625 läst ·
2 svar
625 läst
2 svar
Golvvärme i vägg
Jag har en oisolerad sula på marken och en bergvärmepump med ett vattenburet system.. att tilläggsisolera den hade mest troligt inneburit ett enormt arbete. Planerar nu att renovera min källare och bygga tvättstuga..
ÄR det möjligt/vettigt att dra värmeslingor i vissa väggpartier? Dels har jag hört att golvvärme och oisolerade grunder (risk för fuktproblem, samt ineffektivt) - dels blir jag av med radiatorerna från väggarna och kan möblera lite friare.
Tänker jag galet här? finns det några hinder?
ÄR det möjligt/vettigt att dra värmeslingor i vissa väggpartier? Dels har jag hört att golvvärme och oisolerade grunder (risk för fuktproblem, samt ineffektivt) - dels blir jag av med radiatorerna från väggarna och kan möblera lite friare.
Tänker jag galet här? finns det några hinder?
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Hej!
Det kan gå. Har inte pratat med någon som provat. 😀
Här kan du kika lite; https://floore.se/golvvarme-uppat-vaggarna/
Men spontant tänker jag att du kanske kan sätta en fläktkonvektor istället?
Förmodligen en billigare lösning. Även bra för tvätttorkning osv.
Fundera också lite på vilken typ av vägg slingan sitter i - kan ju vara en del förluster där också eventuellt? Om plattan är osiolerad så kanske källarväggarna inte heller är så bra.
Det kan gå. Har inte pratat med någon som provat. 😀
Här kan du kika lite; https://floore.se/golvvarme-uppat-vaggarna/
Men spontant tänker jag att du kanske kan sätta en fläktkonvektor istället?
Förmodligen en billigare lösning. Även bra för tvätttorkning osv.
Fundera också lite på vilken typ av vägg slingan sitter i - kan ju vara en del förluster där också eventuellt? Om plattan är osiolerad så kanske källarväggarna inte heller är så bra.
Bra tips med fläktkonvektor.. verkar riktigt smidigt. helt klart ett alternativ.
Eftersom raddarna inte är placerade utmed några ytterväggar antar jag att fuktproblemen blir mindre. Det är inte heller någon suterräng så hoppas slippa krypfukt den vägen
Eftersom raddarna inte är placerade utmed några ytterväggar antar jag att fuktproblemen blir mindre. Det är inte heller någon suterräng så hoppas slippa krypfukt den vägen
Klicka här för att svara