984 läst ·
4 svar
984 läst
4 svar
Värmekälla, fortsätta med ved eller annat?
Hej! Är på gång att ta över föräldra hemmet med en ved panna modell hemma bygge (1700liter i pannan med tillhörande kulvert ca 15m från pannrummet) som vi har svetsat på i botten pga läckage. Förutsättningarna är de här, har tillgång till egen ved(men vill inte lägga helg efter helg o hålla på med den, vill göra annat på våren) gör åt ca 35-40kbm om året (65cm ved). Har åkrar med berg! upp i dagen runt huset. Finns en kakelugn samt en öppen spis.Sitter nu o spånar om vad man ska välja för värme källa till huset för panna håller inte så länge till. Huset är på ca200kvm i två våningar byggt 1986 med vattenburet system, funderar vilt kring luft/vatten, bergvärme, solenergi som komplement då huset ligger högt och ej ligger i skugga, sista hand ny ved panna. I öppna spisen kan jag sätta in en kassett för att användas vid strömavbrott samt mys eldning likaså kakelugnen. Jag vet att veden är billig och bra för den värmer många ggr men är trött på att lägga så mycket tid på det.
Hjälp mig i mina bryderier:S
Mvh Övertagarn
Hjälp mig i mina bryderier:S
Mvh Övertagarn
Försök få en bild av husets effektbehov o dimensionera bergvärme för 100% täckning, Är ju lite svårt att uppskatta behovet med nuvarande panna då man inte vet verkningsgrad mm men den har nog inga 90% iaf 
Huset är ju relativt nytt så det bör inte behöva mer än 40W/m2 tycker jag vilket gör 8 kW som max, Antar att det är radiatorer o då krävs de nog 50° då de är kallt o då blir en Nibe 10 kW pump lämplig som ger 8,5 kW vid 50°
Borra 10-20 meter extra så kommer du ha billig drift o inte en massa jobb
Huset är ju relativt nytt så det bör inte behöva mer än 40W/m2 tycker jag vilket gör 8 kW som max, Antar att det är radiatorer o då krävs de nog 50° då de är kallt o då blir en Nibe 10 kW pump lämplig som ger 8,5 kW vid 50°
Borra 10-20 meter extra så kommer du ha billig drift o inte en massa jobb
Tack för svaret 2an! Ska ta kontakt med några installatörer av både luft/vatten o bergvärme även ved skall behandlas så får jag se vad de säger.
Klicka här för att svara