• Cirkulationspumpen i bergvärmepumpen (som kan köras antingen proportionellt mot hur hårt pumpen går, med min- och max, eller på konstant varvtal).
    • Thermia Atlas 12
      • Vad skall cirkpumpen i shunten stå på (P1 eller C1, se bifogade bild). Jag har läst på men blir inte klok. C1 verkar ju vara rätt för golvvärme, men jag tolkar det som golvvärme som styrs centralt med framledningstemperatur, inte som mitt system som styrs mer som en radiatorkrets med styrdon som öppnar och stänger olika kretsar. Då tror jag P1 är rätt? Har det någon betydelse för balansen i systemet för övrigt, eller påverkar detta endast sekundärsidan i shunten.
      • Är det bra att köra med VPns cirkpump ställd som nu, att den varierar med vilken växel VPn går på? Eller skall jag hellre ställa den manuellt? Hur vet jag när det när lagom ställd, dvs. så att flöde når hela vägen ut i t ex lägenheten och dom andra kretsarna, men systemet går med så högt temperaturfallen mellan framledning och return som möjligt.
      • Skulle det hjälpa att jobba med strypning av radiatorerna i dom 3 kretsarna som inte är lägenheten med MMA ventilerna? Jag tror inte det. För när jag reglerade dom med termostater gjorde det ju ingen skillnad, jag tror det beror på att det är 15 mm stammarna som behöver strypas, annars snurrar bara vattnet runt där istället för att pressas ut till lägenheten. Eventuellt kanske även 30 mm stammen behöver strypas något mer (genom primärdelens strypventil på shunten tänker jag) Vad tror ni? Eller är MMA ventilerna rätt väg att gå?
      • Kan det fungera att arbeta med ballofixventilerna för att balansera detta, eller är dom för oexakta för att få bra balans i systemet? Skulle jag behöva någon from av flödesmätare och strypventil per radiatorkrets för att få till detta på ett bra sätt?

• Schematisk bild av värmesystem med värmepump, radiatorer, cirkulationspump och golvvärmefördelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram för pumpinställningar, LED-indikationer, rekommendationer för golvvärme och radiatorer, felmeddelanden.
    Skapa konto
  • Schematisk illustration av en systeminstallation med komponentförteckning, inkluderar pump och ventiler.
    Skapa konto
Demmpa Demmpa skrev:
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]

På skissen du har gjort ser det ut som att det är ringmarning på själva huvudstammen.

Är det enrörssystem eller tvårörsystem?
Hej, tack för tipset, skall läsa dom. Lite osäker på vad ringmatningen i detta sammanhang innebär, men det är tvårörssystem hela vägen, även på huvudstammen. Min första bild var nog lite felriktad. Huvudstammen är ett rör ut från värmepannan fram till shunten och sedan en retur från shunten. Alla radiatorslingor är sedan parallellkopplade till detta, dvs. dom har ett framledningsrör från huvudstammens rör ut och ett returrör till huvudstammens returrör. Alla radiatorer är sedan kopplade på samma sätt mot sin respektive slingas fram- och returrör. Som jag förstår det innebär det att alla är parallell-kopplade i ett tvårörssystem

Jag har uppdaterat bilden så det blir tydligare hur det är kopplat.

• Schematisk illustration av värmesystem med värmepump, radiatorer, shunt, golvvärmefördelare och rördimensioner.
    Skapa konto
Hej. Nu har jag skummat igenom dokumenten, och dom innehåller väldigt mycket bra kunskap, tack för det. dock var jag ute efter lite mer konkreta tips och erfarenheter kring att angripa problemet i ett mindre system där man t ex inte har uträknade Kv värden att utgå ifrån, injusteringsventiler och möjlighet att mäta tryckfall/flöden. Jag tänker att det kanske finns någon metodik där man kan pröva sig fram med hjälp av temperaturerna i elementen m.m. Och en av mina huvudfrågor är om det skulle göra någon nytta att strypa MMA ventilerna i radiatorerna i dom kretsarna där jag vill begränsa flödet, eller om man behöver strypa på stammarna för att "tvinga ut" flödet till kretsen som går till lägenheten

Det går att justera in förinställningen med hjälp av difftemperaturen.

Difftemperaturen över varje radiator och gv-shunt bör vara 7-10⁰, samt 3-5⁰ över varje gv-slinga.

Jag har justerat in vårt värmesystem genom att först mäta difftemperaturen och grovjustera förinställningen, väntade sedan en timme eller så och mätte igen osv.
Kom ej ihåg om jag behövde justera centrala reglersystemet under tiden jag justerade förinställningen.

När jag fått till difftemperaturen så började jag att mäta rumstemperaturen också började justera centrala reglersystemet och sen fortsatte justera förinställningen igen.

Demmpa Demmpa skrev:
Det går att justera in förinställningen med hjälp av difftemperaturen.

Difftemperaturen över varje radiator och gv-shunt bör vara 7-10⁰, samt 3-5⁰ över varje gv-slinga.

Jag har justerat in vårt värmesystem genom att först mäta difftemperaturen och grovjustera förinställningen, väntade sedan en timme eller så och mätte igen osv.
Kom ej ihåg om jag behövde justera centrala reglersystemet under tiden jag justerade förinställningen.

När jag fått till difftemperaturen så började jag att mäta rumstemperaturen också började justera centrala reglersystemet och sen fortsatte justera förinställningen igen.
Hej. Tre följdfrågor:
1. Du skriver "förinställningen". Exakt vad menar du då? Är det MMA ventilen (strypning) på varje radiator, eller är det strypning på stammarna på varje radiatorslinga?
2. Bästa sättet att mäta difftemp över radiatorn? Jag kör IR termometer precis vid termostaten (där varmaste vattnet kommer in) och sedan IR termometer längst ned i motsatta hörnet (så långt bort från termostaten som möjligt). Känns det vettigt?
3. Om man stryper stammarna för radiatorslingorna (med t ex ballofix som jag har), stryper man både framledning- och retur? Eller bara returen?

Förinställningen behöver justeras del på STAD-ventilerna (om sådana finns) på förgreningarna från huvudstammen mm, dels i varje termostatventil (om de har förinställning, annars på returventilen).

Jag mätte på rören till/från radiatorn.
Alla värden, framledning, retur, rums samt Kv-värdet skrev jag ner på papper,
Tabell med temperaturmätningar och koefficienter för olika rum i en fastighet, inklusive kök och garage.
Skapa konto

Fyller på här, hur menar du att man ska balansera radiatorerna mot golvvärmen? Vad är det man ska justera mellan de 2 systemen så de hamnar i "balans"? Så man får samma rumstemperatur överallt med alla termostater fullt öppna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.