Mitt element svällde upp och exploderade!
Eller sprack iaf ganska obehagligt ….

Vrider jag ner värmen på just det elementet så blir det ju kallt och vatten slutar rinna ur det (bara lite droppar) men det påverkade ju även trycket i systemet och det blir inte lika varmt i resten av huset nu.

För att lösa problemet (tillfälligt) tänkte jag plock bort just det här elementen men vad behöver jag göra för att resten av huset ska fungera som vanligt? Plugg? Som förbikoppling?

Ni ser på bilen, gammal radiator, ny termostat, ny luft/vatten värmepanna…

• Gammal radiator med ny termostat, spruckna kakelplattor och vattenskador på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, och välkommen..

Det lät mycket ovanligt..
Du behöver ju ansluta inkommande rör med returen.
Enklast kanske kan vara att använda en flexibel anslutningsslang. Finns hos bl.a. Biltema, Jula etc.

Joblomek Joblomek skrev:

Vrider jag ner värmen på just det elementet så blir det ju kallt och vatten slutar rinna ur det (bara lite droppar) men det påverkade ju även trycket i systemet och det blir inte lika varmt i resten av huset nu.

För att lösa problemet (tillfälligt) tänkte jag plock bort just det här elementen men vad behöver jag göra för att resten av huset ska fungera som vanligt? Plugg? Som förbikoppling?

verkar ju vara en tattarinstallation
det är ju uppenbart fel gjort
du behöver kolla husets hela installation
har du ettrörssystem utan koppel som här så kan du inte ta bort eller stänga av detta element

C
Frös radiatorn, eller vad hände?
Om radiatorn svällde upp och "exploderade" av någon annan orsak än frysning skulle jag vilja påstå att det finns ett akut säkerhetsproblem i anläggningen.

Joblomek Joblomek skrev:

Om du stänger av det elementet och dom övriga blir kalla, så är det 1-rörs och lite felkopplat. Blir dom andra varma,så är det 2-rörs. I första fallet, gör som GoForIt skriver, koppla ihop dom rören med en slang. I det andra fallet så kanduplugga rören.
Så det går utmärkt att koppla bort elementet

https://www.clasohlson.com/se/Anslu...dp-se-shopping-cm-low-Hardware&utm_id=2130005

Eller på annat varuhus

• Haha
returen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.