4 088 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
När stänger ni av värmen?
Jag bor i Göteborg och stängde av min värme för ganska exakt 1 månad sedan. Som lägst har det varit 18 grader inne på morgonen men då var det nästan 5 grader kallt ute. Just nu är det 21 grader där uppe och 16 i källaren.
Huset är ett 1-plans tegelhus från 70-talet med oisolerad källare och 12cm isolering på vinden.
Jag brukar ha värmen avstängd från mitten av April till mitten av Oktober ungefär.
Så när brukar ni stänga av er värme?
Huset är ett 1-plans tegelhus från 70-talet med oisolerad källare och 12cm isolering på vinden.
Jag brukar ha värmen avstängd från mitten av April till mitten av Oktober ungefär.
Så när brukar ni stänga av er värme?
Jag stängde av för 3v sen, men förra veckan var det kallt, 14.5 i sovrum, strax under 16 i vardagsrum, lite kallare på skithuset. Men vafan, man får ju ha kläder på sig 
Har en liten bostad på 62 kvadrat.
Bor i Norrland!
Har en liten bostad på 62 kvadrat.
Bor i Norrland!
Senast jag använde ett element var någon dryg månad sedan. Härom dagen stängde jag av golvvärmen i badrummet också. Är det lite ruggigt så slår jag på den en stund innan jag skall duscha. En eller två gånger i veckan eldar jag i rörspisen. Efter soliga dagar är det 25 grader inne. Efter ett par mulna dagar och kalla nätter kan det vara 16 grader inne. Då är det dags för rörspisen. Mitt hus är ett föga värmetrögt och dåligt isolerat före detta fritidshus i Nykvarns kommun.
Erik
Erik
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Kör luft-luft på 23 grader och radiator i badrum. Slutade elda i kaminen ungefär när snön började smälta.
Jag har inte shuntstyrning på vare sig rörspisen eller direktelen.Matss skrev:
För att svara på frågan skulle jag gärna ha kallare inne på sommaren än jag har. Det skulle dock kräva luftkonditionering och kosta en massa pengar. Därför nöjer jag mig under sommaren med att ha så kallt som möjligt. Då skall ingen termostat börja bråka och förstöra ifall det skulle sjunka till 19 grader en natt. I nuläget ser jag det mer som en besparing både för plånboken och miljön att inte värma i onödan.
Erik
Klicka här för att svara