M
Mowi300: Jag håller på att sätta in elementen på övervåningen i vårt hus. Det var bra draget med rör från fabriken så jag ska i princip bara koppla dit elementen. Har nu börjat fundera på vilken fördelare jag ska ha på de sista elementen. Det är tre element på varje slinga, två slingor totalt och på de två första ska jag ha fördelare som leder förbi en del av varmvattnet, särskilda
0 svar · 1,4k läst
B
BigGitt: [citat] Hahahahaha :D
26 svar · 1,5k läst
B
Bosse7: Det enklaste sättet att få reda på det är att ringa direkt till LK, du har mycket bra service där. Här är en länk till ditt väggfäste http://www.maniarmatur.se/sv/product/13555/LK-VAGGFASTE-M5
1 svar · 1,4k läst
2
2an: [citat] Nää det är det sämsta alternativet om du ser till verkningsgraden, Start/stopp är ineffektiva o ska undvikas..
18 svar · 3,8k läst
·
N
Nugent: Den sitter mellan radiatorkretsen och acctankarna. Pannan är en ren vedpanna och saknar shunt. Returen från shuntventilen kan ju aldrig vara kallare än returen från radiatorerna i alla fall. Det fungerar ok som det är, jag är fundersam ändå för jag har aldrig sett denna lösning förut.
5 svar · 3,3k läst
P
Peter Sternersson: Det får bli en djupdykning i detta när jag kommer hem idag. Finns inget ritat hur det är kopplat, och det är draget sån rörisolering över allting så man ser inte riktigt hur det är gjort heller. Tack så jättemycket för supporten än så länge!
13 svar · 4,3k läst
C
CarlSz: Jag fick också knäppar i rörsystemet när jag bytte till bergvärme för fem år sen efter att tidigare ha haft eluppvärmda ackumulatortankar med en vedpanna kopplad till. Jag trodde knäpparna berodde på att de gamla 1½" värmerören satt i spänn tidigare mot tankarna och den gamla pannan, men tydligen har det då med kraftigare tryckförändringar att göra. Vad jag är orolig för är
9 svar · 13,3k läst
mexitegel
mexitegel: Ja, elpatron är bra att ha :). Själv köpte vi en Hafa ellips i höstas,den har fästen "mitt på" men jag tycker iofs inte det är något problem.
5 svar · 2,8k läst
J
johhed: Nej inte direkt, uthuset ligger ihop med huset så stigaren och returen går genom väggen in på krypvinden.
9 svar · 2,5k läst
_ap_
_ap_: Det rekomenderas ju en framledning på 55* har du prövat det? Kan vara så att "temp begränsare" alltid tar en viss del från returen och då blir det helt enkelt för kallt med 38* i framledning. Du skriver att du stryp in slingorna för att få 5* i delta T, släpp på strypningen så du får bättre cirkulation.
2 svar · 10,2k läst
·
G
gorran: Ett annat tips är att köpa 18 mm spånskiva i 200 mm breda remsor (kan man få uppsågat hos bygghandlaren) och lägga ovanpå golspånskivan och sean plåtar och slang
5 svar · 1,8k läst
C
CarMan: Lösningen är att koppla upp pumpen mot en, helst en VPA 300/200. samt montera in en strypning för att kunna finjustera. den inbygda beredaren i en 12xx är på 40 liter (eller om det var 45 liter) med en effekt på 10kW (det är bara 8,5 ioförsig) så går det ju extremt fort att värma denna vatten mängd. på en VPA 300/200 så har man 200 liter i yttermanteln, vilket är en mer pasande
17 svar · 3,9k läst
C
CarMan: fan va schyst om man hadde en stickpropp som stack upp mellan 2 klinkarsplattor.
2 svar · 1,2k läst
prototypen
prototypen: Det är väl inte fel på tanken, det är för dålig isolering, baxa fram tanken en bit (och upp) och isolera runt om, med rätt panna får ni en bekväm eldning. Kasta ut de prylar som inte fungerar men behåll tanken. Protte
5 svar · 2,6k läst
Z
Zidde: Hej! Jag bor i ett flerbostadshus med fjärrvärme. Problemet är att vi har en läcka någonstans. Jag har fyllt på ca 500 liter (!) på en vecka i expansionskärlet.Varav 200 liter det sista dygnet. Föreningens förvaltare och jag spekulerar var läckan kan vara. Troligen är den ju inte synlig. Tre badkar är rätt mycket vatten! Våra värmeväxlare fungerar dåligt med för hög
0 svar · 1,4k läst
knekten
knekten: I skorsten har du frånluftd^_^b
3 svar · 849 läst
GK100
GK100: På små pumpar typ villastorlek av den effektivaste sorten används elektroniskt kommuterade motorer med permanentmagnetiserade rotorer. På lite större pumpar är det standard asynkronmotor med påbyggd frekvensomformare.
