2 699 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Rätt inställning Nibe 1215
Hej..
Jag har installerat ett bubbelbad, och när jag skall tappa upp vatten så tar det lång tid.
Jag stänger av rumsuppvärmning, aktiverar höjning av varmvatten inom 24 timmar.
Den höjer upp värmen direkt, men när jag tappat upp vattnet ett tag så sjunker värmen i värmebehållaren och det tar lång tid innan det blir varmt igen.
Kan man göra på något bättre sätt ?
Det är också bara elpatronerna som går när man stänger av rummsuppvärmningen och aktiverar höjning av varmvatten, kan man inte tvinga kompressorn att jobba samtidigt ?
Hoppas på svar..så frun blir glad igen ;-)
Mvh Jocke
Jag har installerat ett bubbelbad, och när jag skall tappa upp vatten så tar det lång tid.
Jag stänger av rumsuppvärmning, aktiverar höjning av varmvatten inom 24 timmar.
Den höjer upp värmen direkt, men när jag tappat upp vattnet ett tag så sjunker värmen i värmebehållaren och det tar lång tid innan det blir varmt igen.
Kan man göra på något bättre sätt ?
Det är också bara elpatronerna som går när man stänger av rummsuppvärmningen och aktiverar höjning av varmvatten, kan man inte tvinga kompressorn att jobba samtidigt ?
Hoppas på svar..så frun blir glad igen ;-)
Mvh Jocke
Du ska inte stänga av rumsuppvärmning. Värmepumpen kommar alltid att prioritera varmvatten ändå.
Du ska bara trycka igång extra varmvatten. Men gör detta långt innan, då du annars bara värmer upp yttermanteln, vilket går snabbt. Själva innermanteln där ditt vatten är tar tid påsig att värmas upp av yttermanteln (tempgivaren mäter bara tempraturen på yttermanteln)
Har du över 200 liters kar så skulle jag komplitera med en seriekopplar elberedare eller bygga om pumpen så du bara gör men den extärn VPA som är tillräckligt stor för dina behov.
Du ska bara trycka igång extra varmvatten. Men gör detta långt innan, då du annars bara värmer upp yttermanteln, vilket går snabbt. Själva innermanteln där ditt vatten är tar tid påsig att värmas upp av yttermanteln (tempgivaren mäter bara tempraturen på yttermanteln)
Har du över 200 liters kar så skulle jag komplitera med en seriekopplar elberedare eller bygga om pumpen så du bara gör men den extärn VPA som är tillräckligt stor för dina behov.
Liknande problem för mig. 170 lit varmvatten vid +50 C blir ju ca 250 lit vid +35 C. Har vanligt men extra stort badkar, ungefär 330 lit varje gång. Eftersom kompressorn stängs av under uppvärmningen med 'extra varmvatten' påkopplat borde en extra seriekopplad elberedare på 100-200 lit vara en bra lösning för att täcka tillfälliga toppbehov ibland (enstaka gång i veckan?). Om stort varmvattenbehov ofta är nog värmepump med extern VPA-tank ca 300-500 lit klart bäst energimässigt i långa loppet.
Hej, jag har en Nibe Fighter 1215 8,5kW sedan 7 år. När jag vet att det vankas "stor" bad brukar jag trycka igång extra varmvatten ca en-två timmar innan.
Det brukar gott och väl räcka till.
Ni kanske borde kolla upp så att elpatronen är hel?! Be en elektriker mäta upp patronen. Den skall ge 6kW i grundinkoppling. Klickar det några gånger? Det sitter ett par kontaktorer till elpatronen, så de hörs när de drar...
Det brukar gott och väl räcka till.
Ni kanske borde kolla upp så att elpatronen är hel?! Be en elektriker mäta upp patronen. Den skall ge 6kW i grundinkoppling. Klickar det några gånger? Det sitter ett par kontaktorer till elpatronen, så de hörs när de drar...
Klicka här för att svara