Hej!
Har luftat två radiatorer på ovanvåningen. Fick fylla på vatten i värmsystemet så trycket steg från 0 till1,0 bar. Vet inte vad mätaren stod på innan men trycket försvann vid luftningen så jag fick lufta i omgångar. Detta föranleddes av att det började brumma/pipa i rören i förrgår.

Nu undrar jag om jag ska sänka lite. Vi har vattenburen golvvärme på 190 m2 plus en ovanvåning på drygt 50 m2 med bara 2 radiatorer som sagt. Värmepumpen (NIBE Fighter 1210) är flera år äldre än huset som byggdes 2009. Den återanvändes från gamla huset. Servade den även för några år sedan och är medveten om att den troligen ger upp snart. Värmekostnaden sjönk efter den justeringen så det var det värt. Men skulle ett något för högt tryck i rören skynda på processen till det slutgiltiga värmepumpsbytet?

Läser här:
"I en vanlig villa på två våningar brukar rätt tryck ligga på mellan 0,5-1 bar. I ett hus på tre våningar bör det istället ligga över 1 bar." https://www.polarpumpen.se/kunskaps...varme/vilket-tryck-i-vattenburet-varmesystem/

Är väl 0,1bar/m mätt från panna till översta elementet + marginal.
Så 1 bar känns ganska rimligt om du har två våningar.

Trycket i radiatorkretse påverkar inte mer än cirkulationspumpen.

• Gilla
JEGS
  • Laddar…
C
1,0 bar blir perfekt. Håll ordentlig koll nu att det inte sjunker, för då droppar det någonstans.

Om du måste fylla flera gånger vid en luftning så har du nog väldigt lite luft i expansionskärlet.

JEGS JEGS skrev:
Hej!
Har luftat två radiatorer på ovanvåningen. Fick fylla på vatten i värmsystemet så trycket steg från 0 till1,0 bar. Vet inte vad mätaren stod på innan men trycket försvann vid luftningen så jag fick lufta i omgångar. Detta föranleddes av att det började brumma/pipa i rören i förrgår.

Nu undrar jag om jag ska sänka lite. Vi har vattenburen golvvärme på 190 m2 plus en ovanvåning på drygt 50 m2 med bara 2 radiatorer som sagt. Värmepumpen (NIBE Fighter 1210) är flera år äldre än huset som byggdes 2009. Den återanvändes från gamla huset. Servade den även för några år sedan och är medveten om att den troligen ger upp snart. Värmekostnaden sjönk efter den justeringen så det var det värt. Men skulle ett något för högt tryck i rören skynda på processen till det slutgiltiga värmepumpsbytet?

Läser här:
"I en vanlig villa på två våningar brukar rätt tryck ligga på mellan 0,5-1 bar. I ett hus på tre våningar bör det istället ligga över 1 bar." [länk]
låt det vara om det sjunker till 0,5 så gör det inget

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du måste fylla flera gånger vid en luftning så har du nog väldigt lite luft i expansionskärlet.
Nja, jag fick lufta lite igår varpå luften tog slut. Luftade mer idag och mer luft blåste ur men inget vatten. Fyllde på med vatten då jag såg att det var på 0bar. Luftade en 3e gång nu nyss och då kom det vatten nästan direkt. Med bra tryck.

Är det annars via den lilla ventilen under det röda expansionskärlet som jag fyller på luft? Är det samma tryck där i? Det bör det väl vara?

I hydropressen är det 5,1 bar nu. Lite högt? Det var 4,5 där innan vill jag minnas.

D Daniel 109 skrev:
Eller så var det mycket luft i systemet/vattnet.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
JEGS JEGS skrev:
Är det annars via den lilla ventilen under det röda expansionskärlet som jag fyller på luft? Är det samma tryck där i? Det bör det väl vara?
Förtrycket i ett expansionskärl är som standard 0,5 bar.
Förtrycket mäts när expansionskärlet är tomt på vatten och utan tryck i systemet.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
JEGS JEGS skrev:
I hydropressen är det 5,1 bar nu. Lite högt? Det var 4,5 där innan vill jag minnas.
I en hydrofor/hydropress så bör förtrycket vara ca 0,2 bar lägre än starttrycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.