Vilken radiatorventil är detta?
Var hittar jag utbytesenheter?

Jag har kikat på purmo.se men blir inte klokare för det.
De är installerade -88 väl var ett år då de bytte utförande.

Finns det förinställningar att justera på denna modell?

Radiatorventil kopplad till ett rör i ett hem, med fokus på delen där ventilen är ansluten till elementet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Radiatorventil med damm, ansluten till koppar- och grönt rör, installerad mot en vit vägg. Ventil från 1988 med möjligt justeringsbehov.
Skapa konto

Radiatorventil med metallkropp och mässingsdetaljer, installerad på 1980-talet, visas ansluten till rör.
Skapa konto

Är det M22 eller M18-gänga på insatsen? Kanske man måste ta ur och mäta och se.

Gängan är 28 mm.
Nyare termostvred passar.

Har väl haft några ”piggar” som jag motionerat upp, men just nu två piggar som fastnat.
Det ena elementet blir ordentligt varm medan det andra bara är jummet.

• Två termostatvred ligger på en randig duk bredvid ett skjutmått som mäter 28 mm.
    Skapa konto
Jag menar för själva insatsens gänga i ventilhylsan. M22 eller M18? Eventuellt behöver man tömma systemet och kontrollera och se efter. Ser ut att vara tre olika möjliga insatser enligt MMA rotboken.

Jag har inte lust att skruva ut insatsen… inte idag iaf och inte utan att ha något som åtminstone kanske passar..

Har du en länk till MMA handboken?

Kopplet / ventilen kanske är för gammal för att man ska hitta all info, sprängskiss som visar delarna.
Fast om man skruvar isär kan man ju se…

Tror du man kan lossa den lilla muttern/tätningen med pinnen?

…någon chans att det sitter någon förinställningar under?
Kanske ska passa på att släppa ut trycket och stänga av FLVPn.
Elpriset sticker ju iväg snart… 🤔

Tyvärr verkar det omöjligt att säga säkert på MMA om det finns förinställning eller innan man undersökt hela insatsen och plockat bort pack-boxen.

blackarrow blackarrow skrev:
Gängan är 28 mm.
Nyare termostvred passar.

Har väl haft några ”piggar” som jag motionerat upp, men just nu två piggar som fastnat.
Det ena elementet blir ordentligt varm medan det andra bara är jummet.
Har du provat med att knacka med en hammare kraftgt på rören vid ventilen, gärna då även på röret i längsriktningen ( från sidan ) elementet. Det håller, så inga bommullshandskar. Det gäller att ruska om ordentligt i ventilen. Kan vara att käglan ini som påverkas av piggen kärvat till sig.

Jag har provat förut . Fick till en av två i stora rummet, men nu är båda fasta igen.

Bankat och joxat lite lixom. Men jo jag vågat nog inte slå så hårt.

blackarrow blackarrow skrev:
Jag har provat förut . Fick till en av två i stora rummet, men nu är båda fasta igen.

Bankat och joxat lite lixom. Men jo jag vågat nog inte slå så hårt.
Kan vara att det har kommit skit på ytorna och oxiderat, kanske som käglan ska kana mot. Har inte bytt någon tidigare. Så ettt byte kanske måste till.

Fegade lite.
Provade i badrummet. 😉
Närbild av en ventilfitting i badrummet, visar packboxen på ett metallrör där armaturfett har applicerats.
Skapa konto

Pigg/packbox gänga 12 mm
och 8 mm sexkant

Närbild av radiatorventil och packbox; ventilen är delvis åtskruvad från radiatorkroppen.
Skapa konto

Första fixad

Andra var fast. Läckte, droppade lite mer från denna.
Skavde lätt bort lite jox på axeln (skruvmejsel, papper och tumnageln), inte repa mer.
Såg blank å fin ut. På med armaturfett.
Nu funkar den.

Noterar att "packboxen" är olika långt inskruvad på olika element.
Skruvar man in den i botten så rör sig inte piggen... Den måste alltså även vara förinställningen.

Kan man ha stängt den ena ventilen i vardagsrummet som har kaminen när man justerat in värmesystemet?

Minns att den satt en bit innanför kanten, medan badrummets satt lite utanför kanten, men inga problem att lossa med fast nyckel.
De andra fick jag ta loss med hylsa som kon in en bit.

Så då är ju nästa fråga. Hur långt ska man skruva ut "packboxen"?

• Plastbehållare som fångar droppande vatten under rördel med lampa bredvid på trägolv.
    Skapa konto
J jonaserik skrev:
Kan vara att det har kommit skit på ytorna och oxiderat, kanske som käglan ska kana mot. Har inte bytt någon tidigare. Så ettt byte kanske måste till.
Undrar om den inte medvetet varit inskruvad i bott.

Verkar inte som det elementet blir varm trots att piggen rör sig flera mm nu.

Sådär 38 år efter huset byggdes kan man undra om den varit stängd lika länge och käglan därför fastnat i stängt läge?

Eller rör den garanterat på sig om piggen fjädrar normalt?

Demmpa Demmpa skrev:
Radiatorventilen i badrummet är utan förinställning.

Följande inlägg visar med & utan förinställning,
[länk]
Jaha, utan förinställning då, men "packboxen" går ju att skruva in så långt att pinnen inte rör sig.

Mässingsmojängen tätar med oring mot ventilhuset, så resultatet blir väl det samma. Man kan skruva på den, men man behöver inte ett extra verktyg för att justera stoppet längs in.

Snikmodell för billiga snåla byggfirmor..?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.