så kanske det handlar om att när rummet blir varmare så är det mindre syre i luften? Jag är ju i rummet förstås, och jag lever än 😎
Det kan mycket väl vara så att insuget, om det nu sitter undertill (bruksanvisningen verkar inte säga nåt om det) att det kanske behöver rengöras, det har jag nog aldrig gjort. Men det verkar inte finnas nån termostat eller liknande som skulle reglera insuget. Och det handlar om ett gammalt hus, inget FTX-system eller liknande, enbart självdrag.
Efter att ha postat här i lördags, så gjorde jag rent, tog ur all aska, men det är fortfarande samma problem, det brinner bra i början men framåt kvällen brinner det trögare. Kassetten suger in rumsluft, så kanske det handlar om att när rummet blir varmare så är det mindre syre i luften? Jag är ju i rummet förstås, och jag lever än 😎
Steg ett är att kolla om det blir någon skillnad om du öppnar en ytterdörr eller fönster.
Om det blir märkbart bättre drag när du öppnar ett fönster så beror det på undertryck i huset. Hur det åtgärdas bäst beror lite på vad du har för typ av ventilation.
Blir det ingen större skillnad så har det med flödet i själva kaminen att göra. Kan det bero på att aska som byggs upp i botten hindrar insuget?Eller har du bra drag i början även om du låter gammal aska ligga kvar?
Om det blir märkbart bättre drag när du öppnar ett fönster så beror det på undertryck i huset. Hur det åtgärdas bäst beror lite på vad du har för typ av ventilation.
Blir det ingen större skillnad så har det med flödet i själva kaminen att göra. Kan det bero på att aska som byggs upp i botten hindrar insuget?Eller har du bra drag i början även om du låter gammal aska ligga kvar?
Nu har jag inte koll på hur luftförsörjningen till rosten och om den passerande luften hinner värmas upp mycket i en varm kamin innan det går igenom hål/spjäll eller andra luftstrypande organ.
Hinner luften värmas till typ 350 grader C innan den går igenom de smalaste luftspalterna före eller i rosten så är det bara halva densiteten och om man vill halva syreinnehållet per genomflödad volym och det kommer förstås påverka försörjningen av syre till rostens glödande kol och därmed värme till det som avger vedgaser.
Sekundärluftinsläppen som försörjer vedgaslågorna påverkas förmodligen inte så mycket av det om det inte också värms mycket innan det passerar den smalaste delen i spjället/ventilen som styr luftströmmen.
---
1000 grader C varm luft/låga/rökgas ligger på ungefär 1/5-del (eller 5 gånger volymen) i densitet gentemot rumsluften. De flesta bränslen som blandas stökeometriskt med luft och förbränns (som tex bensin/luftblandning i en motor) expanderar runt 7-8 gånger volymen (eller ökar trycket ca 8 ggr i en sluten kammare som inte expanderar) om inte lågan kyls under tiden det förbränns.
Hinner luften värmas till typ 350 grader C innan den går igenom de smalaste luftspalterna före eller i rosten så är det bara halva densiteten och om man vill halva syreinnehållet per genomflödad volym och det kommer förstås påverka försörjningen av syre till rostens glödande kol och därmed värme till det som avger vedgaser.
Sekundärluftinsläppen som försörjer vedgaslågorna påverkas förmodligen inte så mycket av det om det inte också värms mycket innan det passerar den smalaste delen i spjället/ventilen som styr luftströmmen.
---
1000 grader C varm luft/låga/rökgas ligger på ungefär 1/5-del (eller 5 gånger volymen) i densitet gentemot rumsluften. De flesta bränslen som blandas stökeometriskt med luft och förbränns (som tex bensin/luftblandning i en motor) expanderar runt 7-8 gånger volymen (eller ökar trycket ca 8 ggr i en sluten kammare som inte expanderar) om inte lågan kyls under tiden det förbränns.
Klicka här för att svara