10 svar · 6,6k läst
M
mroing: [citat] Nej det är legeringen i ledarmaterialet man ändrar för att sänka resistansen. och som prototypen skriver så behöver man inte skyddsjord men ledararean per ledare är också mindre.
8 svar · 12,3k läst
H
HenkeE: Hej på er! Har tyvärr inte hunnit vara så aktiv här då jag har ett badrumsprojekt i källaren som är på slutfasen.. Jag valde Bergvärmepumpen IVT Greenline HT plus C7 för 123000:- Jag håller till hundra procent med dig Nicola angående Energiförbättring, som tur är valde jag inte dom men min uppfattning va att dom bara försökte sälja på extra grejer som dom sa va "nödvändiga"
15 svar · 6,9k läst
mexitegel
mexitegel: Ja, det kanske är det. Har heller aldrig kört med betongsåg men inbillade mig att det inte skulle ta lika lång tid (och framförallt bli billigare) än att hacka upp hela golvet (14 kvm) Hade tänkt mig slippa bygga upp fall och annat igen nämligen. Men det får nog bli att bila upp ett hål för att kontrollera isolationstjockleken iaf. även om golven inte känns diekt kalla nu på vintern.
3 svar · 798 läst
t_ehrngren
t_ehrngren: Ju mer du har ovanför rören ju högre temperatur måste du ha på framledningen, vilket ökar värmeförluster nedåt.
4 svar · 844 läst
J
johhed: Hej på er! Jag har kört med en Baxi eurofire i 4 år, nu har det blivit en spricka i rostern, en ny roster kostar 2800 så det får nog bli en sådan till nästa säsong. Totalt sett är jag helnöjd, den har gått som en klocka i en äldre nibe oljepanna. johan
4 svar · 4,0k läst
rogge_vvs
rogge_vvs: Troligtvis bara vid monteringen, men är du orolig så lägg dit en bit sk vindskyddspapp runt röret just där.
1 svar · 852 läst
mexitegel
mexitegel: Finns nog rätt många olika sätt, men om du nu har tillgång till både grävare och hjullastare så gör en ställning i skopan på hjullastaren som slangen kan rotera på. Gräv diket och kör vid sidan med hjullastaren för att mata ut slangen
1 svar · 1,3k läst
2
2an: Med golvvärme behövs inte mycket värme för att hålla 10-12° Bör inte behövs mycket över 20° men du borde fixa till shuntstyrningen o sedan ställa in så den håller 10-12° o sedan köra elpatronen på 30°
2 svar · 1,9k läst
I
imported_Tessan: [citat] Jag har inte värmepump, jag har fjärrvärme!
16 svar · 45,9k läst
GK100
GK100: [citat] Ingenting onormalt med det, förutsatt att kärlet är anslutet direkt till pannan på vanligt sätt. Pumpens kapacitet används bara till att sätta fart på vattnet i kretsen dvs inte för att pumpa upp eller lyfta det i nivå.
5 svar · 3,8k läst
M
-MH-: [citat] Rökgastermometer är bra, då vet man när det är dags att sota.
21 svar · 11,6k läst
J
Jonas_81: Jo för tillfället 1-rörs system men det kommer att bli 2-rör Till sommarn kommer det att dras till två rumm ett element tas bort i gamla systemet och två nya på 2-rörs system ( det ran varit ett stort rum med stort element och en skrubb men vid nån renovering så har det blivit två rum och ett mindre element i det rummet räcker till det men det andra går på el.:@) Men där lär det
7 svar · 2,9k läst
M
magnushasselqvist: Hej Jag har en lättbetongvägg, och skulle vilja mura braskamin så att elden syns på bägge sidor av denna vägg ungefär som enligt bifogad skiss. Är det någon som vet om det finns dylika insatser ? Vill ha c.a 10kW, möjlighet att ansluta direktluft utifrån för förbränning, och bra verkningsgrad. Det får gärna finnas 'värmeelement' på ovansidan så kan jag låta ventilationsluft
0 svar · 774 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.