450 läst ·
2 svar
450 läst
2 svar
Montera innegivare Bosch 6000 AW
I dagsläget går min värmepump endast på utegivare. Det kan bli lite för varmt vid solinstrålning osv.
Tänkte då installera en innegivare som får jobba med utegivaren. Men hur funkar det med innegivaren?
Om pumpen har kurva x som ger 22 grader inne. Är det då en kall februaridag med mycket sol och innegivaren då går upp till 24grader vilket då är 2 grader för mycket, paralellförskjuts då kurvan tillfälligt via innegivarens sensor som märker att det är för varmt fast det är 15 minus ute så att framledning sänks, eller klipper den värmen helt?
Tänkte då installera en innegivare som får jobba med utegivaren. Men hur funkar det med innegivaren?
Om pumpen har kurva x som ger 22 grader inne. Är det då en kall februaridag med mycket sol och innegivaren då går upp till 24grader vilket då är 2 grader för mycket, paralellförskjuts då kurvan tillfälligt via innegivarens sensor som märker att det är för varmt fast det är 15 minus ute så att framledning sänks, eller klipper den värmen helt?
Innegivaren justerar varken kurvlutningen eller parallellförskjutningen, utan reglercentralen tar in det faktiska ärvärdet istället för det inställda börvärdet.
Utan innegivare så "säger"/sätter reglercentralen att ärvärdet är samma som börvärdet.
Utan innegivare så "säger"/sätter reglercentralen att ärvärdet är samma som börvärdet.
Klicka här för att svara